Spuitgast ontslagen na swaffeldreigement - Enkhuizen 12-01-2015

Auteur Topic: Spuitgast ontslagen na swaffeldreigement - Enkhuizen 12-01-2015  (gelezen 18870 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #50 Gepost op: 14 januari 2015, 12:30:51
Misschien moeten we de discussie zuiver houden en constateren dat er niet daadwerkelijk is geswaffeld maar dat er kennelijk alleen mee is gedreigd....?

Ook dat kan in allerlei vormen. Namelijk alleen zeggen dat je dat gaan doen of ook daadwerkelijk de dingen ter hand nemen c.q. tonen en zeggen dat je het gaat doen.

Gaan we terug naar een ander voorbeeld, de marechaussees en de snoepautomaat: daar is ook differentiatie aangebracht in de straffen/maatregelen die zijn opgelegd. Degenen die daadwerkelijk een Bounty hebben gepikt en opgegeten zijn ontslagen, maar degenen die 'slechts' de snoepautomaat hebben geschud hebben een ambtsbericht gekregen.

Zo zou het dus ook hier moeten gaan. Hebben drie man in een jolige bui iets geroepen of hebben zij hun 'wormvormig aanhangsel' daadwerkelijk in de hand gehad? is deze situatie een geïsoleerd geval (what's in a name...) of ging er een periode van pesten aan vooraf etc.

Je ziet, het is niet allemaal zwart/wit.

Mijn mening is: indien daadwerkelijk geswaffeld vind ik ontslag op zijn plaats. Ook als er 'slechts' gedreigd is en e.e.a. maakt onderdeel uit van al langer durende pesterijen tegen de man.

Brandweer, leger etc. zijn organisaties waar mannen nu eenmaal vaak opmerkingen plaatsen en grapjes met elkaar uithalen. Daar moet ruimte zijn voor grappen. Maar met name op het gebied van sexueel overschrijdend gedrag, pesten etc. moet je heel helder zijn in je aanpak. Het is niet de bedoeling dat collega's het mikpunt worden van pesterijen en zich onveilig voelen binnen de werkkring. Andersom moet ook niet van iedere mug een olifant worden gemaakt en mag je enig incasseringsvermogen verwachten bij mensen die dit soort werk doen. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 14 januari 2015, 12:48:06
Citaat van: wjr307 link=msg=1322758 date=1421233667
En juist als organisatie moet je zoiets kunnen oplossen en bespreken en in het uiterste geval ingrijpen

En blijkbaar vonden zowel de burgemeester als de commandant dat hier moest worden ingegrepen.

Citaat van: wjr307 link=msg=1322758 date=1421233667
het blijft natuurlijk speculeren maar gezien de berichten twijfel ik eraan of er niet gewoon iemand op zn ... (toepasselijk  0098) getrapt is en nu overtrokken reageert

Gezien welke berichten?
We hebben alleen een persbericht en wat opmerkingen van korpsleden die, al dan niet, aanwezig waren. Dus veel conclusies zijn puur gebaseerd op 1 kant van het verhaal.

Citaat van: Arie link=msg=1322774 date=1421235051
Misschien moeten we de discussie zuiver houden en constateren dat er niet daadwerkelijk is geswaffeld maar dat er kennelijk alleen mee is gedreigd....?

Zuiver gezien weten we niet zeker of er daadwerkelijk geswaffeld is. 1 van de 3 brandweerlieden zegt van niet. :)
Maar goed, ik kan me wel goed vinden in je uitleg over de vormen van "dreiging"....

Citaat van: Arie link=msg=1322774 date=1421235051
Je ziet, het is niet allemaal zwart/wit.

