Onmenselijke opgave

Auteur Topic: Onmenselijke opgave  (gelezen 11154 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 2 augustus 2005, 22:49:11
Beste vrienden,

Ik kreeg onderstaande casus toegestuurd door de heer J. Sommeling, een collega EH instructeur,  met de vraag hoe ik dit ongeval zou aanpakken.

Ik heb deze casus zo fris mogelijk, zonder boekje er bij, proberen uit te werken.

Mijn vraag zijn:
- wat jullie van mijn aanpak vinden.
- wat de prognoses van de slachtoffers zijn
- wat ik had moeten doen om de prognoses te verbeteren

Er ontbreken veel relevante informaties die je in werkelijkheid wel krijgt, ook is niet relevant of een dergelijke ongevalssituatie reeel is.
Bij God en casussen kan wat betreft alles en het dus de situatie zoals ik hem aantref.

De casus is alsvolgt

Er is een ongeval gebeurt.  Aanrijding Auto/Motorrijder. De automobilist SO1 hangt door de voorruit, ( hij had geen gordel gedragen)  zijn onderlichaam is nog in de auto ,  ligt met zijn buik op de rand van de voorruit en bloedt hevig uit zijn buik, hoofd en mond. tevens is door de kracht van de klap zijn rechterarm gebroken en een aantal tanden uit zijn mond geslagen, tevens is de bestuurder SO1 bewusteloos Een vrouw SO2 die naast de bestuurder SO1 zat, ( ook niet in de gordel) is uit de auto geslingerd en ligt in de berm met haar hoofd in een sloot, ze ademt niet meer.

De motorrijder SO3 is met een klap op de motorkap beland en er later vanaf gegleden terwijl de auto nog niet stil stond.  Ligt met zijn rechter bovenbeen onder het linker voorwiel van de auto. Ligt op zijn rug in een plas benzine wat uit de tank van de motor is gelopen, en blaast helderrood gekleurde bloedbelletjes op. hij heeft het erg benauwd. Heeft zijn helm nog op en het vizier is nog dicht,  Ook de motorrijder SO3 is bewusteloos.  Tot overmaat van ramp is er een ooggetuige SO4 die spontaan een hartinfarct krijgt.

Helaas is er maar 1 ehbo-er in de buurt.  
------------------------------------------------------------
Tot zover de casus

112 bellen dat er een ongeval heeft plaats gevonden met meerdere ernstige slachtoffers.

Door naar SO2 omdat alle SO in het zicht liggen en dus op basis van eerste indruk keuzes gemaakt kunnen worden.

SO2 als eerste omdat het hoofd onder water zit en dit deel van het probleem snel opgelost kan worden.

moet worden behandeld als heeft ze nek- en rugletsel.

Omdat ze met haar hoofd in de sloot ligt en ze geen ademhaalt, trekkend aan haar benen zover verplaatsen dat haar hoofd uit de sloot getrokken is.

Als de ademweg belemmerd  is, kort proberen deze vrij te maken door mond reinigen en stabiele zijligging.

Geen uitwendige bloedingen dus naar so bij de wagen

Overwegen of auto veilig benaderd kan worden

Zo mogelijk zand op de benzine gooien om verdamping te beperken.

Autowielen, zo mogelijk, blokkeren met stenen of iets dergelijks zodat deze niet meer kan weg rollen

SO3 gaat bij mij voor SO1 omdat ik SO3 meer overlevingskansen geef als ik de ademweg vrij kan maken.

SO3 Mogelijk nek- rugletsel, uitgaan van een longbloeding c.q. klaplong en gebroken ribben.

Bovenbeen afgekneld, niet op te lossen omdat verplaatsen voertuig gezien ongeval en benzine lekkage niet gewenst is (vonkvorming o.a. door kortsluiting)

Vizier openmaken en helm afnemen (methode Rode Kruis Oostenrijk waarbij een man alleen de helm afneemt)

Als je de hem laat zitten, kijken naar borstkas welke van de twee longen is aangeprikt (minder beweging borstkas aangeprikte zijde) en indien mogelijk  SO op de aangedane zijde draaien.

Lukt dat niet, dan overwegen om hoofd opzij leggen en daarbij afwegen of het accepteren van het grote risico op een hoge dwarsleasie gerechtvaardigd is.

Dan SO1  

SO1 heeft massale in- en uitwendige verwondingen, zeer waarschijnlijk ernstig nek- en rugletsel, shock en circulatiestilstand.

Als hij ligt zoals je beschrijft, is heeft de stuurkolom en het stuur hoogst waarschijnlijk een verwoesting in zijn borst, buik en bekken aangericht.

