Dichte deuren redden levens bij brand

Auteur Topic: Dichte deuren redden levens bij brand  (gelezen 6607 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Gepost op: 22 januari 2015, 11:07:20
Het dichthouden van binnendeuren kan levens redden bij woningbranden. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van een experiment dat de Brandweeracademie en Brandweer Nederland vorig jaar uitvoerden in Zutphen.

In de wijk Achtermars staken zij zes slooppanden in brand om erachter te komen hoe een brand in een huis zich ontwikkelt. Ook werd gekeken naar rookmelders en sprinklerinstallaties.
Het hele verhaal bij de bron.

Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2015, 12:13:06
En over een paar minuten op Radio 2 een interview met Hans Hazebroek over de conclusies uit het rapport!

Betekent natuurlijk ook iets voor de mogelijkheden van de brandweer om reddend op te treden, maar daar gaan we nog wat over horen in de komende periode :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2015, 14:44:53
Citaat van: Danny722 link=msg=1324929 date=1421925186
En over een paar minuten op Radio 2 een interview met Hans Hazebroek over de conclusies uit het rapport!

Betekent natuurlijk ook iets voor de mogelijkheden van de brandweer om reddend op te treden, maar daar gaan we nog wat over horen in de komende periode :)

En de natte dweilen, handdoeken etc. die voor betere afdichting tegen de rook achter de deur worden geadviseerd en alle andere al dan niet verdekte openingen zoals de tegenwoordige suskasten etc.

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2015, 19:46:14
Is dit nu nieuwe kennis dan?
Dat was toch ook de achterliggende reden van de voorschriften voor veilig vluchten vanuit een woning in het Bouwbesluit 1992.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2015, 19:48:47
Tja, dat was ook mijn eerste gedachte. Dit verhaal is niet nieuw, het wordt al een poos geroepen tegen mensen. Verlaat de woning en sluit als dit nog mogelijk is de deur van het brandvertrek. Niet echt nieuws onder de zon.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2015, 20:07:29
Oh Oh we zijn ook de bekende cirkelgedachte binnen getreden om de zoveel jaar iets herhalen, om de bevestiging van de onderzoekers vast te leggen.
Maar goed Brandweerleiding , bevelvoerders en manschappen denk ff na wat er achter een door jullie geopende deur wegkomt. Succes.
Bij instappen begint de inzet.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2015, 20:19:45
Dichte deuren redden inderdaad levens doordat de mensen minder in de rook komen, maar vermoeilijkt dit niet het blussen? Doordat als je de deur opentrekt je kans hebt op zo'n flashover? (of hoe heet dat waar er ineens veel zuurstof bij het vuur komt en je dat tegemoet komt?).

Wat is dan beter/veiliger? Of is dat per situatie en per pand anders?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2015, 20:22:47
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1325000 date=1421954385
Dichte deuren redden inderdaad levens doordat de mensen minder in de rook komen, maar vermoeilijkt dit niet het blussen? Doordat als je de deur opentrekt je kans hebt op zo'n flashover? (of hoe heet dat waar er ineens veel zuurstof bij het vuur komt en je dat tegemoet komt?).

Wat is dan beter/veiliger? Of is dat per situatie en per pand anders?

Backdraft bedoel je. Maar daar moet je als brandweerploeg gewoon rekening mee houden door daar waar nodig een juiste deurprocedure uit te voeren. Een backdraft is daarmee goed te voorkomen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2015, 20:23:43
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1325001 date=1421954567
Backdraft bedoel je. Maar daar moet je als brandweerploeg gewoon rekening mee houden door daar waar nodig een juiste deurprocedure uit te voeren. Een backdraft is daarmee goed te voorkomen.  :)

Ja dat bedoelde ik! Dankje!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2015, 20:57:08
Ooit een eenarmige brandweerman (rapporteur) gezien ?

Het is in de uitvoerige rapporten altijd aan de ene kant dit (linkerarm) en aan de andere kant dat (rechterarm).

Ik vraag mij af of uit deze experimenten praktische en haalbare/bruikbare aanbevelingen komen voor slachtoffers en hulpverleners.

Dat dichte deuren en niet alleen dichte deuren maar ook alle dichte openingen de rookontwikkeling in overige compartimenten tegengaan is al eeuwen bekend, daar heeft Ricardo Weewer c.s. met zijn jarenlange ervaring bij de brandweer Amsterdam toch een dergelijk experiment niet voor nodig.