Dat is voor mij ook de kern. We hebben stukjes informatie en dus heel veel grijs, terwijl veel mensen daar zelf zwart of wit van maken.
Ik weet gewoon niet of de maatregelen terecht zijn of niet, maar concludeer gewoon dat als er sprake is van seksuele intimidatie je daar tegen op moet treden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 14 januari 2015, 13:51:46
Citaat van: Live link=msg=1322762 date=1421233966
Dus jij vindt het geen probleem indien je ongewenst en ongevraagd door drie man geswaffeld wordt, en zal daar geen klacht over indienen?
Waarvan akte.  ::)
Voor zover er in de nieuwsberichten staat was er slechts sprake dat ze aangaven dat ze het zouden doen en om eerlijk te zijn ik ken mn collega's en ik zou er inderdaad geen klacht over indienen maar er smakelijk om lachen en volgende keer een van hun te grazen nemen. Dit is namelijk precies wat ik bedoel dat bij bijna elk korps als je een paar dagen naar een oefencentrum gaat de sfeer er goed in zit en gezien je een mannenomgeving hebt er inderdaad schunnige opmerkingen worden gemaakt en er wel eens dingen gebeuren die eigenlijk niet kunnen... Maar zoals zwelgje al aangeeft blijft het speculeren en reageren op basis van berichten die op internet staan omdat we niet weten wat er echt gebeurt is. En ik ben het met jullie eens dat als de opmerkingen zijn gevallen bij iemand die niet lekker in de groep zit en het is bedoelt om hem weg te pesten dat je er tegen moet optreden.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #53 Gepost op: 14 januari 2015, 14:44:16
Citaat van: wjr307 link=msg=1322866 date=1421239906
Voor zover er in de nieuwsberichten staat was er slechts sprake dat ze aangaven dat ze het zouden doen en om eerlijk te zijn ik ken mn collega's en ik zou er inderdaad geen klacht over indienen maar er smakelijk om lachen en volgende keer een van hun te grazen nemen. Dit is namelijk precies wat ik bedoel dat bij bijna elk korps als je een paar dagen naar een oefencentrum gaat de sfeer er goed in zit en gezien je een mannenomgeving hebt er inderdaad schunnige opmerkingen worden gemaakt en er wel eens dingen gebeuren die eigenlijk niet kunnen... Maar zoals zwelgje al aangeeft blijft het speculeren en reageren op basis van berichten die op internet staan omdat we niet weten wat er echt gebeurt is. En ik ben het met jullie eens dat als de opmerkingen zijn gevallen bij iemand die niet lekker in de groep zit en het is bedoelt om hem weg te pesten dat je er tegen moet optreden.

Ik blijf het vreemd vinden dat de prof's het (ook al is het volgens de media slechts dreigen) allemaal maar normaal vinden omdat het binnen een zogenaamde mannenwereld gebeurd.
Naar de buitenwacht roepen alle hulpverleners dat ze meer respect verdienen maar intern een gebrek aan onderling respect, want in mijn optiek is zelfs het dreigement al een gebrek aan onderling respect, vinden we normaal en had e.e.a. zeker niet naar buiten mogen komen.

Waarom mag het niet naar buiten komen als het NORMAAL gedrag is ?? Gezien de gevolgen vonden een aantal personen het verre van normaal net zo als dat het volgens iedereen niet normaal is om je HV-ers te bedreigen als de hulpverlening niet snel / goed genoeg is.
Alleen al het feit dat men vind dat het binnenskamers had horen blijven geeft al aan dat het kennelijk niet zo normaal is.

Nogmaals als ik in een dronkenbui een diender / ambulance / brandweerman dreig te swaffelen dan spreekt iedereen schande en zijn de gevolgen meer dan terecht want dan is de algemene mening dat ik me had moeten gedragen, wat is er in deze situatie anders, het is en blijft dreigen met sexueele handelingen en dat is mijns inziens gewoon intimiderend gedrag daar hangen buiten de hulpdiensten gevolgen aan dus waarom binnen de hulpdiensten niet ??
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 14 januari 2015, 14:45:37
Het blijft inderdaad speculeren, maar als oefenleider, kun je ook optreden, maar uit de berichtgeving is gebleken dat deze naar de leiding van het betreffende korps is gegaan. Functioneren of rapporteren?
Bij instappen begint de inzet.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #55 Gepost op: 14 januari 2015, 14:48:27
Citaat van: Gijs link=msg=1322918 date=1421243137
Het blijft inderdaad speculeren, maar als oefenleider, kun je ook optreden, maar uit de berichtgeving is gebleken dat deze naar de leiding van het betreffende korps is gegaan. Functioneren of rapporteren?

Is toch ook een vorm van optreden  98uiye
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 14 januari 2015, 15:22:17
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1322915 date=1421243056
Ik blijf het vreemd vinden dat de prof's het (ook al is het volgens de media slechts dreigen) allemaal maar normaal vinden omdat het binnen een zogenaamde mannenwereld gebeurd.
Naar de buitenwacht roepen alle hulpverleners dat ze meer respect verdienen maar intern een gebrek aan onderling respect, want in mijn optiek is zelfs het dreigement al een gebrek aan onderling respect, vinden we normaal en had e.e.a. zeker niet naar buiten mogen komen.

