Dit is eenzelfde voorbeeld. Als je een paar jaar terug een rondje door Rome of door Parijs liep was het heel normaal dat je (militaire) politie zag lopen met een karabijn of soortgelijk zag lopen. Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen (kan ook liggen aan mijn sociale kring). Het zal wel even onwennig zijn maar dit went ook wel weer.
Het ligt niet aan jouw sociale kring omdat ik hier nog nooit Nederlanders of Belgen heb meegemaakt die mij gezegd hebben dat ze het hier als erg bedreigend ervaren omdat het overal sterft van de veiligheidspolitie. Het gaat namelijk niet om de kleding of wapens die ze dragen maar hoe ze zich gedragen. De vraag die bezoekers uit Europa mij wel snel na aankomst stellen is wat al die rode autootjes zijn. Het is niet de brandweer maar de ISF (internal security force).
Als ik met mensen naar een restaurant wandel ga ik er heen om gezellig te dineren, je loopt langs deze agenten heen die er zijn om Westerse gelegenheden extra te beveiligen omdat iedereen weet dat ISIS voorkeur heeft om Westerse hotels of westerlingen tot doelwit te maken. De agenten kijken vriendelijk, zeggen je goedenavond als je ze groet in het voorbij lopen. Als je de behoefte hebt om ze aan te spreken heb je een leuk gesprek, het kan zijn dat ze je zeggen een stapje opzij te doen zodat ze iets in de gaten kunnen houden terwijl ze het gesprek voortzetten.
Je ziet ze hier ook staan op parkeerplaatsen omdat ze weten dat jonge kinderen (met name jongens) prachtig vinden een echte politieman van dichtbij te zien. Ze gaan normaal op een leuke manier om met kinderen.
Ik denk dat het ook zo hoort omdat burgers dit soort diensten niet hoeven te vrezen, terroristisch tuig moet ze vrezen. Hier zie je dat burgers (ongeacht de nationaliteit) blij zijn met deze mensen en het ook gewoon aan individuele agenten laten merken door ze een compliment te geven of ze te bedanken omdat iedereen weet dat zij zorgen dat iedereen hier kan doen wat we graag willen doen (wonen, werken, ontspannnen en veilig leven) en zij de mannen zijn die als het echt fout gaat de strijd aangaan met terroristisch tuig.
Het grote verschil tussen de agenten en ISIS is dat zij maar 1 doelwit hebben namelijk terroristen en terroristen alles en iedereen tot doelwit hebben gemaakt.
Ik denk dat Nederlandse politie en marechaussee met zware wapens op straat ongeveer precies zelfde zal opleveren. Nederland zou een politiestaat worden als de agenten ineens het publiek anders gaan bejegenen.