Wat heb ik aan een stel agenten die aan komen racen en door de extremisten worden opgevangen met een kogelregen en hun auto nooit meer levend verlaten? Alleen al jouw reactie bevestigt mij dat eerst over nagedacht moet worden hoe dit soort situaties effectief te benaderen. En dat hoeft helemaal niet niksdoen te betekenen en moet ook niet in apatisch afwachten uitmonden.
Vooropgesteld dat ik hoop dat het nooit gebeurd dat er een active shooter rond komt te lopen.
Ik hoop dat iedere zelfstandig denkende diender op zo'n melding niet gaat zitten racen naar de lokatie van opgave maar "rustig" terplaatse gaat en zijn voertuig niet op de grote teen van de active shooter parkeert.
Nu heb ik in de 14 jr bij de KMar wel geleerd hoe om te gaan met dit soort situaties(opleiding ivm buitenland missies/hoge risico beveiliging Schiphol), echter bied dit ook geen garanties voor de toekomst. Het zijn alleen handvatten die je uitgereikt krijgt.
Verder is het daar waar mogelijk gebruik maken van je gbv en zorgen dat je je eigen schoenen thuis brengt.