Is er voldoende training?

Auteur Topic: Is er voldoende training?  (gelezen 14044 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2015, 21:53:10
Een keuze is ook om dienders meer te laten sporten, vaker te laten trainen en minder op straat te laten zijn. Training en ervaring is in ons vak soms redelijk cruciaal, dus waarom men daar zo weinig aandacht aan besteed is mij een compleet raadsel want over het algemeen wordt je er juist wel op afgerekend. Een aanrijding veroorzaakt? Dan kijkt men naar de laatste keer dat je pvrt heb gedaan en met toegepast geweld is dat idemdito. Maar ook als er een WOB verzoek binnen komt slaat men het dossier open.

Laatst was ik in discussie over het gebeuren in Parijs en wat dat voor invloed zou hebben op ons, en toen kwam AMOK ook ter sprake. AMOK, redelijk cruciaal toch? Ik heb 1 training gehad, 1 dagje aanklooien en men "verwacht" van jou dat je na 4 jaar alles nog weet. Dat je als, er een terrorist een winkelcentrum of centraalstation binnenstormt, de AMOK procedure toepast en de wereld gaat redden.

Ik vindt het een zeer slechte situatie, eigenlijk gewoon schandalig want waar een werkgever iets van jou verlangt zal hij zelf daar ook moeite in moeten steken. En juist daar ontbreekt het in alle vormen aan.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2015, 22:06:48
Citaat van: Maxx link=msg=1324862 date=1421875577
Training??? Ik krijg alleen toetsing. In 2014 2x IBT (toetsen van verplichte onderdelen) en 1x een halve dag raggen op het circuit. Sommige collega's hadden nog mazzel dat ze 3 dagen omscholing kregen naar het nieuwe dienstwapen, maarja die had ik in 2013 al ontvangen.

Als men slaagt voor de toets dan is verdere training opleiding toch niet nodig?  998765
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2015, 23:53:57
Een keuze is ook om dienders meer te laten sporten, vaker te laten trainen en minder op straat te laten zijn. Training en ervaring is in ons vak soms redelijk cruciaal, dus waarom men daar zo weinig aandacht aan besteed is mij een compleet raadsel want over het algemeen wordt je er juist wel op afgerekend. Een aanrijding veroorzaakt? Dan kijkt men naar de laatste keer dat je pvrt heb gedaan en met toegepast geweld is dat idemdito. Maar ook als er een WOB verzoek binnen komt slaat men het dossier open.

Laatst was ik in discussie over het gebeuren in Parijs en wat dat voor invloed zou hebben op ons, en toen kwam AMOK ook ter sprake. AMOK, redelijk cruciaal toch? Ik heb 1 training gehad, 1 dagje aanklooien en men "verwacht" van jou dat je na 4 jaar alles nog weet. Dat je als, er een terrorist een winkelcentrum of centraalstation binnenstormt, de AMOK procedure toepast en de wereld gaat redden.

Ik vindt het een zeer slechte situatie, eigenlijk gewoon schandalig want waar een werkgever iets van jou verlangt zal hij zelf daar ook moeite in moeten steken. En juist daar ontbreekt het in alle vormen aan.
Wij hebben al jarenlang tenminste 1 IBT dag per jaar AMOK. Ook de 3daagse omscholing naar de PPQ is veel AMOK.

Niet dat dit genoeg training is hoor maar is dit anders bij jullie?

renos

• agent
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2015, 08:33:30
Ben het met je eens hoor
 als je wat verlangt moet je fatsoenlijk faciliteren. Ik train zelf in privé tijd bij een stichting, kenniscentrum weerbaarheid, om goed getraind te blijven. Vooral met aanhouden, overtal situaties, autoprocedures, en je koppie rustig houden. Men heeft al decennia ervaring met het trainen van politie en speciale eenheden, zowel binnen als buitenland dus ze weten wat je nodig hebt. Maar eigenlijk zou de politie dit zelf moeten doen, daar schieten ze in te kort bij onze IBT, vind ik. Ik moet wel zeggen dat de IBT de laatste jaren zeker wel voorruit is gegaan, ze proberen het realistisch neer te zetten, vragen meer van je. Dus het is zeker niet alleen negatief.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2015, 11:01:11
Jongens het is gewoon erg mager wat de baas ons aanbiedt. Ja je hebt hier een eigen verantwoordelijkheid in. Dat heeft met je fitheid te maken. Maar als we dan over geoefend en getraind praten. Ik heb niet de illusie dat wij dat zijn. Dat de baas daar ons niet in faciliteert is gewoon schandalig. 32 uur IBT doesnt cut it. Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om in mijn vrije tijd af en toe de schietbaan op te gaan. Ik wil in mijn diensttijd de mogelijkheid hebben om een keer in de maand een pandenprocedure/ autoprocedure of amok te oefenen. Waarom omdat je dan praat over geoefendheid en dan nog minimaal.

Dat ik nog bij de brandweer zat (vrijwillig) oefenden wij minimaal 52 x per jaar. Ik geloof dat de beroeps dit nog vaker doet. Veel feedback geven en ook zeker kritisch zijn op je eigen handelen. DAT is oefenen en geoefendheid. automatisme inoefenen...

Eigenlijk dus 4 keer in de maand een oefenmoment voor wat betreft de politie. Maar ja.... zolang men nog steeds denkt dat veiligheid komt aanwaaien...
Gaat da
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

renos

• agent
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2015, 11:42:00
Ben het met je eens. Trainen is oefenen, herhalen etc. Iets waar nu de mogelijkheid niet voor is. Gaat te koste van veiligheid. Ik ben ook een voorstander van meer IBT. Vaker per jaar, minder toetsen. Meer kijken naar inzet, bereidheid, veiligheid. We zijn gevangen in protocollen.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2015, 15:32:30
Als ik het goed begrijp heeft politie van zichzelf geen sportfaciliteiten en schietbanen die open zijn voor agenten die uit eigen initiatief meer willen trainen?  :o

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2015, 15:50:55
Als ik het goed begrijp heeft politie van zichzelf geen sportfaciliteiten en schietbanen die open zijn voor agenten die uit eigen initiatief meer willen trainen?  :o
Dat is inderdaad een zeldzaamheid. Maar bij ons IBT centrum is sinds kort een kleine fitnesruimte ingericht. Beschikbaar voor collegas tijdens openingstijden van het centrum in hun vrije tijd.
Er wordt echter nagenoeg alleen maar gebruik van gemaakt door docenten tijdens een uurtje "vrij" e.d. ;)

guest16442

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2015, 16:09:37
In de Yp kun je toch wel altijd terecht? Dat is tenminste de indruk die ik daar altijd krijg [in de avond is alles altijd zo leeg en verlaten...].

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2015, 16:15:23
Citaat van: CopVR3 link=msg=1325819 date=1422197455
Dat is inderdaad een zeldzaamheid. Maar bij ons IBT centrum is sinds kort een kleine fitnesruimte ingericht. Beschikbaar voor collegas tijdens openingstijden van het centrum in hun vrije tijd.

In het oude Gelderland-Midden had elk bureau een kleine fitness ruimte, 24/7 beschikbaar voor het personeel. Ook het IBT-centrum had een fitnessruimte. Op mijn huidige werkplek heeft geen van allen dit nog, jammer genoeg!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein