Incidenten met verkeersregelaars

Auteur Topic: Incidenten met verkeersregelaars  (gelezen 199491 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #160 Gepost op: 20 juni 2016, 21:11:22
Aan de andere kant moet men het maar gewoon accepteren als een VKR aangeeft dat je er niet door kan en een andere route moet kiezen.
Die VKR staat er niet omdat de Kerstman het zo'n briljant idee vindt.
Een beetje logica en zelf inzicht is bij het gros van de verkeersdeelnemers ver te zoeken namelijk ongeacht of een VKR autoriteit uitstraald ja of nee.
O ja en laat verkeersdeelnemers ook stoppen met denken dan een VKR in heel Nederland de weg weet want dat is niet zo.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #161 Gepost op: 20 juni 2016, 21:14:43
Citaat van: enrico1972 link=msg=1431150 date=1466449882
Aan de andere kant moet men het maar gewoon accepteren als een VKR aangeeft dat je er niet door kan en een andere route moet kiezen.
Die VKR staat er niet omdat de Kerstman het zo'n briljant idee vindt.
Een beetje logica en zelf inzicht is bij het gros van de verkeersdeelnemers ver te zoeken namelijk ongeacht of een VKR autoriteit uitstraald ja of nee.
O ja en laat verkeersdeelnemers ook stoppen met denken dan een VKR in heel Nederland de weg weet want dat is niet zo.

Nu je het zegt ze doen mij altijd een beetje denken aan de kerstman in die outfit.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #162 Gepost op: 20 juni 2016, 21:33:26
Ik vermoed wel dat ik weet waar Thor zijn mening vandaan komt. Ik heb die indruk soms ook wel eens. Al kan ik het totaal niet staven of bewijzen. Puur gevoel.

Soms heb ik wel de indruk bij sommige verkeersregelaars dat ze iets te hard proberen autoriteit uit te stralen en dat heeft effect op hun non-verbale communicatie.  Veel mensen tegenwoordig hebben een autoriteits-(probleem/aversie). Iemand die dan overkomt als zichzelf te belangrijk vinden kan dan mogelijk wat sneller agressie uitroepen. Waarschijnlijk helpt een volledig uniform met schouder epauletten, een bestikkerde auto met een zwaailicht en een norse bromsnor kunnen dat autoritaire plaatje wellicht vergroten. Het kan voorkomen dat een automobilist geïrriteerd is door de afzetting, als hij dan vervolgens van bromsnor een kort antwoord krijgt: "Nee u mag niet, omdraaien." Dan is dat niet de meest ontwapenende aanpak. Ik denk dat BOA's soms het zelfde probleem hebben.

Aan de andere kant komt een 21 jarig kereltje met een hesje, korte broek en een paar nike's een stuk minder autoritair over en is daarmee door zijn uitstraling al ontwapenend. Alles straalt uit: die staat hier gewoon even tijdelijk ergens voor te helpen. Als die jongen dan ook vriendelijk zegt: "sorry de straat is afgesloten voor de wandelvierdaagse, kan er niks aan doen meneer." Dan komt dat totaal plaatje al heel anders over. De kans op agressie neemt daarmee ook af.
De spijker op zijn kop!
Ik dacht dat mij dat alleen opviel maar gelukkig is er nog iemand die observeert.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #163 Gepost op: 20 juni 2016, 23:32:28
Maar waarom moet iemand overkomen als iemand die gezag heeft? Zou het niet genoeg moeten zijn omdat die iemand een taak heeft opgekregen en daar de juiste kleding bij draagt?

Of moeten we dan ook maar massaal op die kleine politieagente gaan springen omdat we 2.2m zijn en ook ongeveer die schouderbreedte hebben?

Het is zo vreemd dat we allemaal roepen dat je van vrouwen afblijft, dat je van kinderen afblijft, en eigenlijk gewoon je handen moet thuishouden en normen en waarden moet behouden. Maar wanneer het aankomt op een VKR die het juiste kledingstuk draagt ( het enige dat daadwerkelijk is omschreven nl. jas of hesje ) dan mogen we hem beoordelen op hoe hij zich kleedt.

In een ander topic schreef al eens iemand dat hij een "stopmatrix" op een niet geloofwaardige auto negeerde, daar werd op geargeerd met "het is niet aan jou om te oordelen of het politie is of wel". In dit geval heeft iemand de juiste kleding aan.... en  dan nog wil men graag beoordelen over hoe en wat terwijl de wet er duidelijk over is.

En het is en blijft een driehoek die er op dat hesje/jasje staat, geen grote blauwe "i" dus het is geen infobord waar je bij blijft staan om de weg te vragen. Lees eerst eens de gele bebording, en anders ZOEK een andere weg. Dat doe je ook als de weg ineens is aangepast.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #164 Gepost op: 21 juni 2016, 13:05:25
Uiteraard komen ook evenementenverkeersregelaars geïrriteerde automobilisten tegen. Ik ken de cursus die deze mensen mogen doen en ondanks dat er zeker goede mensen tussen zitten, ontbreekt het vooral aan ervaring bij deze mensen. Ik ben het met HIT eens dat het hesje of de jas ervoor zorgt dat aanwijzingen opgevolgd dienen te worden, zo simpel staat het in de wet. Niemand hoeft zich dus verder af te vragen hoe en waarom en waarom niet.

