Sorry maar moet ik jouw opties serieus nemen?
Moet de politie bij een rampzalige 'school shooting' of terroristisch schiet-incident dan wachten op de komst van een Rapid Response Team of arrestatieteam? In die tijd kunnen er honderden doden en gewonden zijn gevallen, en kunnen de daders vluchten, om later vaker te kunnen toeslaan.
De AK-47 is weliswaar sterk verouderd. Maar is in vergelijking met andere automatische geweren goedkoper in aanschaf, training en onderhoud. Het is niet voor niets dat het wereldwijd zoveel wordt gebruikt door armlastige milities. Die kiezen ook niet voor een pistool als enige wapen.
De AK-47 lijkt me in elk geval een optie voor wetshandhavers in open gebieden, met grotere afstanden. Bijvoorbeeld weilanden, duinen, stranden, bossen en binnenwateren. In verlaten open gebieden verwacht je niet snel terroristen, maar daar kan een (water-)politieagent of boswachter wel stuiten op georganiseerde misdaad, en stropers met geweren. En ook daar kan het geweer worden meegevoerd in een kluisje in het politievoertuig of -vaartuig. En in natuurgebieden zijn zomers wel grote en kwetsbare concentraties mensen op toeristische locaties.
In stedelijke gebieden met kortere schootsafstanden en veel onschuldige 'omstanders' is er natuurlijk veel te zeggen voor een hoogwaardige pistoolmitrailleur in de surveillance-auto's van de politie. (Bijvoorbeeld de 9 mm MP5.) Dit ondanks de hogere kosten voor aanschaf, training en onderhoud dan voor de AK-47.
Door die hogere kosten voor de pistoolmitrailleur, wordt dat dan mogelijk een tweede vuurwapen voor slechts een deel van de politieagenten in de noodhulp. Maar dat beperkte aantal agenten met een pistoolmitrailleur kan worden gecompenseerd, doordat de aanrijtijd in steden gemiddeld lager ligt dan daarbuiten. En royale assistentie door politiecollega's is in steden meestal ook veel sneller aanwezig dan in landelijke gebieden.
De afweging bij deze keuze tussen verschillende typen zware handvuurwapens voor de politie is dus niet eenvoudig. Maar cruciaal lijkt me een snelle en doelmatige interventie door de politie bij onverwacht zwaar vuurwapengeweld.