Toch wel eens goed om te ervaren hoe snel de rest van het land mee kan gaan doen met een incident gevaarlijke stoffen of een brand. Nu is dit vrij onschuldig, maar dit kan dus ook gebeuren met echt vervelende stoffen.
Klopt. Vooral als de windrichting 'ideaal' staat vanuit al het vracht-/vaarverkeer voor de havens van Rotterdam & Antwerpen.
Woon in Zeeland, maar ruik niks. Mijn neus is verstopt
Toch vraag ik me af, als je dit door het hele land en tot in Duitsland ruikt, moet toch wel behoorlijke concentratie of hoeveelheid zijn.
Daarnaast las ik de post van edge123333 over de gezondheid(seffecten).
Hoe zit dat voor de dieren die op/in de Westerschelde leven?
Op de website van de PZC staat nu dit artikel: http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/stankoverlast-na-aanvaring-in-westerschelde-breidt-zich-uit-tot-zuid-holland-1.4718641
Niet lopen (met de hond) langs de Westerschelde tussen de Westerscheldetunnel en Antwerpen (flinke wandeling met je hond )
Maar is het 50 meter van de waterkant dan wel veilig?
Styreen drijft en zal dus in enkele maten aanspoelen langs de Westerschelde. Het is ietsje schadelijk voor de huid bij aanraken, dus ik neem aan ook schadelijk als dieren in contact komen met het goedje. Op 50 meter afstand van de waterkant zit je betreft aanraken veilig. De geur zal wel toenemen, en daarmee ook de concentratie. Bij erg hoge concentraties zal het gaan irriteren aan ademhalingsorganen & ogen. Dit echter alleen bij erg hoge concentraties, waarvan ik betwijfel of die wel aanwezig zullen zijn.
De grootste last die je ervan zult hebben is dat het niet prettig ruikt, maar het is dus niet echt schadelijk. Het is geen
zoutzuur of iets dergelijks, en er zullen dus ook - naast het opruimen van de gelekte stof - niet veel maatregelen genomen worden.