Deze man in de stabiele zijligging leggen is geen optie gezien de ernstige bloedingen.  

Ernstige bloedingen zijn niet te stelpen met de middelen die de EHBO’er tot zijn beschikking heeft.

Ademweg is niet verder vrij te maken met de middelen die de EHBO’er tot zijn beschikking heeft.

Door naar SO4

 

SO4 heeft een hartinfarct.

Als hij nog bij kennis is, zomogelijk in halfzittende houding brengen.

Liefst zodanig dat hij stabiel zit en kan kijken als hij wil zien wat er gebeurd, maar niets ziet als hij recht voor zich uitkijkt.

Uithoren of hij bekend is met hartklachten en zo ja wat voor klachten dat zijn.

Is hij bewusteloos, dan stabiele zijligging en verder SO2

 

Stand van zaken:

SO1 er kan onder de gegeven omstandigheden geen adequate hulp meer geboden  worden de EHBO’er

SO2 als het primaire probleem van de ademhalingsstilstand de verdrinking is, dan kan reanimatie een goede kans op succes hebben.

SO3 de situatie kan veranderen waardoor het hoofd opzij de enige optie is die overblijft. Daarom moet hij periodiek gecontroleerd worden.

SO4 als het infarct leidt tot circulatiestilstand dan moet er gereanimeerd worden. Zolang hij bij kennis is, kan hij worden aangeroepen.

SO2 controleren of ze ademhaalt en zo ja of ze nog goed in de stabiele zijligging ligt.

Zo nee, dan circulatie controle en indien positief dan gaan maximaal 1 minuut gaan beademen.

Dan S03 snel controleren, onderwijl SO4 aanroepen en doorgaan met SO2  

Dus opnieuw overwegen of auto veilig benaderd kan worden

SO3 zonodig weer overwegen om hoofd opzij leggen en daarbij afwegen of het accepteren van het grote risico op een hoge dwarsleasie gerechtvaardigd is.

Als SO4 niet meer reageert kies ik er voor om SO2 te reanimeren.

Hopen dat de ambulance gauw komt……

 

SO5, de EHBO’er zal aan dit ongeval een geweldig trauma overhouden omdat hij voor een onmogelijke taak gesteld werd.




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2005, 00:55:50
Sorry EHBO-er maar...

Allemachtig zeg wat een totaal onnatuurlijke en ongeloofwaardige casus zeg!! :-X :-\, typisch weer zo'n ehbo-vereningingscasus :'(, deze ambu verpleegkundige gaat ondertussen lekker een spannend boek lezen , heb ik veel meer aan  ;)  en danmaar wachten tot de pieper of telefoon gaat..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2005, 07:41:01
Sorry EHBO-er maar...

Allemachtig zeg wat een totaal onnatuurlijke en ongeloofwaardige casus zeg!! :-X :-\, typisch weer zo'n ehbo-vereningingscasus :'(, deze ambu verpleegkundige gaat ondertussen lekker een spannend boek lezen , heb ik veel meer aan  ;)  en danmaar wachten tot de pieper of telefoon gaat..

Yoffry

Ik ben het hardstikke met je eens dat de casus niet reeel is, maaar het dilemma op zich vond ik toch een uitdaging en daarom heb ik daar overheen gestapt. Voor mijn part maken we er een kettingbotsing van. Ik ben oprecht nieuwsgierig of ik met de voorgestelde aanpak op de goede weg zit.

Vandaar dat ik jullie om ondanks dat om een reactie vraag.


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2005, 07:52:27
Grote kans op iatrogeen letsel doordat je 2 so's de nek hebt omgedraaid! Maar dat noemen ehbo'ers stabiele zijligging geloof ik.  :'( 


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2005, 10:01:22
Zo, Ik word al moe van het lezen van de casus, laat staan dat ik 'm zou moeten doen in de praktijk.

Carl.

(PS- Ik denk dat je als EHBOér zo onder de indruk raakt van het geheel dat je niet veel verder komt dan bellen - dit is niet vervelend bedoeld, maar gewoon de realiteit).
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2005, 10:10:58
(PS- Ik denk dat je als EHBOér zo onder de indruk raakt van het geheel dat je niet veel verder komt dan bellen - dit is niet vervelend bedoeld, maar gewoon de realiteit). 

ik denk dat je daar best weleens gelijk in kan hebben.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2005, 11:08:10
Eh, jah, wat een casus! Ik zou er weinig zinnig commentaar op kunnen geven, ik zou niet weten waar te beginnen :D.

