Even een paar dingen recht trekken. Zware mishandeling is volgens de wet het opzettelijk toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. Het gaat er dus niet om of het doel het aanrijden was.
Dat snap ik ook nog wel. Het punt wat ik wou maken is dat uiteindelijk rechters oordelen, en die zien dit nog wel eens anders dan dat jij en ik dat zien.
Zoals ook blijkt uit deze reactie:
Sommige zaken met veroordeling, sommige met vrijspraak, en in sommige gevallen wordt er veroordeeld voor andere minder ernstige feiten.
Dat heeft met een relatief ondeugdelijke poging helemaal niets te maken.
Tja, dat is juristenvoer. Vanuit de handhavende kant zou je dat ook inderdaad moeten stellen. Moreel gezien wellicht ook. Maar daar trekken de dames en heren advocaat van de vermoedelijke dader zich niets van aan.
Ik heb ooit een zitting bijgewoond (meervoudige kamer) over het 'aantikken' van een verkeersregelaar bij de Ikea te Duiven. Ik vind dat redelijk vergelijkbaar met deze situatie. De aanklacht was opgebouwd uit poging 302 Sr, subsidiair 301 Sr, meer subsidiair 6 Wvw. Daar heb ik ongeveer (geen letterlijke aantekening, maar steekwoorden) het volgende betoog van de advocaat van de vermoedelijke dader gehoord:
"Er was hier geen sprake meer van een begin van uitvoering, maar de uitvoering was voltooid. Er kan dan ook geen sprake meer zijn van een poging. Zodoende kan cliënt alleen nog aansprakelijk gehouden worden voor de voltooide delicten. Mocht uw rechtbank van mening zijn dat er desondanks toch sprake is van een poging, dan zou ik uw rechtbank erop willen attenderen dat hier sprake is van een relatief ondeugdelijke poging omdat er hier een gevolg heeft ingetreden en er slechts sprake was een minuscule schaafwond."
Wat betreft die schaafwond had de advocaat gelijk: nog geen 1 cm bij 1 cm. Maar, wel letsel.
Eis OvJ:
- 3 jaar onvoorwaardelijk (meneer had al eerder dit soort ongein uitgehaald, en veroordeeld)
- 5 jaar ontzegging rijbevoegdheid, ingaand op de dag van vrijlating
Uitspraak:
- Poging 302 Sr niet bewezen, sprake van een voltooid delict.
- 301 Sr wel bewezen
- 2 jaar onvoorwaardelijk minus tijd in voorarrest (per saldo moest ie toen nog 48 dagen zitten)
- 5 jaar ontzegging rijbevoegdheid
Deze uitspraak is niet aangevochten door de OvJ of de verdachte, dus definitief.
Ik zal binnenkort eens een mailtje aan de persofficier OM Oost Nederland sturen of ze deze zaak in behandeling nemen en of wij op de hoogte gehouden kunnen worden van een eventuele zittingsdatum. Dan kunnen we ook horen wat de OvJ hier van vind.