Beste EHBO-er
Zoals zoveel casussen is ook deze ver naast de werkelijkheid. Maar ja, er vallen zo af en toe ook jumbo’s uit de lucht, ontploft er wat vuurwerk en botsen treinen. Niets is onmogelijk. Maar op zich is de casus wel interessant. Ik zal een poging doen voor deze causus.
Er zijn een paar basisprincipes waar je je aan dient te houden/ aan moet denken
- treath first that kills first
- life before limb
- het hardst gillende so kan even wachten.
- Het vanaf een afstand inschatten van levenkansen is niet mogelijk
- Begin bij het eerste so waar je tegenaan loopt.
- Werk volgens het ABC principe
De gebruikelijke methodiek
- eerste verkennende ronde, levensreddende handelingen, triage
- tweede ronde, verdere behandeling a.d.h. van prioriteiten.
Tja, en daar sta je dan zonder zelfs een verbandje op zak. Ik zou mij in eerste instantie niet druk maken naar wie ik toe moet gaan. Behalve als ik duidelijk kan waarnemen dat er iemand onder water ligt.
In principe loop ik naar het dichtst bij liggende s.o. en loop zo naar de volgende.
Ik doe levensreddende handelingen, meer niet. Dat is b.v. een kinlift, een gebit eruit vissen bij een belemmerde ademhaling, bij een apnoe een paar maal MOM, daarna zijligging. Zo doe je het eerste rondje.
Dan kan je prioriteiten stellen voor je tweede rondje.
Stabiliseren van een voertuig? Niet doen. Staat over het algemeen stabiel genoeg en je verliest er alleen tijd mee. Zand over de benzine strooien: kost tijd. Die tijd kan je beter aan je SO-ers besteden. Vaak valt de hoeveelheid benzine trouwens mee.
Loop ik jouw casus na dan zou ik het als volgt doen. (ik ben moederziel allen, er is en komt geen verdere eerste hulpverlener, ik moet aan het werk tot de ambulance arriveert).
Melding 112; ernstig ongeval auto X motor, meerdere slachtoffers, nadere info volgt.
Eerste verkenning
Ik kom aan lopen (alles veilig bla bla), SO 1: ligt voorover. Observatie ademhaling, pols, (ABC) en bewustzijn (AVPU): w.s. circulatiestilstand. Uit voertuig halen kost teveel tijd. Simpel gezegd kan hij niet stikken in braaksel. Laten liggen en door naar volgende SO.
SO 3: ligt onder voertuig.: controle ABC en AVPU: indien nog (normaal) ademend: vizier openen, kinband los maken, verder geen actie. Door naar volgende SO.
SO 2: Oei, ligt met hoofd in water, maar valt nu pas op: snel uit water, zijligging, water uit mond laten lopen, enige malen MOM. Geen ademhaling/ wel ademhaling maakt niet uit, je moet door. Zijligging en naar volgende SO.
SO 4: Hartinfarct? Maar heeft nog circulatie en reageert adequaat. Tegen boompje parkeren (laten zitten).
Als SO 2 duidelijk zichtbaar is, dan wordt de werkvolgorde anders: eerst SO2, dan een volgend dichtbij liggend SO.
De eerste ronde zit erop. Ik trek mijn conclusies: SO 1 ws overleden, SO2 ws overleden, SO3 ernstig gewond, maar levensvatbaar, SO 4: redt het wel. Ik bel weer 112 en geef deze bevindingen door. Dit doe je in eigen bewoordingen, geen gedoe met T1 of wat dan ook, behalve als je bekend bent met triage. In principe wordt er bij een dergelijke duidelijke melding direct vier ambulances vrij gemaakt.
Ik ben nu ongeveer 7 minuten verder en moet nog 7 minuten hulpverlenen (aanrij tijd ong. 15 minuten). Ik vraag vlug aan SO 4 hoe het gaat, maar dat is meer voor de formaliteit, wacht het antwoord eigenlijk niet af. Immers, als hij antwoord geeft is hij in ieder geval allert, dus is er circulatie, dus is er ademhaling. Verder concentreer ik mij weer op SO 3 en SO 2
De motorrijder is bewusteloos, dus weet je niet of hij het benauwd heeft. Hij haalt nog adem, maar blaast belletjes. Hij ligt vast onder het voertuig. Zijligging is dus onmogelijk. Ademhaling en kleur observeren. Zodra de ademhaling snel en oppervlakkig wordt, of cyanose optreed, dan pas hoofd opzij draaien, niet eerder.
Ik loop weer naar SO 2, doe weer MOM, controleer pols. Persoonlijk zou ik het dan hierbij laten indien er geen reactie is Ik concentreer mij op SO 2,.
Af en toe wat naar SO 4 gillen. Elke reactie terug is prima, al is het vloeken omdat je niet bij hem zit. Als deze niet meer reageert: controleren en eventueel CPR.
Ik denk dat nu de eerste ambulance wel arriveert, deze zal de hulpverlening samen met jouw voortzetten, in overleg wie welk SO verder gaat helpen.
Moeilijke casus. Maar jij bent via een andere denkwijze wel tot vrijwel dezelfde conclusies gekomen. Ik weet alleen niet of ik het met je laatste stelling eens bent. Immers, SO 2 is niet alleen verdronken, maar is ook een trauma SO (uit voertuig geslingerd). Het is bekend dat “chirurgische”reanimaties een minder gunstige prognose hebben dan “cardiologische”reanimaties door onderliggend letsel. Als ik zou moeten kiezen dan denk ik dat ik voor SO 4 zou kiezen, indien deze ook gereanimeerd zou moeten worden.….
Nou, is een heel epistel geworden, maar dat zijn jullie al gewend van mij.