Hmm...
Als de burger voor wat betreft bescherming tegen (ook steeds zwaarder bewapende) misdadigers in het licht van politieke uitspraken dezer dagen geen vertrouwen meer kan hebben in de politie omdat die het in de (
de facto al begonnen) wapenwedloop aflegt, maar die politie wél geacht wordt (als vertegenwoordiger van de staat) het geweldmonopolie te bezitten, is er m.i. écht iets mis. Vanuit de Nederlandse optiek komt het geweld ook steeds dichterbij en het gebruik van zware wapens neemt toe - Brinks, liquidaties in Amsterdam, maar ook islamistisch terrorisme zoals net over de grens in België...
Ik zie de volgende opties:
- de politie tóch meer bewapenen (even afgezien van de details van hoe of waar of wie precies. Mijn mening? -> een aantal noodhulpwagens per district heeft een lang wapen en getrainde bemanning, een beetje naar Engels model). Dat zou iets helpen het vertrouwen te herstellen.
- de burger bewapent zichzelf... tegen het geweldmonopolie in. Ik heb zo mijn twijfels of men dit moet willen in politiek Nederland...
- we laten ons collectief overrompelen
.
My 2 cts als leek.