Ik denk dat je als EHBO'er maar moet hopen dit nooooit tegen te komen. Je kan er namelijk niet veel doen.
Bij sommige handelingen denk ik meteen : auw, dwarslasie, anderszijds, ABC gaat voor en je zult het risico voor lief moeten nemen.
Ik denk dat je het best aardig gedaan hebt. In de praktijk zul je de details waarschijnlijk niet eens uitvoeren (blok onder wiel e.d.), want je hebt voor 400% je aandacht nodig bij je slachtoffers.

Heb je trouwens een voorbeeld van de methode helm afnemen volgens  ' Rode Kruis Oostenrijk '?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2005, 18:24:42
PdR

Ik heb ergens heel goed een CD opgeborgen waarop een goede video van die techniek staat.

Ik weet nu absoluut niet wat ik dan zou doen.

Zover ik mezelf ken en mijn reacties op eerdere ernstige situaties, zal al hetgeen ik doe, of niet doe, vanuit het onderbewuste gebeuren. Na zo'n situatie draai ik de film terug en "evalueer" ik de hulpverlening en komen de emoties. Maar ook de vragen. waarom heb ik .......
Hoe wist ik dat ......

Een sprekend voorbeeld is een meisje met een gebroken arm dat ik geholpen heb tijdens een vakantie in Frankrijk. Het gebuerde rond 20.45 u en ik verliet met haar vader rond 00.30 het ziekenhuis 50 km verderop.

Ik kon mij veel details herinneren, maar ik heb haar vader gevraagd om mij een foto te sturen omdat ik geen beeld van haar zelf had. Toen ik de foto kreeg dat ze voor het ziekenhuis stond en naar huis mocht, zei haar gezicht me helemaal niets.

Ik ben blij dat de meeste hulpverleningen adequaat waren.

Rene, was laten liggen een betere optie ?
 

Bij het


wicher

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 augustus 2005, 18:35:28
Beste vrienden,

Ik kreeg onderstaande casus toegestuurd door de heer J. Sommeling, een collega EH instructeur,  met de vraag hoe ik dit ongeval zou aanpakken.

Ik heb deze casus zo fris mogelijk, zonder boekje er bij, proberen uit te werken.

Mijn vraag zijn:
- wat jullie van mijn aanpak vinden.
- wat de prognoses van de slachtoffers zijn
- wat ik had moeten doen om de prognoses te verbeteren

Er ontbreken veel relevante informaties die je in werkelijkheid wel krijgt, ook is niet relevant of een dergelijke ongevalssituatie reeel is.
Bij God en casussen kan wat betreft alles en het dus de situatie zoals ik hem aantref.

De casus is alsvolgt

Er is een ongeval gebeurt.  Aanrijding Auto/Motorrijder. De automobilist SO1 hangt door de voorruit, ( hij had geen gordel gedragen)  zijn onderlichaam is nog in de auto ,  ligt met zijn buik op de rand van de voorruit en bloedt hevig uit zijn buik, hoofd en mond. tevens is door de kracht van de klap zijn rechterarm gebroken en een aantal tanden uit zijn mond geslagen, tevens is de bestuurder SO1 bewusteloos Een vrouw SO2 die naast de bestuurder SO1 zat, ( ook niet in de gordel) is uit de auto geslingerd en ligt in de berm met haar hoofd in een sloot, ze ademt niet meer.

De motorrijder SO3 is met een klap op de motorkap beland en er later vanaf gegleden terwijl de auto nog niet stil stond.  Ligt met zijn rechter bovenbeen onder het linker voorwiel van de auto. Ligt op zijn rug in een plas benzine wat uit de tank van de motor is gelopen, en blaast helderrood gekleurde bloedbelletjes op. hij heeft het erg benauwd. Heeft zijn helm nog op en het vizier is nog dicht,  Ook de motorrijder SO3 is bewusteloos.  Tot overmaat van ramp is er een ooggetuige SO4 die spontaan een hartinfarct krijgt.

Helaas is er maar 1 ehbo-er in de buurt.  
------------------------------------------------------------
Tot zover de casus

112 bellen dat er een ongeval heeft plaats gevonden met meerdere ernstige slachtoffers.

Door naar SO2 omdat alle SO in het zicht liggen en dus op basis van eerste indruk keuzes gemaakt kunnen worden.

SO2 als eerste omdat het hoofd onder water zit en dit deel van het probleem snel opgelost kan worden.

moet worden behandeld als heeft ze nek- en rugletsel.

Omdat ze met haar hoofd in de sloot ligt en ze geen ademhaalt, trekkend aan haar benen zover verplaatsen dat haar hoofd uit de sloot getrokken is.

