Waarom de KMar?? Voor opgesteld dat ik het ze gun hoor. Het zijn gewoon volwaardige collega's voor mij, ook al zijn er nog steeds politiecollega's die het niet met mij eens zijn.
Echter heeft de politie op papier nog steeds officiële geweergroepen. Per eenheid moeten er officieel een X aantal collega's zijn opgeleid op zwaardere wapens. Echter is dit langzamerhand doodgebloed.
Ten eerste om de reden die Cabo aangeeft:
Elke KMar militair is namelijk al opgeleid op de Diemaco, en een best groot deel op de MP5. Bovendien zijn deze wapens er al in opslag. Je hoeft ze alleen maar uit de kast te halen.
De KMar is denk ik ook beter in de gelegenheid om de vaardigheden met die wapens op pijl te houden. De 'geweergroepen' die je noemt zijn de H&K schutters binnen de ME, maar ook dat is dus een nevenfunctie. Qua paraatheid in de zin van beschikbaarheid vanuit de lopende dienst schiet je daar weinig mee op.
Ten tweede omdat de KMar relatief veel in de grensgebieden actief is en daardoor misschien beter in de gelegenheid is om boeven - die richting de grens vluchten - achterover te trekken.
Ten derde omdat dit m.i. past binnen de operationele speerpunten van de KMar, in het bijzonder m.b.t. bewaken & beveiligen (2e speerpunt). Zoals de KMar zelf aangeeft:
De KMar is een organisatie die niet alleen beveiligt, maar desnoods ook met geweld kan ingrijpen. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld bij de BSB en de BE speciale middelen en kennis in huis, die complementair zijn aan die van andere diensten, zoals de politie of particuliere beveiligingsorganisaties. (...) De KMar is gericht op samenwerking/interoperabiliteit met publieke en private partners en wil deze aanvullen met specifieke kennis en vaardigheden. De komende jaren zal de KMar voor wat betreft bewaken & beveiligen investeren in zowel mensen als middelen. Het vakmanschap van onze medewerkers zal verder worden vergroot. Daarnaast zullen we nog efficiënter gaan werken door de inzet van technische hulpmiddelen.
De Kmar wil dus met specifieke eenheden / middelen een aanvullingen kunnen leveren op de bestaande capaciteiten bij o.a. politie. Dit lijkt mij een mooie aanvulling, passend binnen de taakstelling en mogelijkheden van de KMar.
Maar naast interveniërende eenheden moet je ook nog mogelijkheden hebben om het geboefte te signaleren. We weten dat dit met een Touran niet gaat lukken, want die houdt het niet bij. Heli's zijn niet altijd beschikbaar / inzetbaar. Drones hebben we (nog) niet bij de politie. Je zult dus een manier moeten vinden om de positie te kunnen blijven volgen tot de interveniërende eenheden erbij zijn er hun werk kunnen doen. 'Staat van politiealarm' herinvoeren is denk ik al een goede zet, evenals het werken via INRAP, maar wellicht kunnen we ook nog een hoop doen met de vele verkeerscamera's in het land. Maar dat vergt dan wel intensiever contact tussen de VMC's en GMK's.
Ik heb vast niet 'het beste idee van Nederland', maar volgens mij kunnen we wel meer halen uit de bestaande mogelijkheden en middelen