Voor de goede orde: ik stel de opschaling naar GRIP 2 bij dit incident niet ter discussie. Daar zullen zeker goede redenen voor zijn geweest. Ik reageer op jouw reactie dat een afdrijvend bootje effectgebied zou zijn.
Waar het mij om gaat is dat GRIP-opschaling iets zegt over de coördinatie en niets zegt over de grootte van de brand. De grens tussen bron- en effectgebied wordt bepaald door de Leider Copi (in overleg met de OL). In feite is hier heel Wessem brongebied, totdat het CoPI ergens een virtuele grens trekt wat ze wel en niet aankunnen. Daarbij gaat het m.i. om de vraag of je als CoPI zicht hebt op de gebeurtenissen en daarop invloed kan uitoefenen. Als het antwoord nee is, moet je als CoPI jezelf je vraag stellen of een ROT op afstand wel dat verschil kan maken en dus een meerwaarde kan hebben.
Nu deze haven. Er is brand op twee steigers en de brand wordt groter d.m.v. een bootje wat wegdrijft. De brandweer zet een compagnie in. (Aanname: 1 peloton per steiger?) Bootje veroorzaakt vervolgens 100m (?) verderop een nieuwe brand en daarmee een derde inzetvak. In dit geval komen daar 2 TS-en voor (MB) en volgens mij is dat nog steeds goed te behappen voor een Taakcommandant en een CoPI. En als die brand groter wordt doen we er nog een peloton bij. Ook goed. Het CoPi heeft in ieder geval kortere lijntjes naar dit inzetvak dan een ROT op afstand en kan dus ook sneller anticiperen op de ontwikkelingen. Het ROT zou zich m.i. veel meer moeten bezighouden met de effecten op afstand, zoals communicatie, calamiteitenzender, restdekking, aflossing etc.
Ander voorbeeld: brand in boerderij met rieten kap en vliegvuur. 1 peloton ingezet. Boerenerf is brongebied. D.m.v. het vliegvuur vliegt de boerderij met rieten kap 100 meter verderop ook in brand. Schaal je dan ook op naar GRIP 2, omdat de brand uitbreidt over een zelfgekozen virtuele grens, dat we brongebied noemen? Hopelijk toch niet.
Even wat duidelijkheid:
- De brand was zo groot dat alle stijgers getroffen zijn en het onduidelijk is of deze het zullen houden. Vandaar mocht er niemand de stijgers op en heeft iedereen aan wal gestaan.
- De brandende boten bedreigen een restaurantschip (niet geheel ongevaarlijk)
- Het brongebied is de plaats waar de brand is ontstaan, alles wat buiten die virtuele cirkel gebeurt aan effecten (incl. een nieuwe brand op een andere locatie) ligt in het effectgebied.
- De brand is zo groot dat er grote rookwolken vrijkomen met de mogelijkheid dat er asbest in zit.
- De wind blies toentertijd met een kracht van 5 richting het Westen wat betekent dat die rookwolk over heel Wessem heen trok (effectgebied)
- De brand woedt in de jachthaven op de Waage Naak 9, de MB alarmering is op de Beekstraat. Beide locaties hebben een rijafstand van ongeveer 1km.
Dus dan heb je nu meerdere factoren:
- Brand op de stijgers
- Brand in de boten
- Losgeslagen brandende boten
- Middelbrand "dichtbij" de brand in de jachthaven
- Ongunstige windrichting en harde wind met een mogelijke asbestwolk
Of dat behapbaar is voor een CoPI is natuurlijk voor iedereen vrij in te vullen.
Schijnbaar in deze situatie niet want men schaalt op en betrekt het ROT erbij.