Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 146325 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #400 Gepost op: 16 januari 2015, 02:31:15
Citaat van: 112WS18 link=msg=1323619 date=1421371305
Wat ik probeerde te zeggen is dat men niet meer moet spreken over een "kans". Als we kijken naar de ontwikkelingen in deze wereld, en voornamelijk ook in Europa, dan kunnen we een aanslag verwachten. En op het moment dat er een active shooter is, dan moeten onze agenten zich op z'n minst kunnen verdedigen.

akkoord. Een agent moet zich dus verdedigen? Dus klappen opvangen en.... niks doen?  Of moet ik verdedigen? Jou beschermen? Mijn gezin beschremen? Dat van Kees, Ali, Jozef en Joop? Waarmee moet ik verdedigen? Een klapperpistool, een kussen of een wapen? Wat wil je? Nou????
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #401 Gepost op: 16 januari 2015, 07:37:31
Citaat van: moppersmurf link=msg=1323621 date=1421371875
akkoord. Een agent moet zich dus verdedigen? Dus klappen opvangen en.... niks doen?  Of moet ik verdedigen? Jou beschermen? Mijn gezin beschremen? Dat van Kees, Ali, Jozef en Joop? Waarmee moet ik verdedigen? Een klapperpistool, een kussen of een wapen? Wat wil je? Nou????

Als de samenleving de politie niet meer kan bellen.... wie moeten ze dan bellen? Hoe je ook het bekijkt, die melding gaat binnenkomen bij de 112 centrale en dus bij de politie. Dat daarbij een risico aan kleeft dat beseffen wij als agenten ons meer dan de meeste beseffen. Maar als wij op voorhand al gaan roepen dat we niet meer heen gaan omdat het te gevaarlijk en dat we te weinig bewapening hebben....wie moet dan de samenleving beschermen tegen dit soort mensen.

Ja we moeten wel zwaardere wapens moeten hebben, ook wel zwaardere bescherming. We moeten ook meer training hebben...
Maar tot die tijd moeten we roeien met de riemen die we eigenlijk niet hebben. Wij hebben als enige binnen de samenleving vuurwapens tot onze beschikking en mogen deze indien nodig gebruiken.

Net als bij Amok zul je er goed van doordrongen zijn dat het een gevaarlijke situatie in gaat en dat je risico's loopt. Als je risico's 100% wil uitsluiten bij deze baas had je ander werk moeten kiezen. Wij horen degene, die zich niet zelf kunnen verdedigen tegen dit soort geweld, in ieder geval proberen te beschermen. Dan is niets doen volgens mij geen optie. Totdat we zwaardere bewapening hebben zullen we het met de p99 moeten doen....tot we versterking hebben...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #402 Gepost op: 16 januari 2015, 08:18:20
Hmm...
Als de burger voor wat betreft bescherming tegen (ook steeds zwaarder bewapende) misdadigers in het licht van politieke uitspraken dezer dagen geen vertrouwen meer kan hebben in de politie omdat die het in de (de facto al begonnen) wapenwedloop aflegt, maar die politie wél geacht wordt (als vertegenwoordiger van de staat) het geweldmonopolie te bezitten, is er m.i. écht iets mis. Vanuit de Nederlandse optiek komt het geweld ook steeds dichterbij en het gebruik van zware wapens neemt toe - Brinks, liquidaties in Amsterdam, maar ook islamistisch terrorisme zoals net over de grens in België...
Ik zie de volgende opties:
- de politie tóch meer bewapenen (even afgezien van de details van hoe of waar of wie precies. Mijn mening? -> een aantal noodhulpwagens per district heeft een lang wapen en getrainde bemanning, een beetje naar Engels model). Dat zou iets helpen het vertrouwen te herstellen.
- de burger bewapent zichzelf... tegen het geweldmonopolie in. Ik heb zo mijn twijfels of men dit moet willen in politiek Nederland...
- we laten ons collectief overrompelen  >:(.
My 2 cts als leek.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #403 Gepost op: 16 januari 2015, 11:13:47
Ministers reageren bezorgd op verijdelde aanslag in België

''Absoluut, absoluut.'' Zo reageerde minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) vrijdagochtend op de vraag of we ons zorgen moeten maken naar aanleiding van de verijdelde aanslag donderdag in België.

