Beste mensen,
Hoewel het ongevalsmachanisme vele vraagtekens oproept, is de kans dat je deze combinatie van letsels tegenkomt zeker niet niet ondenkbaar.
Op het forum worden vele discussies gevoerd over de speeltjes die de EHBO'er kan aanschaffen, de praktijk is dat de gemiddelde EHBO'er het zal moeten doen met een basis verbandkoffer en verder met zijn blote handen en gezond boerenverstand.
En er wordt niet van te voren gevraagd, welke letsels de slachtoffers mogen krijgen om de EHBO'er niet in een vervelende situatie te brengen.
Als hij dan midden in de nacht getuigen is van een frontale klapper, dan moet hij keuzes maken, en wat hij ook kiest, het is gokken wat de minst erge keuze zal blijken te zijn.
Ik heb gekozen en zeker niet de illusie gehad dat ik de slachtoffers zal redden. Als ik niets doe dan is dat ook een keuze om ze lallemaal dood te laten gaan, want daar waren ze alle vier druk mee bezig......
Peter,
Als er een omstander was, dan lag de zaak anders, want de hulpverleners worden daar ook getraind in het instrueren van een omstander als een ervaren hulpverlener niet voor handen is.
Als jij eigenlijk drie goed getrainde en op elkaar ingespeelde hulpverleners nodig hebt, wat doe jij dan als je zonder de speeltjes bij deze combinatie van letsels uitkomt ?
Rene,
Zolang het niet mijn schuld is dat hij er zo aan toe is en het ook niet mijn schuld is dat de ambulance op zich laat wachten, zal ik naar eer en geweten keuzes moeten maken.
Als achteraf blijkt dat ik op het verkeerde paard gewed heb, dan is dat ook niet mijn schuld. Hoe triest ik het ook voor het slachtoffer vind, het slachtoffer heeft gewoon pech gehad.
Maar de EHBO'er moet snel kiezen tussen laten stikken of een dwarslaesie veroorzaken. Ik kies dan volgends de richtlijnen van het OK en hoop van harte dat de rolstoel door de verzekering vergoed wordt.
Ook aan jouw de vraag, wat zou jij doen als je geconfronteerd wordt met de combinatie van letsels.
Tintin, wie moet ik geruststellen, mevrouw de brandweer is onderweg om u hoofd proffesioneel uit het water te halen.
Dus ook aan jouw de zelfde vraag.
De aanslagen, rampen en grote ongevallen van de afgelopen jaren hebben in ieder geval bewezen dat het helemaal niet zo onwaarschijnlijk kan zijn.