Onmenselijke opgave

Auteur Topic: Onmenselijke opgave  (gelezen 11567 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 11 augustus 2005, 23:23:35
maar van deze "viervoudige aanslag" krijg je geen zelfvertrouwen. :-\

Ter geruststelling, deze casus zal door mij om diezelfde reden nooit aan cursisten voorgelegd worden.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #31 Gepost op: 12 augustus 2005, 02:11:09
Ter geruststelling, deze casus zal door mij om diezelfde reden nooit aan cursisten voorgelegd worden.

Nou EHBO-er kop op, t is een mooie casus voor een OVDG-opleiding, ''waar moet de 1e ambu beginnen...''     ;D ;)     Je hebt vast ook wel meer reele casussen liggen denk ik, die kunnen we dan met een geruster hart bekijken  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2005, 21:29:41
Nou EHBO-er kop op, t is een mooie casus voor een OVDG-opleiding, ''waar moet de 1e ambu beginnen...''     ;D ;)     Je hebt vast ook wel meer reele casussen liggen denk ik, die kunnen we dan met een geruster hart bekijken  ;)

Dat was ik met je eens, totdat ik me begon te bedenken wat ik gedaan zou hebben als ik bij het auto-ongeval op de autoweg bij Nuenen als eerste was uitgekomen.

Niet dat het mij zou lukken om iemand te redden, maar hoe zou ik daar mee om kunnen gaan.....

Is het demotiveren of voorbereiden op het onvermijdelijke......

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #33 Gepost op: 14 augustus 2005, 00:27:07
Bij cursisten is het absoluut demotiverend. Ik draai nu 1,5 jaar mee in de 'professionele' ehbo, heb het een en ander meegemaakt, en zou me absoluut kapotschrikken als ik dit tegenkom... Maar qua behandelen zou ik eerst een ronde lopen, daarna de vrouw uit de sloot trekken en een minuut proberen te beademen, maar als dat niet lukt, helaas... T4...
De motorrijder zit onder de auto vast, op een plas benzine. Het spijt me zeer, bij hem kom ik niet eens in de buurt, dat is voor de brandweer. Beverwijk is een mooie plaats, maar ik blijf er liever geen maanden. Als de man met de hartaanval niet bewusteloos raakt, laat ik hem even zitten (ik doe wel weinig he :P) tot ik de bloedingen heb gestelpt bij S1, voor zover ik daarbij kom zonder hem om te hoeven draaien. Dat is namelijk strikt onmogeljk zolang hij op die rand (scherven!) ligt. Maar zijn bloeddruk daalt vanzelf, dus die bloeding word vanzelf minder...  ;)
Tja, wat blijft er dan nog over? Die man met de hartaanval, daar kun je naast blijven, geruststellen... en mee hopen dat die ambu en brandweer snel komen.
Arts  www.alphalog.nl

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #34 Gepost op: 14 augustus 2005, 11:41:31
Delta,

Tijdens de basiscursus komt het onderwerp wel aan de orde, maar uiteraard niet in de vorm van een casus als deze. Ik probeer daarbij een zodanig beeld te schetsen dat, als ze in een hulpverleningssituatie komen, niet verrast worden door de aanblik van bloed en ellende.

Omdat ondanks alle inzet van de hulpverleners een slachtoffer het niet redt.
Omdat de omstandigheden op straat heel anders zijn dan in de oefensituatie van de les.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #35 Gepost op: 14 augustus 2005, 11:44:29
Je hebt "voorbereiden op" en je hebt "demotiveren"... Ik zeg alleen dat deze casus demotiverend werkt ;)
Arts  www.alphalog.nl

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 14 augustus 2005, 12:15:24
Tja, ik zou mij kunnen voorstellen dat niet alle EHBO'ers hierbij uitroepen: "toch maar goed dat ik mijn diploma gehaald heb!". Er zullen er ook bij zijn die dit soort hulpverleningen niet voor ogen hadden toen ze besloten wat basis vaardigheden te gaan leren op het gebied van eerste hulp.

De EHBO is hier ook niet voor bedoeld ben ik bang, dit is zelfs voor de professionals een hele opgave.

"Als de hulp niet beter had gekunt, is ie perfect geweest". Dit vind ik een dubieus uitgangspunt. Hoe weet je achteraf of je benadering niet beter had gekunt is zo'n casus? Er zijn zoveel trajecten die je kan volgen. Wat de goede keuze is zullen we nooit weten, ook protocollen bieden geen oplossing, want ook daarvan moet je afwijken als gezond verstand dat vereist. Ik moet er als ervaren EHBO'r niet aan denken dat ik zoiets tegen kom en doe dat dan ook maar niet. Als ik zoiets ooit wel tegenkom wil ik slachtofferhulp en blijvend in therapie met behoud van salaris.

Henk

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 14 augustus 2005, 16:12:55
"Als de hulp niet beter had gekunt, is ie perfect geweest".

Henk,

Laat ik het nog maar eens een keer roepen dat de casus niet uit mijn koker komt en ik ook niet van plan ben om cursisten deze voor te leggen.

Ik zei niet dat het niet beter kon, maar dat de hulpverlener op dat moment niet beter kon.
Achteraf weet iedereen hoe het moet, maar daar heeft de EHBO'er weinig aan. Tussen dit soort casussen en het totaal vermijden van deze aspecten ligt ergens de optimale balans. Die probeer ik constant te vinden.

Hoe bereiden jullie bijvoorbeeld je mensen voor?
Als ze bijvoorbeeld gestuurd worden naar een op zee ronddobberend bootje waarop geen leven meer te zien is?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 14 augustus 2005, 18:48:40
...
Als ze bijvoorbeeld gestuurd worden naar een op zee ronddobberend bootje waarop geen leven meer te zien is?

"00, hier de 7-32 over"
"7-32, geef bericht over"
"Verzoek assisstentie kustwacht voor een ronddobberend bootje over"
"Begrepen, kustwacht onderweg, uit"
Arts  www.alphalog.nl

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 14 augustus 2005, 19:02:05
Henk,

Laat ik het nog maar eens een keer roepen dat de casus niet uit mijn koker komt en ik ook niet van plan ben om cursisten deze voor te leggen.

Ik zei niet dat het niet beter kon, maar dat de hulpverlener op dat moment niet beter kon.
Achteraf weet iedereen hoe het moet, maar daar heeft de EHBO'er weinig aan. Tussen dit soort casussen en het totaal vermijden van deze aspecten ligt ergens de optimale balans. Die probeer ik constant te vinden.

Ik ben van mening dat je EHBO'rs niet kan voorbereiden op catastrophes van grotere omvang die ze alleen moeten handelen. Onze mogelijkheden zijn beperkt en ik denk dat je daarnaar moet handelen. Natuurlijk kom je dode en bijna dode mensen tegen, maar ik hoop nooit meerdere tegelijk, en zowel dan is een goede melding en aandringen om op te schalen je eerste taak. Vorige week vond een collega (de Cobra van Menno) een verlaten zeilboot, volledig opgetuigd tegen de dijk. Stuurt de kustwacht in al haar wijsheid eerst een politieboot om poolshoogte te nemen. De politie schaalde bij aankomst (een kwartiertje later of zo) direkt op, Heli, groot alarm voor alle reddingsbrigades, brandweer...

Ik hoop dat als ik zoiets tegen kom iedereen kan overtuigen dat het echt menens is en dat er niet eerst een politieboot polshoogte komt nemen.