Waarom mag het niet naar buiten komen als het NORMAAL gedrag is ?? Gezien de gevolgen vonden een aantal personen het verre van normaal net zo als dat het volgens iedereen niet normaal is om je HV-ers te bedreigen als de hulpverlening niet snel / goed genoeg is.
Alleen al het feit dat men vind dat het binnenskamers had horen blijven geeft al aan dat het kennelijk niet zo normaal is.

Nogmaals als ik in een dronkenbui een diender / ambulance / brandweerman dreig te swaffelen dan spreekt iedereen schande en zijn de gevolgen meer dan terecht want dan is de algemene mening dat ik me had moeten gedragen, wat is er in deze situatie anders, het is en blijft dreigen met sexueele handelingen en dat is mijns inziens gewoon intimiderend gedrag daar hangen buiten de hulpdiensten gevolgen aan dus waarom binnen de hulpdiensten niet ??

Met alle respect. Maar collega's onderling of een wildvreemde dronken burger die een grap maakt is niet met elkaar te vergelijken.

Voor een buitenstaander is het moeilijk te begrijpen maar het is ook een beetje de cultuur. We maken met elkaar veel mee en de meeste ken je net zo goed als je eigen familie. Natuurlijk moet er altijd respect voor elkaar zijn en een grap kan natuurlijk te ver gaan. We weten niet precies wat daar gebeurd is of wat er zich eerder heeft afgespeeld. Dat de oefenleider naar de leiding is gestapt kan een teken zijn dat het echt te ver is gegaan of de desbetreffende collega het echt niet kon waarderen. Maar ik vind het een hele rare gang van zaken. Zeker nu het zo uitgebreid in de pers uitgemeten wordt. Dit verdienen de collega's niet!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 14 januari 2015, 15:28:21
Citaat van: Gijs link=msg=1322918 date=1421243137
Als oefenleider pak je in dit soort gevallen de ploeg eruit, en ga je met de ploeg om tafel. En bespreek je de zaak, en laat je de ploeg alles uitspreken. Gaat dit niet lukken kun je en dien je als oefenleider de zaak te gaan rapporteren bij de des betreffende postcommandant, en een rapport naar de afdeling oefenen en opleiden. Zijn zo wat instructies die je als oefenleider en instructeur mee krijgt in je werk.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #58 Gepost op: 14 januari 2015, 15:40:00
Citaat van: Defender link=msg=1322931 date=1421245337
Met alle respect. Maar collega's onderling of een wildvreemde dronken burger die een grap maakt is niet met elkaar te vergelijken.

Voor een buitenstaander is het moeilijk te begrijpen maar het is ook een beetje de cultuur. We maken met elkaar veel mee en de meeste ken je net zo goed als je eigen familie. Natuurlijk moet er altijd respect voor elkaar zijn en een grap kan natuurlijk te ver gaan. We weten niet precies wat daar gebeurd is of wat er zich eerder heeft afgespeeld. Dat de oefenleider naar de leiding is gestapt kan een teken zijn dat het echt te ver is gegaan of de desbetreffende collega het echt niet kon waarderen. Maar ik vind het een hele rare gang van zaken. Zeker nu het zo uitgebreid in de pers uitgemeten wordt. Dit verdienen de collega's niet!

Dat snap ik dus niet, omdat het een vreemde betreft is het ontoelaatbaar maar als het een "bekende" betreft is het wel toelaatbaar.
Dan ga ik (waarschijnlijk een andere vergelijk trekken die niet juist is) een verkrachting door een vreemde is dus erger dan verkrachting door een "bekende", de vreemde komt voor het hekje en met de "bekende" gaan we om de tafel...

Tuurlijk een uiterste om een verkrachting aan te halen als vergelijk, daar ben ik me van bewust maar, de meeste verkrachtingen geschieden wel door een bekende zoals je het stelt in het onderhavige geval zou de ernst van de meeste verkrachtingen dus wel mee vallen en met een goed gesprek op te lossen.....

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 14 januari 2015, 15:43:02
Peter, in al die jaren nog niet veel veranderd in de methodiek, maar helaas wel in de ruggengraad.
En ja rapporteren is wel een uiterste, want je moet wel weer verder met elkaar, en net wat we altijd zeggen : Een keer praten is vaak verhelderend.
Tenslotte is het nog steeds niet lullen maar poetsen .
Bij instappen begint de inzet.