Spuitgast ontslagen na swaffeldreigement - Enkhuizen 12-01-2015

Auteur Topic: Spuitgast ontslagen na swaffeldreigement - Enkhuizen 12-01-2015  (gelezen 18936 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #70 Gepost op: 14 januari 2015, 16:24:56
Citaat van: Gijs link=msg=1322963 date=1421248863
De vraag blijft, had dit niet opgelost kunnen worden, binnen de groep.

En was er niet een al langer lopend c.q. sluimerend conflict, als ik de diverse berichtgevingen lees, zijn die nogal tegenstrijdig en onsamenhangend.

Maar goed, ben wel benieuwd hoe er nu binnen het korps op wordt gereageerd en verder wordt gehandeld, mede daar dit nogal wat reuring heeft veroorzaakt.

Daarnaast zal ook de inhoud van het interne rapport mee spelen.

Blijkens de gevolgen was er kennelijk een grens overschreden die de gevolgen rechtvaardigde en het stadium "binnenshuis" een gepasseerd station was.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Reactie #71 Gepost op: 14 januari 2015, 17:00:31
Dat er niet geswaffeld is wil niet per se zeggen dat er niets gebeurt is. Hoe ver waren de 3 betrokken brandweermannen (met name die ene die ontslagen is). Waren ze net zijn kamer in en kwam het slachtoffer er toen achter, of werd het slachtoffer wakker toen de slang van de ontslagen man er al uit hing en deze al bekant tegen het slachtoffer aan kwam. Hier zit ook een groot verschil in, de ene is naar mijn mening niet meld-waardig (geintje), de andere toch zeker wel (seksuele intimidatie). Ook kan ik begrijpen dat je als slachtoffer wél professionele hulp nodig hebt, bij de laatstgenoemde situatie.

We weten dus totaal niet wat er nou echt gebeurt is. Ik verwacht dat de hogere leiding dit wel weet, en aan de hand daarvan er 3 brandweermannen 'ontslagen' zijn, en een slachtoffer professionele hulp krijgt.
Bepaalde punten bespreek je als oefenleider met de groep, rond de tafel. Maar een aantal punten gaan ook de oefenleider te buiten en daar is dit er verwacht ik één van geweest.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 15 januari 2015, 09:45:57
Citaat van: honderd link=msg=1322992 date=1421251231
Dat er niet geswaffeld is wil niet per se zeggen dat er niets gebeurt is. Hoe ver waren de 3 betrokken brandweermannen (met name die ene die ontslagen is). Waren ze net zijn kamer in en kwam het slachtoffer er toen achter, of werd het slachtoffer wakker toen de slang van de ontslagen man er al uit hing en deze al bekant tegen het slachtoffer aan kwam. Hier zit ook een groot verschil in, de ene is naar mijn mening niet meld-waardig (geintje), de andere toch zeker wel (seksuele intimidatie). Ook kan ik begrijpen dat je als slachtoffer wél professionele hulp nodig hebt, bij de laatstgenoemde situatie.

Dat kan ik me dus niet voorstellen. Als je als brandweerman al professionele hulp nodig hebt na het van dichtbij zien van een piemel vraag ik me echt af hoe je omgaat met andere, mijn inziens, veel heftigere situaties waar je mee te maken hebt.
Tenzij er veel meer aan de hand is, zoals pestgerag wat al langer loopt bijvoorbeeld.
Dar weten we nu niks van dus kunnen niet over oordelen.

Maar ik zet wel serieus vraagtekens bij de geschiktheid als je al professionele hulp nodig hebt puur en alleen om het punt dat je een piemel van dichtbij hebt gezien van een collega.

Is er trouwens iets bekend over wat de professionele hulp inhoudt, huisarts? Psycholoog of misschien de opticien?

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 15 januari 2015, 12:36:31
Citaat van: Rutger link=msg=1323242 date=1421311557
Maar ik zet wel serieus vraagtekens bij de geschiktheid als je al professionele hulp nodig hebt puur en alleen om het punt dat je een piemel van dichtbij hebt gezien van een collega.

