Ehhh waarom stel jij mij deze vraag? Ik snap ook niet wat deze vraag met de discussie te maken heeft. Wat ik wel weet dat er niet alleen slechte uitruktijden waren maar dat ze steeds vaker helemaal niet konden uitrukken omdat het aan opkomende vrijwilligers ontbrak.
Tja en dan even heel kort weer terug naar de TS4 enz discussie. Je stelt de vraag hoe lang het duurt voordat de 2e TS achter je staat. Vergeet niet dat er dorpen zijn waar de 1e TS niet altijd meer komt door gebrek aan (opkomende) vrijwilligers. En dat is wat mij betreft één van de weinige reden om wel met TS4 te gaan werken. Om sowieso uit te kunnen rukken.
Gelukkig dat je je een beetje in zelfredzaamheid verdiept. Maar burgers moeten niet meer zelfredzaam zijn omdat wij dan later kunnen komen. Nee de burger moet meer zelfredzaam zijn omdat we door omstandigheden steeds later komen en vooral omdat als het slachtoffer zich in het betreffende brandcompartiment bevindt waar de brand is en zichzelf niet in veiligheid kan brengen, de brandweer bijna altijd te laat is om die persoon nog te redden. Deze zal bijna altijd al overleden zijn door rookvergiftiging voordat de brandweer ook maar te plaatse is!
Bedenk wel dat vroeger een woningbrand zich door de natuurlijke stoffen die gebruikt werden zich langzamer ontwikkelde en minder rook veroorzaakte. Tegenwoordig zitten onze huizen vol met zeer brandbare en bij brand veroorzakende giftige rook stoffen. Of te wel we hebben minder tijd om onszelf in veiligheid te brengen. De brandweer kan daar niet tegenop door meer kazernes bij te plaatsen of met meer mensen op een TS uit te rukken.
Tot slot heb je een heikel punt te pakken ja. Door de verdere bezuinigingen in de zorg (de brandweer is niet de enige sector waar bezuinigd moet worden) moeten ouderen steeds langer thuis blijven wonen. En inderdaad deze groep kan zich moeilijker tot niet in veiligheid brengen. De overheid creeert hiermee een probleem die de brandweer niet kan oplossen, echt niet! Ook deze mensen zullen zichzelf moeten redden of laten redden door bijvoorbeeld familie of buren want wij komen te laat! Ik heb vorig jaar nog een woongebouw moeten ontruimen waarbij we twee ouderen al tillend in veiligheid hebben moeten brengen. En ja ik schrok hiervan maar het is niet mijn (als brandweerman) probleem. Ik doe mijn best als ik ter plaatse ben, voor die tijd kan ik er niets aan doen.
Waarom zou er een onderzoek moeten komen? Politie zal een onderzoek doen naar de oorzaak en hopelijk kunnen we daarvan leren.
@Brandpreventje, kun jij aangeven hoeveel "extra" slachtoffers er zijn geweest door de slechte uitruktijden en opkomst van de twee vrijwillige posten van Almere? Ik denk namelijk geen één.
Daarnaast werkt het concept TS4 in Almere goed omdat er altijd tegelijk twee TS-en gealarmeerd worden en deze vrijwel altijd nagenoeg gelijktijdig ter plaatse zijn. Dit zal ook bij dit incident het geval zijn geweest en mijn complimenten voor de bemanningen die keihard gewerkt hebben om deze mensen te redden.
Hoe is het echter in andere steden, dorpen etc? Hoe lang duurt het dan voordat je 2e TS achter je staat bij een incident als dit? En naar mijn mening schuilt hierin het grote gevaar.
Kom je, als bemanning van een TS4 of SIV2, voor een situatie als deze te staan en je 2e TS heeft nog 10 minuten aanrijtijd dan ben ik er van overtuigd dat men gaat handelen. Met alle risico's van dien en hiervoor zouden we als repressieve brandweerlieden voor moeten waken en vechten. Om deze situatie te voorkomen.
De "managers" van achter hun bureau kunnen dan makkelijk roepen dat je maar op de back up moet wachten, in de praktijk zal dat niet werken.
Dan heeft brandpreventje een punt dat de burger ook zelf een grote verantwoordelijkheid heeft voor zijn/haar veiligheid. Dit betekent echter niet dat je dan als brandweer een excuus hebt om maar later te komen en met minder slagkracht, onder het mom "eigen schuld, dikke bult". Uiteindelijk zijn wij als brandweer ooit opgericht om de burger, als die zover in de problemen zit dat hij er zelf niet uitkomt, te helpen. Daarnaast groeit het aantal mensen dat van onze overheid verplicht thuis moet blijven wonen die bij een brandmelding niet eens meer in staat zijn om zelfstandig te vluchten, moeten we die dan al bij voorbaat opgeven?