Wordt nog vaak gezegd bij de brandweer. Dat "als je dit of dat doet ben je niet verzekerd". Klopt bijna nooit, in dit geval als je ergens stageloopt ben je gewoon verzekerd.
Als hij stage loopt zou hij bij veel korpsen een volledig bluspak krijgen met een afwijkende helm(kleur of streep, of hesje over bluspak)
Ik zie hier een kennis, zoon, vriend, hobbyist die mee opgestapt is.
Stel: ik neem een lifter, voetbalteam, buurjongens mee in mij eigen auto en ik veroorzaak een ongeval. Zijn zij dan verzekerd, ben ik er voor verzekerd, wat gebeurd er bij blijvend letsel, langdurig arbeidsongeschikt etc. Daarvoor neem je dus een extra een inzittende verzekering.
Dus stel deze jongen stapt uit, komt wat ongelukkig uit een brandweerauto en loopt een gecompliceerde enkel breuk op. Of de TS krijgt onderweg een ongeval, gaat op zijn kant en de jongen raakt gewond.
Als de jongen geen lid is van de BRw Velsen is hij niet verzekerd als hij mee rijdt in de brandweerauto.
Bij ons staat altijd in de verklaring dat het mee rijden voor eigen risico is. Je kunt de brandweer niet na schade of letsel aansprakelijk stellen.