Als de ademweg belemmerd  is, kort proberen deze vrij te maken door mond reinigen en stabiele zijligging.

Geen uitwendige bloedingen dus naar so bij de wagen

Overwegen of auto veilig benaderd kan worden

Zo mogelijk zand op de benzine gooien om verdamping te beperken.

Autowielen, zo mogelijk, blokkeren met stenen of iets dergelijks zodat deze niet meer kan weg rollen

SO3 gaat bij mij voor SO1 omdat ik SO3 meer overlevingskansen geef als ik de ademweg vrij kan maken.

SO3 Mogelijk nek- rugletsel, uitgaan van een longbloeding c.q. klaplong en gebroken ribben.

Bovenbeen afgekneld, niet op te lossen omdat verplaatsen voertuig gezien ongeval en benzine lekkage niet gewenst is (vonkvorming o.a. door kortsluiting)

Vizier openmaken en helm afnemen (methode Rode Kruis Oostenrijk waarbij een man alleen de helm afneemt)

Als je de hem laat zitten, kijken naar borstkas welke van de twee longen is aangeprikt (minder beweging borstkas aangeprikte zijde) en indien mogelijk  SO op de aangedane zijde draaien.

Lukt dat niet, dan overwegen om hoofd opzij leggen en daarbij afwegen of het accepteren van het grote risico op een hoge dwarsleasie gerechtvaardigd is.

Dan SO1  

SO1 heeft massale in- en uitwendige verwondingen, zeer waarschijnlijk ernstig nek- en rugletsel, shock en circulatiestilstand.

Als hij ligt zoals je beschrijft, is heeft de stuurkolom en het stuur hoogst waarschijnlijk een verwoesting in zijn borst, buik en bekken aangericht.

Deze man in de stabiele zijligging leggen is geen optie gezien de ernstige bloedingen.  

Ernstige bloedingen zijn niet te stelpen met de middelen die de EHBO’er tot zijn beschikking heeft.

Ademweg is niet verder vrij te maken met de middelen die de EHBO’er tot zijn beschikking heeft.

Door naar SO4

 

SO4 heeft een hartinfarct.

Als hij nog bij kennis is, zomogelijk in halfzittende houding brengen.

Liefst zodanig dat hij stabiel zit en kan kijken als hij wil zien wat er gebeurd, maar niets ziet als hij recht voor zich uitkijkt.

Uithoren of hij bekend is met hartklachten en zo ja wat voor klachten dat zijn.

Is hij bewusteloos, dan stabiele zijligging en verder SO2

 

Stand van zaken:

SO1 er kan onder de gegeven omstandigheden geen adequate hulp meer geboden  worden de EHBO’er

SO2 als het primaire probleem van de ademhalingsstilstand de verdrinking is, dan kan reanimatie een goede kans op succes hebben.

SO3 de situatie kan veranderen waardoor het hoofd opzij de enige optie is die overblijft. Daarom moet hij periodiek gecontroleerd worden.

SO4 als het infarct leidt tot circulatiestilstand dan moet er gereanimeerd worden. Zolang hij bij kennis is, kan hij worden aangeroepen.

SO2 controleren of ze ademhaalt en zo ja of ze nog goed in de stabiele zijligging ligt.

Zo nee, dan circulatie controle en indien positief dan gaan maximaal 1 minuut gaan beademen.

Dan S03 snel controleren, onderwijl SO4 aanroepen en doorgaan met SO2  

Dus opnieuw overwegen of auto veilig benaderd kan worden

SO3 zonodig weer overwegen om hoofd opzij leggen en daarbij afwegen of het accepteren van het grote risico op een hoge dwarsleasie gerechtvaardigd is.

Als SO4 niet meer reageert kies ik er voor om SO2 te reanimeren.

Hopen dat de ambulance gauw komt……

 

SO5, de EHBO’er zal aan dit ongeval een geweldig trauma overhouden omdat hij voor een onmogelijke taak gesteld werd.

 


dit kunnen ze zelfs bij de SOSA niet verzinnen. Als proffesionele  hulpverlener hoop ik zelf niet in zo'n situatie ALEEN te komen laat staan als EHBO'er


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 3 augustus 2005, 21:23:50
De demo is 28 MB groot, maar ik heb de stappen 5 t/m 12 afgedrukt in pdf format. Helaas zijn ze stuk voor stuk tussen de 100 en 200 KB en kunnen helaas niet mee gestuurd worden.

Stuur even je emailadres rechtstreeks aan mij zodat ik ze met een gewone mail kan sturen