Maar voorkom je daarmee een incident als Parijs? Volgens mij liepen daar ook al sinds Charlie Hebdo meerdere militairen en zijn een deel van de agenten op straat beter bewapend met een automatisch wapen.
Schietpartij in Alphen aan de Rijn, voordat überhaupt de eerste agenten ter plaatse waren was er al een bloedbad aangericht en hebben zij hem ook niet meer zien schieten omdat hij een einde had gemaakt aan zijn eigen leven. Was de situatie anders geweest als de eerste ter plaatse uitgerust waren met bijvoorbeeld een MP5?
De gijzeling in het theater vrijdag heeft langer geduurd en er waren genoeg agenten ter plaatse, maar lijkt me dat je daar alsnog wacht op een interventie eenheid omdat het een lastige casus is waar niet iedereen in getraind is.
Nee, aanslagen zijn niet te voorkomen, dat lukt namelijk ook niet in landen waar men beschikt over enorme politiekorpsen en inlichtingendiensten. Het is ook een situatie die wij nooit zouden willen in de Nederlandse samenleving omdat je dan nergens meer kan spugen zonder een beveiliger, politieman of veiligheidspolitie te raken.
Ik denk dat het wel zinvol is om ergens te proberen een tussenweg te zoeken waardoor er in Nederland wat meer slagkracht is om te kunnen optreden bij dit soort ellende.
Alphen aan de Rijn is een incident waarbij je niet alleen moet denken aan snel optreden door hulpverleningsdiensten. Je zal ook iets moeten doen in je samenleving, bijv. op scholen, in ziekenhuizen, gemeentehuizen het personeel trainen hoe ze moeten handelen als dergelijke schutters door het gebouw trekken om zoveel mogelijk dood en verderf te zaaien.
In een ander topic haalt iemand aan dat het zou zorgen voor meer ongerustheid bij burgers, ik denk dat je dan zorgt voor een hoger veiligheidsbewustzijn. Ik had zelf ook geen flauw idee waar ik het beste zou kunnen schuilen in ons ziekenhuis met patienten als het mij zou overkomen. Ik word ook niet vrolijk van de gedachte dat het mij zou kunnen overkomen maar ben wel blij dat ik goede voorlichting heb ontvangen van politiemensen en het een aantal keren mee heb gemaakt tijdens onverwachte oefeningen in het ziekenhuis.