Zeer grote brand (woning) Marnixstraat - Amsterdam 17-01-2015

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning) Marnixstraat - Amsterdam 17-01-2015  (gelezen 19890 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #50 Gepost op: 19 januari 2015, 11:31:12
Nee hoor, alle binnenstad ladders (24 m) zijn identiek, met korte uitzwaai en mogelijkheid om zowat onder de auto te stempelen(weinig vlucht).. Afgezien van wat oude en nieuwe types zijn ze gelijk. De 30 m ladders, zoals op bijv. Anton, Amstelveen en IJ, zijn weer anders...


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #51 Gepost op: 19 januari 2015, 12:15:34

Nee hoor, alle binnenstad ladders (24 m) zijn identiek, met korte uitzwaai en mogelijkheid om zowat onder de auto te stempelen(weinig vlucht).. Afgezien van wat oude en nieuwe types zijn ze gelijk. De 30 m ladders, zoals op bijv. Anton, Amstelveen en IJ, zijn weer anders...
Dat bedoelde ik eigenlijk. Ik wist niet dat de andere uit de binnenstad ook waren "aangepast".
Dank je voor de info.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #52 Gepost op: 19 januari 2015, 14:20:27
Hoe wordt er in deze gedacht over bestuurbare achterassen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #53 Gepost op: 19 januari 2015, 20:40:59
Citaat van: mallemiering link=msg=1323960 date=1421510916
Wat ik eigenlijk bedoel, is dat het misschien beter was geweest om eerst het voertuig te verplaatsen zodat de redding op een veilige manier uitgevoerd had kunnen worden. Een redding zoals deze zou je verwachten als de kamer achter de man in brand zou staan, of vol rook, waardoor je meer risico neemt om iemand er uit te halen.
Vandaar dat ik me afvraag wat er in die kamer aan de hand geweest is, wat het nemen van zo'n risico verklaart. Als de voet die aan de buitenkant op het kozijn staat wegglijdt, dan gaat 'ie als een baksteen naar beneden.
http://www.at5.nl/artikelen/139513/video-bewoners-marnixstraat-als-ratten-in-de-val

Een van de bewoners op drie hoog verklaarde het volgende tegen at5: "Toen ik de deur opende, kwam er een muur van rook en vuur op me af."

Kennelijk was er dus niet heel veel tijd meer om de ladder te verplaatsen etc.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 19 januari 2015, 22:32:08

Een andere bewoner, Geertje Teunis, laat weten: 'We zaten als ratten in de val, er was zelfs geen brandtrap. We zijn met ladders door de brandweer uit onze huizen gehaald'.

Een woordvoerder van woningbouwvereniging Ymere laat weten dat de brandveiligheid in de huizen naar behoren was. 'Tijdens een renovatie van de panden is brandwerend materiaal aangebracht, waardoor de verspreiding van het vuur vertraagd wordt. In de tijd die zo ontstaat, kunnen bewoners door de brandweer uit hun huizen bevrijd worden', aldus de woordvoerder.
Er is geen brandtrap, dus maar 1 in en uitgang. Een in en uitgang die voorzien is van brandwerend materiaal, maar datzelfde materiaal houdt dus geen hitte en rook tegen zoals nu in de keiharde praktijk blijkt. Sterker, de bewoners zijn direct aangewezen op een snelle slagvaardige inzet van de brandweer.
Citaat van: Red link=msg=1324383 date=1421696459
http://www.at5.nl/artikelen/139513/video-bewoners-marnixstraat-als-ratten-in-de-val

Een van de bewoners op drie hoog verklaarde het volgende tegen at5: "Toen ik de deur opende, kwam er een muur van rook en vuur op me af."

Kennelijk was er dus niet heel veel tijd meer om de ladder te verplaatsen etc.
Dan is er inderdaad niet veel tijd om de bewoners uit hun huizen te halen. Je weet niet hoe lang de voordeuren de rook en hitte nog tegen zullen houden. Tja, dan is het inderdaad een kwestie van niet goedschiks dan maar kwaadschiks, en even geen redding volgens het boekje. Maar wel een succesvolle redding.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #55 Gepost op: 19 januari 2015, 22:39:38
Citaat van: FF4266 link=msg=1324258 date=1421663472
Nee hoor, alle binnenstad ladders (24 m) zijn identiek, met korte uitzwaai en mogelijkheid om zowat onder de auto te stempelen(weinig vlucht).. Afgezien van wat oude en nieuwe types zijn ze gelijk. De 30 m ladders, zoals op bijv. Anton, Amstelveen en IJ, zijn weer anders...

