Verschil tussen een mp5 en een ump9 is minimaal. Ook in ergonomisch opzicht. Behalve dan het prijskaartje. De mp5 hebben we al - het nut en noodzaak om heel veel geld te storten in een nieuw wapen met alles wat daarbij komt aan instructies aftersales en de duvel en zijn ouwe moer ontgaat mij volledig. Ook het argument van dezelfde patroon klinkt leuk, maar die situatie hebben we dus al. MP5 en de Walther zijn beide 9mm.
Het verhaal van magazijnen meedragen is stierenexcrament. Het gewicht verbleekt bij alle andere meuk die je als agent al standaard mee sjouwt. Op het moment dat je met een MP5 op weg gaat heb je ook een kogelwerend vest aan en naar ik mag hopen een chest rig waar je je magazijnen kwijt kunt. Is dus wederom een kwestie van gewenning en training.
De MP5 bestaat in verschillende types. Het gewichtsverschil tussen de MP5 en de UMP9 hangt daardoor af van het type MP5 dat nu in Nederland in gebruik is bij de politie. Het gewichtsverschil tussen de UMP9 en de zwaarste MP5 die te koop is, is aanzienlijk.
Ik denk aan de onverwachte huidige gemilitariseerde situatie in Parijs en Brussel. Het is helaas niet helemaal uitgesloten, dat gewone politieagenten in de toekomst ook in een bepaald Nederlands stadsdeel langdurig een pistoolmitrailleur plus kogelwerend vest (en ballistische helm) moeten dragen.
Hopelijk zal die periode niet lang duren. Maar daarbij zou het gunstig zijn, als ook kleinere politieagentes dit goed aan kunnen, zonder knie- en rugklachten en zonder richtproblemen door een te zwaar vuurwapen. Vandaar mijn bovenstaande voorstel voor een lichtere pistoolmitrailleur dan de MP5, zoals onder andere de UMP9.
Er zijn natuurlijk argumenten voor het behouden van de vertrouwde MP5, maar dan moeten er vermoedelijk wel veel MP5's worden bijgekocht, om elke politieauto met twee stuks daarvan uit te rusten.
Stel dat elke politieauto zou worden uitgerust met twee MP5's, en die MP5 zou te zwaar zijn, om langdurig te dragen voor kleinere vrouwelijk agentes. Dan zouden zouden zij eventueel slechts enkele verlengde patroonmagazijnen kunnen dragen voor het dienstpistool, in plaats van een pistoolmitrailleur. Dit eventueel uitgebreid met een laser-vizier op het pistool. Of een MP5 zonder extra magazijnen en zonder gewoon dienstpistool en zonder helm, en tie wraps in plaats van handboeien, en geen wapenstok, om het gewicht van de totale uitrusting te verminderen.
Het zijn allemaal mogelijkheden en lastige afwegingen in een moeilijke periode. En er is helaas niet één perfecte oplossing. Wel kunnen we natuurlijk veel leren van 'best practices' op dit gebied in veel andere landen.