Ambulance heeft een opkomst tijd van 15 minuten, brandweer vanaf 8 dus ik begrijp het wel.
Als je voor elk evenement preventief aanwezigheid voor redding verwacht dan is het einde zoek, ik denk dat je zelf wel kunt bedenken dat dit niet haalbaar is.
Dat de reddingsbrigade zich graag wil profileren in deze is bekend en ook logisch, want dat hebben ze nodig voor de publiciteit om bijv. leden te werven of hun subsidie bij de gemeente te garanderen. Dit zie je overal, zowel reddingbrigade als KNRM hebben hier publiciteitsmachines achter zitten. Logisch, want ze kunnen de centen goed gebruiken.
Als je bijv. op Scheveningen kijkt daar is het helemaal doorgeslagen omdat dit een landelijk UNOX evenement is geworden. Om die reden zie je juist ook weer een groep mensen de rustigere strandgedeeltes opzoeken, maar daar staat geen reddingsbrigade en is er dus ook niets preventief geregeld. Ook dit gaat gewoon goed. Stukje eigen verantwoording van de burger.
Ik begrijp je opmerking over de 'dubbele pet': de Reddingsbrigade heeft er een belang bij om preventieve aanwezigheid te adviseren omdat zij zelf meestal de uitvoerende zijn. Maar de Reddingsbrigade heeft als doel het voorkomen én bestrijden van verdrinking en daar hoort ook het voeren van dit soort discussies bij. Waarom is er in de witte kolom zoveel aandacht voor preventieve aanwezigheid bij evenementen en vindt de rode kolom (die verantwoordelijk is voor redding) dat het prima kan met alleen repressie.
Ik zie nog steeds niet in waarom je bij een kaartwedstrijd in het buurthuis 2 EHBO'ers continue preventief aanwezig moet hebben, maar bij 500 man die in ijskoud water gaan duiken geen preventieve redders. Volgens mij ontbreekt de kennis bij vergunningverleners en vragen ze te vaak en te snel om 'EHBO' en te weinig om preventieve maatregelen voor de specifieke gevaren van een evenement.
Wij hebben met de Reddingsbrigade jarenlang de opnames van TROS Te Land, Ter Zee en in de Lucht bewaakt met duikers en reddingsboten. Daarbij viel mij op dat je bij opnames in NL geen Brandweer ofzo tegenkwam, terwijl in Belgie in 9 van de 10 gevallen een Brandweerboot en/of duikteam preventief aanwezig was. Maar in beide landen stond meestal wel een Ambulance paraat.
En dat laatste zie je vaker: dat er naast EHBO een rapid of Ambu van de reguliere dienst paraat staat op het evenement. Dat zie je volgens mij bij de Brandweer nooit?
En voor mij hoeft de Reddingsbrigade dat niet te zijn, je hebt daar ook bedrijfjes voor, of bijvoorbeeld de Rescue-teams van de zeilclubs van het Watersportverbond. Of de Brandweer zelf. Al lijkt dat laatste niet echt haalbaar met alle bezuinigingen. Het gaat me om het verschil van kijken naar de risico's bij een evenement. Dat je op basis van aantallen mensen, ongeacht de activiteit, al heel snel EHBO moet regelen. Maar dat voor een specifiek risico als kans op verdrinking weinig tot geen preventieve maatregelen worden gevraagd.