Volgens zijn collega Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie) hoeven mensen zich geen zorgen te maken, maar is het goed om ''altijd alert'' te zijn.

Bron: NU.nl / http://www.nu.nl/algemeen/3973836/ministers-reageren-bezorgd-verijdelde-aanslag-in-belgie.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter

 98uiye
If you can dream it, you can do it.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #404 Gepost op: 16 januari 2015, 11:26:33
De BPZ zal over het algemeen als eerste in aanraking komen met dit soort situaties en zal moeten handelen naar eigen inzicht. Hij/zij zal zichzelf en de burger adequaat moeten kunnen beschermen. Met de juiste voorwaarden, procedures, opleiding en training moet het dragen en gebruik van een groot wapen in dit soort situaties door de BPZ mijn inziens kunnen. ff trainen op een schietbaan zoals eerder genoemd is wat eenvoudig gesteld naar mijn mening. De skills and drills met een hoog vuurcontact en daarbij eigen gebruik van een groot wapen is andere koek.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #405 Gepost op: 16 januari 2015, 11:37:46
Agenten van de politie in de Belgische stad Antwerpen mogen hun dienstwapen mee naar huis nemen. Dat heeft de Belgische omroep VRT vannacht gemeld. Het is een van de maatregelen die de politie van Antwerpen na crisisberaad heeft genomen vanwege de terreurdreiging in België. Volgens de VRT gaat het alleen om operationeel personeel.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #406 Gepost op: 16 januari 2015, 11:50:00
Citaat van: DiNozzo link=msg=1323652 date=1421404666


In Nederland speelt dit al een tijdje. Zijn de recente gebeurtenissen een extra reden voor collega's om het dienstwapen toch mee naar huis te nemen?


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #407 Gepost op: 16 januari 2015, 11:52:10
In het kader van het kan niet, mag niet, kost teveel:

Ik stel voor dat we iedere diender uitrusten met een witte vlag. Is niet dodelijk, straalt geen agressie uit en is makkelijk mee te nemen. Deze kunnen vervaardigd worden uit de ingeleverde witte overhemden en bevestigd worden aan de wapenstok. Zo worden de kosten beperkt tot een minimum.
 98uiye
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #408 Gepost op: 16 januari 2015, 11:53:22
Citaat van: CPrime link=msg=1323655 date=1421405530
In het kader van het kan niet, mag niet, kost teveel:

Ik stel voor dat we iedere diender uitrusten met een witte vlag. Is niet dodelijk, straalt geen agressie uit en is makkelijk mee te nemen. Deze kunnen vervaardigd worden uit de ingeleverde witte overhemden en bevestigd worden aan de wapenstok. Zo worden de kosten beperkt tot een minimum.
 98uiye

Jij hebt ook een taart verdiend!  ;D 98uiye


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #409 Gepost op: 16 januari 2015, 12:17:07
De ontwikkelingen van gisteren en vandaag in België zijn helemaal zorgwekkend. Er zullen nu toch echt snel grote stappen ondernomen moeten worden. Als de politie daar al als hoofddoelwit wordt genoemd, zal dat in Nederland echt niet anders zijn.

Een MP5 9mm zou denk ik al een heleboel uitmaken. Je kan tijdelijk meer vuurkracht op verdachten inzetten, ook al hebben zij ongetwijfeld ''zwaardere'' wapens. Daarnaast hoop ik toch echt dat de AT's ook richting de wat zwaardere kalibers gaan. Zal echt nodig zijn aangezien de figuren die wat willen doen niet zonder een behoorlijk kogelwerend vest (en vaak nog meer) de straat op gaan.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.