Exact! Ergo, de "gewone" diender zal zich (en anderen) moeten redden en dus beter bewapend worden.
Het aantal agenten is minder dan vroeger, maar ze moeten wel dezelfde taken uitvoeren. Dus moeten ze gewoon meer barang meezeulen. Iedere agent een beenholster met een P99, een First-Aid-Kit op de andere dij, liefst inclusief mini-AED, een tactisch kogelwerend vest met pepperspray, taser, een gasmasker, een 24-uurs rantsoen (eten doe je maar op straat) en een fles met koffie (drinken ook). Een schild op de rug, de helm aan de riem. Je handboeien, portofoon, multitool en zaklamp op de koppel. In de rugzak een bonnenboekje, bundeltje reddingsdekens, zichtbaarheidsvestje, schone onderbroek en een wetbundel. Een goede voorbereiding is het halve werk!
Klinkt als een enorm effectieve politiemacht, nietwaar? De bezuinigingen, bij de politie, maar ook bij de andere hulpdiensten EN bij Defensie, zijn de directe oorzaak van deze wat sarcastisch geschetste "agent van de toekomst". De politie en andere diensten hebben nog steeds dezelfde taken. Het feit dat ze niet allemaal tegelijk uitgevoerd hoeven worden, betekent niet dat je daarom ook maar functies samen kan voegen. Een receptioniste met BHV-diploma kan geen telefoon aannemen als ze aan het reanimeren is. Een verkeersagent die met een ME-helm op zijn knar hooligans staat te arresteren, kan geen snelheidsduivels flitsen. Een HRB-marechaussee op een objectbewaking kan geen noodhulpmelding rijden. Een militair op uitzending is niet beschikbaar voor bijstand in Nederland.
Als je alle taken effectief wilt uitvoeren, moet je voor al die taken ook personeel en materieel beschikbaar houden. OOK als ze hun primaire taak niet altijd hoeven uitvoeren.
Laat de "gewone" agenten maar "gewone" agenten blijven. De basispolitiezorg is nog altijd wat het meest zichtbaar is voor de burger. Hebben de extra ME-ers even geen ME-dingetjes te doen? Laat ze lekker zichtbaar aanwezig zijn, oefenen in de publieke ruimte, of desnoods met een opvallende wagen rondrijden. Gewoon volledig operationeel, want ALS er dan iets gebeurt, dan zijn ze er ook van. En dan hoeft de "gewone" agent niet eerst naar zijn kluisje om zijn ME-uitrusting op te halen.
En datzelfde geldt ook voor ambulance, brandweer, KMar, Rijkswaterstaat en Defensie. Het is zoooo gemakkelijk om taken samen te voegen, totdat er een moment komt waarop je die dingen tegelijk wilt uitvoeren. En dat moment is in de huidige wereldproblematiek niet ver bij ons vandaan.