De minister van Frankrijk zegt dat er vandaag of komende weken meer aanslagen in Europa zullen volgen. Op korte termijn lukt het je niet om politiemensen even te trainen terwijl Nederland wel beschikt over mensen die deze taak kunnen uitvoeren.
Waar wil je die mensen vandaan halen dan? Ons kapot bezuinigde Defensie?!
Alphen aan de Rijn is een incident waarbij je niet alleen moet denken aan snel optreden door hulpverleningsdiensten. Je zal ook iets moeten doen in je samenleving, bijv. op scholen, in ziekenhuizen, gemeentehuizen het personeel trainen hoe ze moeten handelen als dergelijke schutters door het gebouw trekken om zoveel mogelijk dood en verderf te zaaien.
In een ander topic haalt iemand aan dat het zou zorgen voor meer ongerustheid bij burgers, ik denk dat je dan zorgt voor een hoger veiligheidsbewustzijn. Ik had zelf ook geen flauw idee waar ik het beste zou kunnen schuilen in ons ziekenhuis met patienten als het mij zou overkomen. Ik word ook niet vrolijk van de gedachte dat het mij zou kunnen overkomen maar ben wel blij dat ik goede voorlichting heb ontvangen van politiemensen en het een aantal keren mee heb gemaakt tijdens onverwachte oefeningen in het ziekenhuis.
Inderdaad, ondenkbaar 10 jaar geleden maar als West Europa kijken we steeds meer naar de Israëliërs en de wijze waarop hun veiligheids procedures onderdeel zijn geworden van hun samenleving.
Ook daar lopen er politieagenten met zwaardere wapens, want het is een feit dat de response tijd van speciale eenheden tientallen minuten kan duren, terwijl agenten er in seconden op kunnen stuitten.
En daarbij zijn speciale eenheden voor het grote deel gericht op scenario's waar voor voorbereiding nog de tijd genomen kan worden. De reguliere agent wordt verwacht ad hoc te moeten handelen.
Nog even een feit voor de onwetenden:
Schieten met pistool is
moeilijker dan een wapen met een langere loop en betere grip als een karabijn of geweer.
Dat de politiek (nog) niet wil dat de agent op straat hier mee loopt is:
1 onwetendheid over bovenstaand feit
2 angst voor het straatbeeld dat de beschikking van zo'n wapen als militairisatie van politie wordt gezien
3 politieke polder struisvogelarij uit vrees voor onbegrip van de burger
Het argument dat de beschikking van zo'n wapen (zolang we over een semi-automatische werking van het wapen praten, want dar is waar we het over hebben) over moeten laten aan speciale eenheden vanwege getraindheid is kul!