Ik heb geen conclusies getrokken uit de situatie met wat er met de agenten in Parijs is gebeurd. Ik heb vragen gesteld nav de reacties van een ander forumlid wat ik, naar later bleek, anders had moeten interpreteren.
Dan had ik je antwoord ook anders moeten interpreteren.
Maar het is mij nu duidelijker.
Overigens wil ik wel een kanttekening plaatsen bij de opmerking over een wapenwedloop. Een wapenwedloop is niet alleen te voeren door iedereen zwaardere wapens te geven, maar ook door die zwaardere wapens te concentreren en de inzet te optimaliseren. Voorbeelden te over uit de militaire geschiedenis maar als (semi-)militair geschoolde wist je dat natuurlijk al.
In mijn ogen is de gedachte achter de huidige standaard bewapening van Politie en Kmar vooral het beschermen van eigen veiligheid. De bewapening, training en de meeste "procedures" zijn vooral defensief.
Wil je een terrorist uitschakelen dan heb je toch echt offensieve wapens en procedures nodig. De essentie van de discussie is in mijn ogen dan ook niet "zwaardere wapens" maar "offensievere wapens", waardoor je inderdaad bij zwaardere wapens uitkomt. (En een AR15 heet niet voor niks een "assault rifle"
)
De vraag voor mij is of het echt realistisch is om alle noodhulp eenheden te trainen op het effectief inzetten van een offensief wapen. Of is het effectiever om dit te concentreren rond een aantal eenheden binnen/naast de noodhulp? Als leek zou ik niet weten wat het beste werkt in de Nederlandse situatie, maar hopelijk komt er wel een oplossing die ook echt werkt.