1.Maar ja, de overheid is hard op weg om alle specialistische kennis weg te bezuinigen en alle ambtenaren maar generalist te maken. Zie het gedonder bij de Landelijke Politie met spoorwegbeambten op patrouilleschepen en andersom. Zo kan ook iedereen tegenwoordig pontbaas of brug- of sluiswachter worden. Geen marifoonbewijs? Geen probleem, zetten we die uit en laten we alle schepen gewoon een 06-nummer bellen. Dat gebeurt op heel veel plekken waar de gemeente het vaarwegbeheer heeft overgenomen van Rijk of Provincie...
2.Volgens mij zit (of zat) in dat soort functies de kennis om bij een incident de reguliere hulpdiensten een handje te helpen met de specifieke waterkennis. Door het lokale netwerk wisten ze die snel bij te schakelen. Nu moet de Brandweer het allemaal zelf weten óf inderdaad hopen dat er lokaal een KNRM of Reddingsbrigade flink actief is waar ze samen mee kunnen optrekken.
3.Ik kan me er zo aan blijven ergeren: met al die schaalvergroting bespaar je misschien een paar euro op het totaal, maar je breekt lokaal het maatwerk én netwerk volledig af, dat is volgens mij waar die basis ligt waar jij het over hebt.
4.En kom je ook meteen op de uitdaging voor de Reddingsbrigades: 175 verschillende clubjes, lokaal geworteld en vaak ontstaan vanuit lokale vraag. Nu mogen ze ineens niet meedoen als er geen regionale dekking is, geen landelijke standaarden en niet alle 175 hetzelfde doen en zijn. Waarom? Als ik hier kan, wat hier nodig is, maak daar gebruik van. En ga niet vragen waarom het 50 km verderop anders is. Daar ben ik toch niet?!
Ad.1.Onder druk van de bezuinigingen worden steeds meer zaken expliciet. Al ruim 25 jaar geleden liepen bijv. de eerste uitzendkrachten al op de Oranjesluizen (een Rijkssluis).
Ook veel overheidsvaartuigen kennen bemanningsleden via uitzendbureau’s.
Swets is er rijk van geworden.
Ad.2..De lokale bekendheid is in toenemende mate aan het “verwateren”.
En Brandweer Nederland is van mening dat ze alles zelf wel weten en kunnen.
De meeste lokale brandweerkorpsen weten vanuit de praktijk overigens wel beter.
Ad.3. Die schaalvergroting brengt in de praktijk in de hulpverlening voor het totaal aan uitgaven echt geen besparingen, mogelijk wel per overheidsdienst apart.
Voorbeeld is de introductie van die SIV’s te water (Batouwe en Gelderland) snelle (40 km/uur) aluminium vaartuigen met zo op het eerste gezicht ahv de foto’s nauwelijks bluscapaciteit. Kosten per vaartuig wel rond de 3.8 miljoen. (Zie topic blusvaartuigen.)
Die brandbluscapaciteit had ook makkelijk tegen een fractie van de kosten op de RWS vaartuigen kunnen worden geïnstalleerd. Maar RWS installeert geen bluscapaciteit meer op de vaartuigen.(Kostenaspect of wil de brandweer dat misschien niet meer?)
En als je als brandweer toch eigen blusvaartuigen wil kies dan voor een paar kleinere vaartuigen met een gelijke bluscapaciteit op een vrachtwagen met kraan. Aanmerkelijk goedkoper.
Ad.4.Die reddingsbrigades, met mogelijk ook hun organisatorische gebreken, fungeren toch als kweekvijvers voor velen om met het water en met de hulpverlening te water bekend te raken. Die aparte reddingsbrigades functioneren lokaal toch goed en bij een echt grote watersnoodramp (daarvoor is toch geïnvesteerd in die nieuwe vaartuigen) kunnen en zullen ze hun steentje(s) als het ooit zover komt in de harde praktijk aardig/behoorlijk moeten bijdragen.