Er is natuurlijk wel een verschil of je dat ziet in bijv de doucheruimte na het sporten, of terwijl je in bed ligt en wakker wordt gemaakt. En hoe zou iemand reageren die eerder een traumatische ervaring heeft meegemaakt op dit gebied?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 15 januari 2015, 12:53:58
Als dit zo zou zijn , zoals je verwoord Zwelgje, dan is het een gebrek van de leiding om het tenminste aan de oefenleider bekend te stellen, dank dan de aandacht er op worden gehouden en  de eerlijkheid van de persoon zelf om dit bekend te stellen binnen de groep,  maar ik heb begrepen uit de media en informatie dat de desbetreffende persoon "eigenlijk" ook enige beperkingen had.
Kortom keuzes zijn gemaakt en besluiten zijn genomen, mss wel terug te draaien, maar de onderlinge verhoudingen zijn verstoord.
En een korps met een groot probleem erbij.
Bij instappen begint de inzet.

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 15 januari 2015, 13:44:27
Volledig eens! Als iemand een piemeltrauma heeft is dit wel zo netjes om dit aan de rest van het korps te melden.. dan zullen deze collega's de laatste zijn die je hier mee confronteren. het is zoals eerder omschreven een familie je deelt lief en leed..

guest12562

• Gast
Reactie #76 Gepost op: 15 januari 2015, 13:50:41
Echt ongelooflijk dat we hier straks 5 pagina's vol gaan zitten l*llen over iets wat mss is gebeurd en over iets waar hier toch het onderste uit de kan toch niet terecht gaat komen. In dit topic is meer in gereageerd dan in menig grote brand topic, ik vind dat wel bizar, voor een hulpverleningsforum. En ja ik heb ook af en toe meegelezen, maar het gaat me allemaal wat te ver voor een forum zoals dit, maar goed dat is mijn mening.
Hier gaat toch geen uitsluitsel over komen.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #77 Gepost op: 15 januari 2015, 14:01:26
Citaat van: wjr307 link=msg=1323304 date=1421325867
Volledig eens! Als iemand een piemeltrauma heeft is dit wel zo netjes om dit aan de rest van het korps te melden.. dan zullen deze collega's de laatste zijn die je hier mee confronteren. het is zoals eerder omschreven een familie je deelt lief en leed..
Wat moet je nog meer melden? De hoogte van je bankrekening, dat je geen bloemkool lust maar juist wel weer enorm van paprikachips, dat je al jaren Opel rijdt en elke donderdagavond naar korfbal gaat?
Allemaal dingen die niets met het vak brandweerman/vrouw te maken hebben. Kleur binnen de lijntjes en doe wat er van je verwacht wordt. Dan hoef je ook niets te melden aan je collega's.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 15 januari 2015, 14:03:32
Klopt Breathe, maar daar is een "normale" brand en een duidelijke inzet, en nadien de lol.
En ja ook deze dingen komen voor en voor de belangstellenden is het ook de lering en later  het vermaak.
Bij instappen begint de inzet.

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 15 januari 2015, 14:06:11
Citaat van: NikonDirk link=msg=1323312 date=1421326886
Wat moet je nog meer melden? De hoogte van je bankrekening, dat je geen bloemkool lust maar juist wel weer enorm van paprikachips, dat je al jaren Opel rijdt en elke donderdagavond naar korfbal gaat?
Allemaal dingen die niets met het vak brandweerman/vrouw te maken hebben. Kleur binnen de lijntjes en doe wat er van je verwacht wordt. Dan hoef je ook niets te melden aan je collega's.
Zoals al eerder aangegeven zul je dit niet begrijpen als je er geen onderdeel vanuit maakt.. maar sluit me verder aan bij Breathe je zult hier toch nooit het fijne van weten dus wat mij betreft ook genoeg over gel*ld