Ik heb het niet over de zooi die je dan moet opruimen. Ik doe eerst aan bronbestrijding voordat ik ook maar uberhaupt kan gaan nadenken over het opruimen van de zooi. Jij begint over gevaarlijke reacties. En dat valt dus reuze mee.
Als de bron wordt bestreden met iets anders dan uit het brandweervoertuig, kalk in dit geval, dan wordt er wel degelijk gekeken naar het opruimen hiervan.
De reststoffen van de reactie zijn niet zo gevaarlijk als zoutzuur zelf, maar nog wel gevaarlijk in hoeveelheden als deze. En ook die reststoffen moeten ergens heen. Een dergelijke reactie is leuk in een reageerbuisje of voor om je leidingen thuis te ontkalken, maar niet met deze hoeveelheden op een snelweg. Overigens is de reactie op dit formaat ook moeilijk te regelen.
Ik verwacht dat dit ook in 't CoPI (of in ieder geval ter plaatse door kenners) besproken is. De DLS van Roermond is pas na 50 minuten gealarmeerd, waarschijnlijk was er toen de keuze gemaakt om een schuimlaag aan te brengen. Met hierin onder andere overwogen hoe snel een DLS ter plaatse is en hoe snel 10 ton kalk er is, door wie en op welke manier het aangebracht kan worden, en ook de eventuele resterende stoffen die opgeruimd dienen te worden.