Mmm, preventief bij evenementen plaatsen helemaal goed, maar of de BRW er altijd blij mee is dat de reddingsbrigade als eerste bij een incident is durf ik te betwijfelen.
Daarnaast zijn de reddingsbrigade en de Knrm er altijd snel bij om aan te tonen dat ze een inzet hebben gedaan en dan vooral te promoten hoe goed hun aandeel was, om die reden heb ik ook mijn twijfels bij de alarmerende cijfers.
Hier heb je wellicht wel een punt, maar helaas zie ik het ook nog wel eens andersom.
Ik weet incidenten op en aan het water waar de brandweer met grote getallen aanwezig was, maar vervolgens geen idee had wat te doen.
Overigens is dit niet bedoeld als verwijt, maar er kunnen nog wel een aantal puntjes op de I gezet worden in de samenwerking.
Ik ben zelf betrokken bij de invoering van het IBP Deltawateren, en alleen al aan de kant van alarmering en doormelding zijn nog behoorlijk wat slagen te maken.
Zelf ben ik van mening dat wij in Zeeland, en daar maak ik mij in mijn werk ook hard voor, eerst eens de basis op orde moeten hebben.
Begin eens met de lokale Brandweer kennis te laten maken met scheepvaart en hoe te handelen bij incidenten op het water.
Het mooiste voorbeeld hiervan was een bijeenkomst een aantal jaar geleden.
Een van de opstappers van de KNRM verzuchtte tijdens de bijeenkomst ineens dat hij zich afvroeg wat zij daar deden, als goedbedoelde vrijwilligers tussen de beroeps.
Een OVD van de Brandweer reageerde daarop: " jaja, op het land ben ik de man, maar zodra ik geen vaste grond onder de voeten heb, weet ik het ook niet meer, en ben ik de goedbedoelde vrijwilliger en jij de beroeps"......
We zijn vaak heel goed in het organiseren van fantastische oefeningen, het liefst hoe gekken hoe mooier, met zoveel mogelijk trammelant en varende en vliegende eenheden en opschalingen binnen de keten, maar ik denk dat we eerst maar eens de basis goed op orde moeten krijgen.....
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening...