Materieelspreidingplan en bezuinigingen Zaanstreek Waterland : TS4 en sluiting diverse posten?

Auteur Topic: Materieelspreidingplan en bezuinigingen Zaanstreek Waterland : TS4 en sluiting diverse posten?  (gelezen 7877 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Volgens mij heb ik hiervan nog geen topic gevonden. Aangezien de bezuinigingsmaatregelen zowel in het board Algemeen en Innovatie (brandweer) en hier staan, weet ik niet precies waar het heen moet. Mods?

Onderzoeksrapport Repressief Dekkingsplan fase 2 gereed

Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland werkt aan kwalitatief hoogwaardige brandweerorganisatie die efficiënt en effectief is. Sinds 1 januari 2014 is de brandweer niet meer lokaal maar op regionale schaal georganiseerd. Deze regionale benadering evenals ontwikkelingen op het terrein van innovatie, veranderende inzichten binnen de brandweer en bezuinigingen, zorgen ervoor dat we opnieuw naar de totale brandweerorganisatie moeten kijken. Wij doen dat samen met de medewerkers.

Om te komen tot de nieuwe inrichting van de brandweerorganisatie (medio 2016-2017) worden een aantal stappen gezet. De pilots met de variabele voertuigbezetting (Uitrukken op maat) zijn hier een voorbeeld van. Een volgende stap is het onderzoeksrapport Dekkingsplan fase 2, inclusief een onderzoek naar de blusboot van Zaanstad.

Onderzoek naar dekkingsplan: http://www.veiligheidsregiozaanstreekwaterland.nl/fileadmin/user_upload/1.VrZW/8.Downloads/Dekkingsplan_deel_2_inclusief_begeleide_brief.pdf

Hieruit komt onder andere naar voren:
- 8 posten (De Haal, Zuidoostbeemster, Spijkerboor, Oost-Knollendam, Jisp, Den Ilp, Kwadijk, Ilpendam) hebben een geringe toegevoegde waarde
- het minimale aantal TS'sen wat nodig is in de regio is 23. Actueel hebben zij er 33.
- HV Edam zou evt. wegkunnen.

Dit is geen definitieve conclusie. Op dit onderzoek wordt verder geborduurd.




Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Frank Kuntz @Frank_Kuntz
Goede gesprekken met collegae #Ilpendam #Kwadijk @VrZW over impact dekkingsplan fase 2. Super betrokken met passie voor het brandweervak!

Frank Kuntz @Frank_Kuntz  ·  14 u
Brandweer @VrZW werkt aan minder brand, minder slachtoffers, minder schade. Investeren waar nodig, iets minder waar dit verantwoord kan.

Frank Kuntz is Afdelingshoofd Incidentbestrijding/plv. Commandant Brandweer Veiligheidsregio Za/Wa. (Bron: Twitteraccount @Frank_Kuntz)


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Onder andere heeft het Noordhollands Dagblad al het een en ander hierover geschreven:


Citaat
Zaanstad Wees zuinig op de vrijwilligersposten van de brandweer. Die boodschap geeft brandonderzoeker en voormalig Buitengewoon Raadslid bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid Ynso Suurenbroek af.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/zaanstreek/article27288735.ece/Wees-zuinig-op-vrijwillige-brandweer_

Citaat
ILPENDAM - Het opheffen van acht kleine brandweerposten in de regio Zaanstreek-Waterland is onverstandig. Het betekent een grote aanslag op de slagkracht van de brandweer bij calamiteiten in de regio.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/waterland/article27288669.ece/Sluiting-posten-aanslag-op-slagkracht_

*Edit: Volgens mij zijn het premium artikelen, weet niet of iedereen ze compleet kan lezen...


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Blusboot de Weer in Zaandam uit de vaart
13 mei 2015

Op 4 oktober 2015 gaat blusboot de Weer van Brandweer Zaanstreek-Waterland definitief uit de vaart. Dit heeft het Bestuur van Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) op 1 mei jl. besloten.

[...]

