Waar ik me steeds aan erger is dat "experts" het er ook steeds over hebben dat een zwaarder wapen (ik heb het liever over een lang wapen) een aanslag niet tegen zal houden. Nee, dat weet ik ook wel! Wat we vragen is een middel om op te kunnen treden om een aanslag als in Parijs/active shooter te kunnen stoppen/overleven als het gebeurt. Effectief kun je met de P99 iets betekenen tot 20 meter, met een lang wapen kun je op grotere afstand effectiefer zijn. Mijn ervaring met de MP5 is, dat je niet eens zo veel extra scholing nodig hebt om hier goed mee om te gaan.
In het Parool vandaag ook weer zo'n expert, Jas van Driel, die gewoon zegt dat 20% van de agenten niet om kan gaan met hun wapen, dus dat je dan zeker niet een zwaar wapen moet gaan verstrekken, want dan gaat het helemaal mis. Vervolgens zegt ie ook nog dat een deel van de ME uitgerust is met zware wapens. Op papier wel ja, maar Amsterdam bv heeft dit jaren geleden afgeschaft, want die werden toch nooit ingezet en als het nodig was, kwam het eigen AT wel opdraven. Jammer joh, dat eigen AT is er niet meer en daarnaast al ontzettend druk met andere zaken. Nu wil Amsterdam er nog steeds niet aan, want het kost te veel trainingstijd en dan kunnen de mensen niet ingezet worden voor allerlei Donkere Dagen Offensieven, NIT's, HIT's, Top600, of welke ander idee van de politiek er nu weer in is.
Investeer in training van de mensen, zeg die 20% dat ze vooral de wijk in moeten gaan om de verbinding te blijven houden en geef 80% de keus of ze opgeleid willen worden tot H&K schutter en zet die binnen de districten weg als snel inzetbaar team om de 30 minuten tot het AT er kan zijn te overbruggen.