In ieder geval in de UK weet ik uit eigen waarneming.
In de UK noemen ze dit Traffic Management. Hoe daar de exacte bevoegdheden zijn geregeld weet ik niet. Wel dat de politie steeds minder betrokken is bij het regelen van verkeer voor evenementen, bouwwerkzaamheden, e.d.
In de UK zijn het mensen die werken onder toezicht van de wegbeheerder, ze hebben wel een iets betere bescherming als hier in Nederland alsmede een betere toegangskeuring tot het beroep. Wanneer een aanwijzing van deze personen wordt genegeerd zal de collega op de stoep ook netjes kenteken noteren en volgt er bijna altijd een boete.
De VS is het iets anders geregeld. Ja, er zijn een soort van verkeersregelaars. Maar dit zijn ook gelijk weer een soort van "rent-a-cop" en meer vergelijkbaar met een beveiliger/BOA hier in Nederland. Vergis je niet, in veel staten hebben zij dezelfde bevoegdheid gekregen als de normale politie op gebied van handhaven.
Ik ben overigens in de meeste landen van Europa het "clownspak" al wel tegengekomen bij verkeerregelen. Deze zomer totzelfs ook in Italië, waar men geen eens een opleiding ( tien minuten noem ik geen opleiding ) hoeft te volgen maar waar de politie wel hard op treed bij overtredingen van de gegeven tekens. Enige restrictie was volgens de wegwerkers dat je in dienst dient te zijn bij de aannemer die daar aan het werk is dus de werkers regelden om beurten het verkeer.