Doden en gewonden bij terreuraanslagen o.a. op Charlie Hebdo - Parijs (Frankrijk) 07 t/m 09-01-2015

Auteur Topic: Doden en gewonden bij terreuraanslagen o.a. op Charlie Hebdo - Parijs (Frankrijk) 07 t/m 09-01-2015  (gelezen 95164 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

gignnl

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Grumpy 91 wat een experts op de NL tv toch.Een vandaag kondigde een interview aan met een expert die zijn licht zou laten schijnen over de GIPN de speciale anti terreur eenheid van de franse politie.
Dit betreffen de gewone territoriale arrestatieteams.
Daarnaast is de RAID ook gewoon een anti terreur eenheid gelijkwaardig aan de GIGN en daarvoor ook opgeleid.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Kan jij uitleggen waarmee ik welke Franse eenheid kan vergelijken met welke Nederlandse eenheid? Zo'n held ben ik niet met de Franse taal enzo xD

Maar dan is het fijn dat ze op tv het verkeerd uitleggen. Er zijn wel eenheden van de drukkerij naar de supermarkt gereden in ieder geval...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

gignnl

• Senior gebruiker
De Franse Politie kent 2 organisaties.
De Police National heeft hun unit Raid welke ook is opgeleid als Anti Terreurunit.
Op lokaal niveau zijn er diverse eenheden waaronder de BRI in Parijs.verder zijn er 9 GIPN teams wv 2 overzees .de GIPN teams zitten in de buitendepartementen oa in Lille en Strassbourg.
De Gendarmerie National heeft hun vermaarde GIGN welke naast anti terreur taken ook hun landelijk AT is.
In de departementen beschikt men binnen de Gendarmerie Mobile (de ME pelotons) over de PI2G de pelotons intervention tweede generatie.
Credo DSI is RAID/GiGN
AT is de BRI/GIPN/PI2G

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: gignnl link=msg=1321705 date=1420849419
De Police National heeft hun unit Raid welke ook is opgeleid als Anti Terreurunit.
Op lokaal niveau zijn er diverse eenheden waaronder de BRI in Parijs.verder zijn er 9 GIPN teams wv 2 overzees .de GIPN teams zitten in de buitendepartementen oa in Lille en Strassbourg.
De Gendarmerie National heeft hun vermaarde GIGN welke naast anti terreur taken ook hun landelijk AT is.
In de departementen beschikt men binnen de Gendarmerie Mobile (de ME pelotons) over de PI2G de pelotons intervention tweede generatie.
Credo DSI is RAID/GiGN
AT is de BRI/GIPN/PI2G

Dankjewel! Stuk duidelijk nu :)

Citaat van: Diamondback link=msg=1321711 date=1420850602
http://www.youtube.com/watch?v=yS57T5A0CIE

En nu ik ook dit filmpje zie krijg ik echt het idee dat ze het met de Franse slag hebben gedaan. Hoe dan ook: beide acties zijn succesvol geweest: gijzelaars vrij en gijzelnemers geneutraliseerd. Liefste heb de gijzelaars zonder verwondingen en de gijzelnemers levend, maar helaas gaat dat niet altijd. Gelukkig dat er niet nog meer gewonden/doden zijn gevallen op hun zelf na. Elk slachtoffer is er 1 teveel.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

DD

• Forum gebruiker
Als ik de laatste filmpjes bekijk, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het initiatief voor het beëindigen van beide acties niet bij de politie, maar bij de gijzelnemers ligt. Mogelijk is de politie hierdoor overrompeld en op stel en sprong in actie gekomen onder het motto "ik val aan, volg(ens) mij..." Dit had wel wat anders kunnen aflopen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

sylvester1986

• Gast
Citaat van: honderd link=msg=1321692 date=1420845950
De video op Liveleak is een andere video dan die jij plaatst op het forum.
Blijkbaar pakt hij op het forum een andere video als je link kopieert.

