Middel hulpverlening (verkeersongeval) Hoflaan - Kortenhoef 22-01-2015

Auteur Topic: Middel hulpverlening (verkeersongeval) Hoflaan - Kortenhoef 22-01-2015  (gelezen 6148 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2015, 16:51:53
Citaat van: honderd link=msg=1325186 date=1422026253
Dan ben ik erg benieuwd waar de capcode en het roepnummer wél van zijn. :)

Als je de melding van Chemie-Pack Moerdijk hebt gehoord (hier), dan weet je wat voor een knullige heisa het soms kan zijn aan de telefoon. De centralist krijgt dus een beeld door en maakt aan de hand van dat beeld een uitruk. Als vervolgens op- of afschaling nodig is, wordt dat netjes geregeld. Ter plaatse/Aanrijdend blijkt het in Moerdijk goed loos te zijn, en bij dit incident helemaal niet.


En dat is nou exact wat we jou in de bovenstaande posts duidelijk (proberen te) maken.

"Een serieuse brand,... ja nee alles, het hele middenterrein staat in brand" een paar termen die voorbij komen waar natuurlijk de centralist niks mee kan. Wat verstaat de melder daar onder? Een goed voorbeeld van een gesprek waarin de melder in paniek opbelt, en het voor de centralist heel moeilijk is een eerste schatting te maken.

Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1325115 date=1422011362
Bij de brand in moerdijk had de OVD opgeschaald naar grip 2 zgb en dergelijke alvorens men ter plaatse was met een TS. Dus die Bv had weinig te zeggen onderweg.

Maar goed, we krijgen de centralist noch het geluidsfragment van deze inzet toch niet te horen...dus we kunnen blijven gissen maar de centralist zal vast een juiste overweging gemaakt hebben op de binnengekomen info.

Dat was dus centralist (Henk) die opschaalde naar ZGB ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2015, 16:53:28
Voordat we geheel over gaan naar Moerdijk.... Ontopic!


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2015, 17:48:28
Het is duidelijk.
Ik twijfel niet aan het kunnen van een centralist of BV of wie dan ook binnen de HV.
Was alleen benieuwd naar de reden of overweging om te komen tot deze inzet.

alleen was dat te snel gereageerd...aangezien, zoals ik al zei, de centralist dit besloten heeft en die centralist zijn zegje hier niet doet.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #23 Gepost op: 23 januari 2015, 18:24:43
Een centralist is getraind om op basis van zijn ervaring en professionaliteit een besluit te nemen. In principe zou emotie geen rol mogen spelen en moet de centralist gewoon naar de feiten en gegeven informatie kijken. We weten niet welke info er is doorgegeven maar ik denk dat het iets erger leek als het daadwerkelijk was ;D In principe is het in heel Nederland zo geregeld dat de centralist zelf mag opschalen totdat de eerste bevelvoerder of OVD aanwezig is. Bevelvoerder of OVD kunnen natuurlijk onderweg al aan de hand van de info opschalen of voertuigen erbij vragen.