De voormalige DAF-METZ ladders 30 m (1952) moesten de moesten de binnenstad ook bedienen, niet altijd even gemakkelijk.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #56 Gepost op: 19 januari 2015, 22:57:36
Sterker, de bewoners zijn direct aangewezen op een snelle slagvaardige inzet van de brandweer.

Moeilijke buurt geweest. Eens gedekt door twee kazernes Haarlemmerplein (AS Bernard),Rozengracht (AS Rudolf) en de hoofdwacht Hendrik (AS+AL) Prinsengracht.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #57 Gepost op: 20 januari 2015, 18:39:26
Het geheel voldoet geheel aan Bouwbesluit. Men zal waarschijnlijk niet (alleen) brandwerend materiaal bedoelen maar niet brandbare bouwmaterialen en/of materialen die weinig rook produceren. Het enige wat het vuur moet tegen houden zijn uiteraard de woningscheidende constructies zoals muren en vloeren. Daar vallen ook de voordeuren onder die brandwerend moeten zijn. Als deze echter worden open gedaan is de brandwerendheid teniet gedaan. Zoal vanuit het brandcompartiment naar de vluchtweg als van de vluchtweg naar de (veilige) woning.

Men zit dus in principe 30 tot 60 minuten veilig in hun eigen woning en hoeven dus ook niet gered te worden. Ben is dus niet direct aangewezen op de brandweer maar hun gezonde verstand.

Voordeuren zijn minimaal 20 tot 30 minuten brandwerend.

Citaat van: Peter71 link=msg=1324413 date=1421703128
Er is geen brandtrap, dus maar 1 in en uitgang. Een in en uitgang die voorzien is van brandwerend materiaal, maar datzelfde materiaal houdt dus geen hitte en rook tegen zoals nu in de keiharde praktijk blijkt. Sterker, de bewoners zijn direct aangewezen op een snelle slagvaardige inzet van de brandweer.Dan is er inderdaad niet veel tijd om de bewoners uit hun huizen te halen. Je weet niet hoe lang de voordeuren de rook en hitte nog tegen zullen houden. Tja, dan is het inderdaad een kwestie van niet goedschiks dan maar kwaadschiks, en even geen redding volgens het boekje. Maar wel een succesvolle redding.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 20 januari 2015, 19:18:20
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1324548 date=1421775566
Het geheel voldoet geheel aan Bouwbesluit. Men zal waarschijnlijk niet (alleen) brandwerend materiaal bedoelen maar niet brandbare bouwmaterialen en/of materialen die weinig rook produceren. Het enige wat het vuur moet tegen houden zijn uiteraard de woningscheidende constructies zoals muren en vloeren. Daar vallen ook de voordeuren onder die brandwerend moeten zijn. Als deze echter worden open gedaan is de brandwerendheid teniet gedaan. Zoal vanuit het brandcompartiment naar de vluchtweg als van de vluchtweg naar de (veilige) woning.

Men zit dus in principe 30 tot 60 minuten veilig in hun eigen woning en hoeven dus ook niet gered te worden. Ben is dus niet direct aangewezen op de brandweer maar hun gezonde verstand.

Voordeuren zijn minimaal 20 tot 30 minuten brandwerend.
Dat is allemaal mooi. Maar in dit geval is er brand geweest in een woning, en is het trappenhuis vol komen te staan met rook en hitte. Men kon in ieder geval niet meer via de normale weg vluchten. Kun je wel een beroep doen op het gezonde verstand van de bewoners, maar 1 ding heb je totaal niet in de hand, en dat is paniek en je mag er nooit vanuit gaan dat bewoners de moed op kunnen brengen om die voordeur dicht te laten. In dit geval is dat ook niet gebeurd.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #59 Gepost op: 21 januari 2015, 11:57:07
Citaat van: Thor link=msg=1324415 date=1421703578
De voormalige DAF-METZ ladders 30 m (1952) moesten de binnenstad ook bedienen, niet altijd even gemakkelijk.

Maar dat was dan toch ook het geval voor wat betreft de 30m ladders van het merk Metz aangeschaft in de jaren 60 en 70, ik noem de 125 (1963), de 154 (1967), de 172 (1970) en de 30m autoladders het merk Magirus:182 en 196 (1971), de 203 (1973), de 208 en 209 (1974) en de 237 (1977), en de 247 (1978). Vandaar de aanschaf destijds van de eerste twee 25m autoladders van het merk Ehrsam, de 298 en de 316 (1982 en 1984) niet veel later gevolgd door de 355 en de 356 (1988)welke weer van het merk Magirus waren.