@Diamondback,

De man die neergeschoten wordt als hij naar buiten rent, is de gijzelnemer.
Op de video van Liveleak, is te zien dat de dader een AK47 heeft.

gignnl

• Senior gebruiker
Na bestuderen van beide filpmjes idd geen geplande inval maar een reactie.
Bij de supermarkt zie je wat opwinding en plots gaat het rolluik omhoog,en nu word er ineens geroepen (door een teamchef) en wijkt men opzij.Als het rolluik omhoogaat zie je al minstens een slachtoffer liggen.
De aktie verloopt idd wat door elkaar ,je ziet de eerste met pantserschild binnenstappen waarna de schotenwisseling volgt met de dader die hierna het vuur in komt lopen.
Had alleen een vraag voor de experts,de ontploffing was dit een flash bang of een klein explosief?
In Dammartin zie je het duidelijk.Er word al geschoten waarna de aanvalsploeg rapido de MARS bemand en op pad gaat.Filmpje is overigens verspreid door de Gendarmerie zelf via hun twitter acount.

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Gijzeling in Dammartin blijkt geen gijzeling

De twee broers die woensdag een aanslag pleegden op Charlie Hebdo en zich gisteren verschansten in een drukkerij in Dammartin dachten dat ze alleen waren in het gebouw. Dat er nog iemand in het gebouw was, wisten zij niet.

De Franse openbaar aanklager hield gisteravond een persconferentie waarin hij reconstrueerde wat er de afgelopen drie dagen is gebeurd.

Volgens correspondent Frank Renout werd indie persconferentie duidelijk dat de broers Chérif en Saïd Kouachi de beheerder van de drukkerij in eerste instantie gijzelden, maar dat hij al om tien voor half elf ’s ochtends werd vrijgelaten. Op de tweede verdieping van het gebouw zat nog een man, maar dat hebben de extremisten de hele dag niet door gehad.

Gootsteen

De 26-jarige Fransman verstopte zich onder een gootsteen op de tweede verdieping, terwijl de broers op de eerste verdieping zaten. Met zijn mobiele telefoon hield hij de hele dag de politie op de hoogte. “Hij vertelde waar hij zat en waar hij dacht dat de twee gijzelnemers waren in het gebouw. Hij heeft uitgelegd hoe het gebouw eruit ziet en is ingericht. Op die manier kon de politie zich goed voorbereiden”, vertelt Renout in het NOS Radio 1 Journaal.

De man, die ongedeerd vrijkwam nadat de drukkerij werd bestormd, wordt in Frankrijk de held van de dag genoemd.  

http://nos.nl/artikel/2012566-gijzeling-in-dammartin-blijkt-geen-gijzeling.html

M@rcel

• Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • "Servo Per Amikeco"
Citaat van: gignnl link=msg=1321705 date=1420849419
Credo DSI is RAID/GiGN
AT is de BRI/GIPN/PI2G

Sinds 2009 beschikt de Police Nationale over de Force d’Intervention de la Police nationale (FIPN). Deze structuur bestaat uit de leidende eenheid Recherche Assistance Intervention Dissuasion (RAID), de zeven eenheden van de Groupes d'Intervention de la Police Nationale (GIPN) en de Brigades de Recherche et d'Intervention (BRI) Paris. Deze structuur is vergelijkbaar met onze DSI-structuur, met als uitzondering dat de Groupe d'Intervention de la Gendarmerie Nationale (GIGN) hier buiten valt en een zelfstandige rol vervult.

Op het niveau van AT/AE beschikt de Police Nationale over o.a. de 14 overige eenheden van de BRI en de ongeveer 300  eenheden van de Brigade Anti-Commando (BAC). De Gendarmerie beschikt inderdaad naast hun GIGN op lokaal niveau ook over de Pelotons de surveillance et d'intervention de la Gendarmerie (PSIG), maar het kan zijn dat deze inmiddels van naam zijn veranderd.

De BRI valt formatief onder de Police judiciaire. Dit is een onderdeel van de Police National en wat werkzaamheden betreft vergelijkbaar met een Scotland Yard of FBI.

Wat inzet betreft de afgelopen dagen is de FIPN op beide locaties actief geweest en de GIGN alleen in Dammartin.

Grtz,
Marcel