Gewoon altijd aangifte doen, en de rechter bepaalt denk ik uiteindelijk wel of het om strafverzwaring (dus publieke taak) gaat of niet.
De bakker die op straat een kraam heeft en een onwelle klant helpt, is ook een werknemer met een publieke taak...
Verkeersregelaar valt denk ik in het grijze gebied en we zien wel wat de rechter er van vind!
Yep bedankt voor jullie reactie Jelte en StephanL.
Waarom ik die vraag stelde is, dat ik de indruk heb dat vkr's overal een beetje buiten de boot vallen. Hebben geen CAO, vallen niet onder de beveiliging, in blad beveiligingsnieuws geen onderwerp vkr's, OM lijkt aangiftes niet serieus te nemen..enz. We zijn, lijkt wel, het vijfde wiel aan de wagen.
Heb ook eens met bedreiging te maken gehad maar die aangifte werd ook niet opgenomen, omdat bestuurder niet uit auto kwam, toen hij en medepassagier slaande beweging maakte naar mij en geen Nederlands sprak. Ik antwoorde de agente aan de balie dat hij vast niet zal gezegd hebben dat ik een aardige jongen was. Het waren moslims, spraken arabisch en kan me voorstellen iets in de trant van: volgende keer mep ik erop. Indien bestuurder was uitgestapt was de aangifte wel genomen. Kan die redenering niet volgen, die slaande beweging is toch duidelijk dreigement of niet? Stel het was tegen politie agent geweest wat was dan de reactie? Ik had bestuurder aangesproken op "tegen rijrichting" rotonde nemen.
Ik hoop dat we eens serieus worden genomen en dat de mensen wat meer ook over de inhoud en doel van ons werk gaan begrijpen. Laatst was weer iemand die aanwijzing negeerde en amper de moeite nam te stoppen toen ik teken gaf en hem wou uitleggen waarom hij niet rechtsaf de straat in kon. Pas toen ik flink op de fluit ging stopte hij met de opmerking: Wat is er , heb jij hier wat te vertellen soms, jij bent geen agent? Ik gaf uitleg en wees hem op RVV art82 en 84 ook omdat hij commentaar gaf dat er geen bord stond éénrichtingsweg. Mijn uitleg: ik maak er nu één-richting van wegens het uitgaande verkeer van een parking en de straat te smal is voor tegenverkeer. Was ook de opdracht van de teamleider: niemand erin, enkel uitgaand verkeer, dus concreet toepassing art 84. Meneer heeft uiteindelijk toch , wel met gemopper, de aanwijzing "rechtdoor ipv rechtsaf" gevolgd. En zo zijn er meer van die dingen waaruit ik en andere collega's opmaken dat mensen niet weten wie we zijn, welke positie we hebben en waarom we er zijn.
Jims idd zoals je zegt we zitten in een grijs gebied en denk dat het duidelijker kan. Volgens RVV artk82 hebben we de zelfde positie, niet zelfde bevoegdheden (das wat anders) en zijn we ook gelinkt aan beveiliging, mijn visie. In het grote pakket veiligheidszorg zie ik ook de vkr met de veiligheidszorg naar de weggebruiker.
Daarom zou ik onszelf onder de categorie beveiliging plaatse met zelfde CAO. In eerste instantie doe ik mijn best om het publiek duidelijker te maken wie, wat een vkr is. Later meer er over.