Of een evenementenverkeersregelaar inderdaad op z'n slippers moet werken vind ik ook overdreven, bij evenementen waar ik bij betrokken ben raden wij juist goed schoeisel aan, niet perse werkschoenen, want die heeft niet iedereen. Ook uitstraling pakken we mee in de aanvullende oefeningen die wij houden met de vrijwilligers als aanvulling op de E-learning. Geen rugzak over of onder je hesje, geen attributen op of aan je lijf die je handelingen in de weg zitten. Duidelijke tekens, correcte houding tegenover een ieder. Word een automobilist lastig, word de coördinator er bij gehaald om zaken bij te sturen.
Ik verwacht ook deze houding van de evenementenverkeersregelaars, omdat ze het zelfde uniform dragen als een beroeps en voor de buitenstaander is dit niet zichtbaar.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #165 Gepost op: 21 juni 2016, 14:20:52
Citaat van: Mattijs link=msg=1431212 date=1466507125
Uiteraard komen ook evenementenverkeersregelaars geïrriteerde automobilisten tegen. Ik ken de cursus die deze mensen mogen doen en ondanks dat er zeker goede mensen tussen zitten, ontbreekt het vooral aan ervaring bij deze mensen. Ik ben het met HIT eens dat het hesje of de jas ervoor zorgt dat aanwijzingen opgevolgd dienen te worden, zo simpel staat het in de wet. Niemand hoeft zich dus verder af te vragen hoe en waarom en waarom niet.

Of een evenementenverkeersregelaar inderdaad op z'n slippers moet werken vind ik ook overdreven, bij evenementen waar ik bij betrokken ben raden wij juist goed schoeisel aan, niet perse werkschoenen, want die heeft niet iedereen. Ook uitstraling pakken we mee in de aanvullende oefeningen die wij houden met de vrijwilligers als aanvulling op de E-learning. Geen rugzak over of onder je hesje, geen attributen op of aan je lijf die je handelingen in de weg zitten. Duidelijke tekens, correcte houding tegenover een ieder. Word een automobilist lastig, word de coördinator er bij gehaald om zaken bij te sturen.
Ik verwacht ook deze houding van de evenementenverkeersregelaars, omdat ze het zelfde uniform dragen als een beroeps en voor de buitenstaander is dit niet zichtbaar.
Maar zo werkt de maatschappij helaas niet (meer). Het gaat er ook niet over of dat een goede ontwikkeling van de maatschappij is of niet, maar het is wel iets waar je mee om moet gaan. Mensen vragen zich dat af en mensen kunnen geïrriteerd zijn. Dat is ook hun goed recht. Juist onderweg is de kans op irritaties bij veel mensen groter (zeg eens eerlijk, wie zit er niet af en toe te vloeken of zich te irriteren om dingen die onderweg gebeuren.) Heel menselijk.
Helaas is het zo dat een wegafsluiting overlast veroorzaakt, mooier kun je het niet maken, het is gewoon lastig als je moet omrijden. Net zo goed als het lastig is als de rij bij de bakker langer is en ze dan ook nog eens niet meer hebben wat je nodig hebt als je dan eindelijk aan de beurt bent.

Als verkeersregelaar moet je je daar bewust van zijn, je hebt daar geen invloed op en het is ook niet jou schuld dat een automobilist wellicht tegen de grens van zijn tolerantie niveau zit, maar je moet er wel rekening mee houden en mee om kunnen gaan. Klinkt oneerlijk? Tja dat heb je als je met mensen werkt. Het is daarom slim om irritaties niet onnodig te verhogen en je er bewust van te zijn dat 75 tot 90 procent van je communicatie non verbaal is. Als je dat combineert met de wetenschap hoe mensen aankijken tegen autoriteitsfuncties en mensen in die functies dan kun je inzien dat zo een antwoord, van iemand die dan ook nog eens "belangrijk wil zijn met z'n hesje, hekje, petje, maglite, walky talky, epauletten en citroen C1 met felle stickers"  gewoon onhandig is, dan sta je gewoon al achter. Wat dat betreft denk ik dat bijvoorbeeld mensen in retail functies en in de horeca over het algemeen dat erg goed onder de knie hebben.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #166 Gepost op: 21 juni 2016, 15:31:01
En daarom moet men maar handhavend optreden. Wie niet wil horen moet maar voelen.  O0


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #167 Gepost op: 21 juni 2016, 15:43:28
Bij agressie en overtredingen zeker.
Maar je kunt ook proberen te voorkomen dat het zo ver komt.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #168 Gepost op: 21 juni 2016, 15:46:13
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1431230 date=1466516608
Bij agressie en overtredingen zeker.
Maar je kunt ook proberen te voorkomen dat het zo ver komt.

Dat zou mooi zijn, maar als ik wel eens in een file sta  998765 dan wil je niet weten hoe soms men zich gedraag.... Ken me niet voorstellen dat als men zich als een volslagen idioot gedraag tussen een file, men zich wel zeer makkelijk naar een vkr luistert.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #169 Gepost op: 21 juni 2016, 15:52:34
Citaat van: Bollie link=msg=1431231 date=1466516773
Dat zou mooi zijn, maar als ik wel eens in een file sta  998765 dan wil je niet weten hoe soms men zich gedraag.... Ken me niet voorstellen dat als men zich als een volslagen idioot gedraag tussen een file, men zich wel zeer makkelijk naar een vkr luistert.
Precies mijn punt, en daarom is het zo belangrijk hoe een verkeersregelaar zich opstelt. Een ontwapenende aanpak is daarbij belangrijk.  Zolang het incident nog niet plaatsgevonden heeft kun je het nog voorkomen.