Beste vrienden,
Ik kreeg onderstaande casus toegestuurd door de heer J. Sommeling, een collega EH instructeur, met de vraag hoe ik dit ongeval zou aanpakken.
Ik heb deze casus zo fris mogelijk, zonder boekje er bij, proberen uit te werken.
Mijn vraag zijn:
- wat jullie van mijn aanpak vinden.
- wat de prognoses van de slachtoffers zijn
- wat ik had moeten doen om de prognoses te verbeteren
Er ontbreken veel relevante informaties die je in werkelijkheid wel krijgt, ook is niet relevant of een dergelijke ongevalssituatie reeel is.
Bij God en casussen kan wat betreft alles en het dus de situatie zoals ik hem aantref.
De casus is alsvolgt
Er is een ongeval gebeurt. Aanrijding Auto/Motorrijder. De automobilist SO1 hangt door de voorruit, ( hij had geen gordel gedragen) zijn onderlichaam is nog in de auto , ligt met zijn buik op de rand van de voorruit en bloedt hevig uit zijn buik, hoofd en mond. tevens is door de kracht van de klap zijn rechterarm gebroken en een aantal tanden uit zijn mond geslagen, tevens is de bestuurder SO1 bewusteloos Een vrouw SO2 die naast de bestuurder SO1 zat, ( ook niet in de gordel) is uit de auto geslingerd en ligt in de berm met haar hoofd in een sloot, ze ademt niet meer.
De motorrijder SO3 is met een klap op de motorkap beland en er later vanaf gegleden terwijl de auto nog niet stil stond. Ligt met zijn rechter bovenbeen onder het linker voorwiel van de auto. Ligt op zijn rug in een plas benzine wat uit de tank van de motor is gelopen, en blaast helderrood gekleurde bloedbelletjes op. hij heeft het erg benauwd. Heeft zijn helm nog op en het vizier is nog dicht, Ook de motorrijder SO3 is bewusteloos. Tot overmaat van ramp is er een ooggetuige SO4 die spontaan een hartinfarct krijgt.
Helaas is er maar 1 ehbo-er in de buurt.
------------------------------------------------------------
Tot zover de casus
112 bellen dat er een ongeval heeft plaats gevonden met meerdere ernstige slachtoffers.
Door naar SO2 omdat alle SO in het zicht liggen en dus op basis van eerste indruk keuzes gemaakt kunnen worden.
SO2 als eerste omdat het hoofd onder water zit en dit deel van het probleem snel opgelost kan worden.
moet worden behandeld als heeft ze nek- en rugletsel.
Omdat ze met haar hoofd in de sloot ligt en ze geen ademhaalt, trekkend aan haar benen zover verplaatsen dat haar hoofd uit de sloot getrokken is.
Als de ademweg belemmerd is, kort proberen deze vrij te maken door mond reinigen en stabiele zijligging.
Geen uitwendige bloedingen dus naar so bij de wagen
Overwegen of auto veilig benaderd kan worden
Zo mogelijk zand op de benzine gooien om verdamping te beperken.
Autowielen, zo mogelijk, blokkeren met stenen of iets dergelijks zodat deze niet meer kan weg rollen
SO3 gaat bij mij voor SO1 omdat ik SO3 meer overlevingskansen geef als ik de ademweg vrij kan maken.
SO3 Mogelijk nek- rugletsel, uitgaan van een longbloeding c.q. klaplong en gebroken ribben.
Bovenbeen afgekneld, niet op te lossen omdat verplaatsen voertuig gezien ongeval en benzine lekkage niet gewenst is (vonkvorming o.a. door kortsluiting)
Vizier openmaken en helm afnemen (methode Rode Kruis Oostenrijk waarbij een man alleen de helm afneemt)
Als je de hem laat zitten, kijken naar borstkas welke van de twee longen is aangeprikt (minder beweging borstkas aangeprikte zijde) en indien mogelijk SO op de aangedane zijde draaien.
Lukt dat niet, dan overwegen om hoofd opzij leggen en daarbij afwegen of het accepteren van het grote risico op een hoge dwarsleasie gerechtvaardigd is.
Dan SO1
SO1 heeft massale in- en uitwendige verwondingen, zeer waarschijnlijk ernstig nek- en rugletsel, shock en circulatiestilstand.
Als hij ligt zoals je beschrijft, is heeft de stuurkolom en het stuur hoogst waarschijnlijk een verwoesting in zijn borst, buik en bekken aangericht.
Deze man in de stabiele zijligging leggen is geen optie gezien de ernstige bloedingen.
Ernstige bloedingen zijn niet te stelpen met de middelen die de EHBO’er tot zijn beschikking heeft.
Ademweg is niet verder vrij te maken met de middelen die de EHBO’er tot zijn beschikking heeft.
Door naar SO4
SO4 heeft een hartinfarct.
Als hij nog bij kennis is, zomogelijk in halfzittende houding brengen.
Liefst zodanig dat hij stabiel zit en kan kijken als hij wil zien wat er gebeurd, maar niets ziet als hij recht voor zich uitkijkt.
Uithoren of hij bekend is met hartklachten en zo ja wat voor klachten dat zijn.
Is hij bewusteloos, dan stabiele zijligging en verder SO2
Stand van zaken:
SO1 er kan onder de gegeven omstandigheden geen adequate hulp meer geboden worden de EHBO’er
SO2 als het primaire probleem van de ademhalingsstilstand de verdrinking is, dan kan reanimatie een goede kans op succes hebben.
SO3 de situatie kan veranderen waardoor het hoofd opzij de enige optie is die overblijft. Daarom moet hij periodiek gecontroleerd worden.
SO4 als het infarct leidt tot circulatiestilstand dan moet er gereanimeerd worden. Zolang hij bij kennis is, kan hij worden aangeroepen.
SO2 controleren of ze ademhaalt en zo ja of ze nog goed in de stabiele zijligging ligt.
Zo nee, dan circulatie controle en indien positief dan gaan maximaal 1 minuut gaan beademen.
Dan S03 snel controleren, onderwijl SO4 aanroepen en doorgaan met SO2
Dus opnieuw overwegen of auto veilig benaderd kan worden
SO3 zonodig weer overwegen om hoofd opzij leggen en daarbij afwegen of het accepteren van het grote risico op een hoge dwarsleasie gerechtvaardigd is.
Als SO4 niet meer reageert kies ik er voor om SO2 te reanimeren.
Hopen dat de ambulance gauw komt……
SO5, de EHBO’er zal aan dit ongeval een geweldig trauma overhouden omdat hij voor een onmogelijke taak gesteld werd.