Wonderlijk dat niemand op het postje over opleiding/training reageert. Gelet op de ronduit bedroevende 'skills' met het dienstwapen bij m.n. politieambtenaren zoals ik dat een aantal jaren geleden te Harskamp met enige regelmaat zag, is er alle reden voor ernstige zorg over opleiding en regelmatige training. Dat is wat ik bedoelde met het voorbeeld over de gemiste agressieve honden. Een béétje KL-reservist knalt de meeste politieambtenaren die ik bezig heb gezien overigens volledig tot zeer ver beneden het gemiddelde. "En dat voor wapendragers" dacht ik dan.
Indien er al reden is voor "zwaardere wapens" (kan ik niet beoordelen, maar ik vermoed van wel) dan zij dat zo maar ook dan geldt als absolute voorwaarde; opleiding en voortdurende training teneinde ook de zwaardere wapens doelmatig en verantwoord te kunnen blijven gebruiken. Wie enkele schoten, op bedroevend korte afstand, met het dienstpistool in een woonwijk lost met slechts één treffer, veroorzaakt onvergelijkbaar meer ellende bij anderen dan "de doelgroep" indien er b.v. een C 8 in .223 remington - in 3-burst- of vergelijkbaar wordt gehanteerd. Bij AT's en vergelijkbaar zal het trainingsniveau allemaal best dik in orde zijn maar het gaat m.i. in dit topic in de eerste plaats om de anderen. Goed opleiden van politieambtenaren maar hen ook voortdurend bekwaam houden kost geld, maar da's net zo onvermijdelijk als het omkeren van de portemonnee als je op vakantie gaat.