Onderzoek

In 2014 is in het kader van het Dekkingsplan door VrZW onderzoek uitgevoerd naar de taken, inzet en het bestaansrecht van de blusboot in de toekomst. Uit het onderzoek blijkt:

- dat het risicoprofiel langs de Zaan gewijzigd is;
- het gering aantal inzetten van de blusboot. En uit analyse van deze inzetten blijkt dat de bijdrage van de blusboot ook anders had kunnen worden ingevuld;
- dat er alternatieven voorhanden zijn. De inzet van dompelpompen vervangt de inzet van de blusboot bij groot watertransport. Voor de andere inzetten kan een beroep worden gedaan op de buurregio's en andere diensten.

http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/nieuwsblokken/nieuws-homepage/?ActItmIdt=41656


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1350161 date=1431545396
http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/nieuwsblokken/nieuws-homepage/?ActItmIdt=41656

Het zat er al langer aan te komen met de blusboot de Weer.

Dat de DPU's de dan vervallen pompcapaciteit in belangrijke mate kunnen opvangen is duidelijk.
Hoe men dit in de praktijk verder wil opvangen zoals in het stuk genoemd via andere regio's en andere diensten wordt overigens niet aangegeven.
Met andere regio's wordt hoogstwaarschijnlijk bedoeld A-A. Vaartuigen moeten dan naar binnen schutten om op de Zaan te komen. De A-A blusboot JvH (voor zolang deze nog in dienst blijft) is van de huidige ligplaats minstens een uur onderweg. De andere diensten zouden kunnen zijn de Havendienst Zaandam,een vaartuigje met een zeer beperkte bluscapaciteit, en de Havendienst Amsterdam met drie brandblus-patrouillevaartuigen met wel een groot blusvermogen.
Mogelijk wordt voor inzet vanaf het water gedacht aan incidenteel een DPU met waterkanon op een dekschuit met sleepboot.

Het is trouwens echt te hopen dat de Weer een goed plaatsje zal krijgen in een of ander museum.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Citaat van: Thor link=msg=1350202 date=1431588129
Het zat er al langer aan te komen met de blusboot de Weer.

Dat de DPU's de dan vervallen pompcapaciteit in belangrijke mate kunnen opvangen is duidelijk.
Hoe men dit in de praktijk verder wil opvangen zoals in het stuk genoemd via andere regio's en andere diensten wordt overigens niet aangegeven.
Met andere regio's wordt hoogstwaarschijnlijk bedoeld A-A. Vaartuigen moeten dan naar binnen schutten om op de Zaan te komen. De A-A blusboot JvH (voor zolang deze nog in dienst blijft) is van de huidige ligplaats minstens een uur onderweg. De andere diensten zouden kunnen zijn de Havendienst Zaandam,een vaartuigje met een zeer beperkte bluscapaciteit, en de Havendienst Amsterdam met drie brandblus-patrouillevaartuigen met wel een groot blusvermogen.
Mogelijk wordt voor inzet vanaf het water gedacht aan incidenteel een DPU met waterkanon op een dekschuit met sleepboot.

Het is trouwens echt te hopen dat de Weer een goed plaatsje zal krijgen in een of ander museum.

Er wordt over gesproken om Blusboot De Weer na 4 oktober onder te brengen bij PIT Veiligheidsmuseum in Almere.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Rickvb link=msg=1350226 date=1431599611
Er wordt over gesproken om Blusboot De Weer na 4 oktober onder te brengen bij PIT Veiligheidsmuseum in Almere.

Gelet op de betrekkelijk smalle sluisjes op de route in Flevoland is het te hopen dat de Weer minder dan 3.75 meter breed is. Anders wordt het kraanwagenwerk etc.en niet het hele traject varen naar PIT en ook niet meer zo makkelijk deelnemen aan evenementen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1350251 date=1431605257
Gelet op de betrekkelijk smalle sluisjes op de route in Flevoland is het te hopen dat de Weer minder dan 3.75 meter breed is. Anders wordt het kraanwagenwerk etc.en niet het hele traject varen naar PIT en ook niet meer zo makkelijk deelnemen aan evenementen.
Gaat toch vrachtwagenwerk worden. PIT is midden in Almere gevestigt. Dus deelnemen aan evenementen is ook al uitgesloten.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
PIT zit aan het Schippersplein direct aan de kade (locatie in Google Maps is fout!). De boot kan daar dus direct naast het museum gelegd worden in het Weerwater/De Pier, en die staat weer in verbinding met het Gooimeer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dat zou betekenen dat hij dwars door Almere zou moeten, en zover ik weet is er geen watergang waar je met een grote boot doorheen kunt, en kom je nogal wat bruggen tegen die echt niet omhoog kunnen.