"Tips" om eerste hulp te verlenen

Auteur Topic: "Tips" om eerste hulp te verlenen  (gelezen 22256 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #50 Gepost op: 22 augustus 2005, 16:54:16
Als ik iemand instuur (huisarts of SEH) dan zet ik in principe geen zwaluwstaartjes. Zeker als het om snijwonden in het gezicht, handen of andere cosmetisch gevoelige plaatsen gaat. Los van het feit of de SEH ze wel of niet laat zitten.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 22 augustus 2005, 16:58:24
Welke reden zit daar achter? Ik zou in eerste instantie een poging doen om met hechtstrips de wond voorzichtig te sluiten, mits de wondranden voldoende recht en glad zijn.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #52 Gepost op: 22 augustus 2005, 19:44:44
Welke reden zit daar achter? Ik zou in eerste instantie een poging doen om met hechtstrips de wond voorzichtig te sluiten, mits de wondranden voldoende recht en glad zijn.

Ik zal niet ontkennen dat een van de redenen een juridische is. Hechten, ook met zwaluwstaartjes, is geen standaard EHBO. Gezien het feit dat ik veel voor het Rode Kruis werk en er geen afspraken vastliggen omtrent het toepassen van zwaluwstaartjes, ben ik, als het mis gaat, zelf aansprakelijk voor de schade.
Als ik dan toch doorstuur, dan mag de proffesional voor zijn geld werken.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #53 Gepost op: 22 augustus 2005, 19:45:36
Klinkt goed. Ik ga maandag eens bij de bibliotheek kijken, want ook dit aspect van de hulpverlening is erg belangrijk. :)

Nou ik heb het uit de bieb gehaald en ben ongeveer op een kwart, maar wat een apart boek.
ik geloof dat ik me in de handen van een sektelid zou wanen als mijn ehbo'er zo zou regeren. brrrr

"probeer te overleven, laat je lichaam beginnen met genezen en nog meer van dergelijke uitspraken, ik weet niet of het aan de vertaling ligt, maar mij bekruipt een vreemd gevoel als ik dat zo lees.

Nog wat goede uitspraken (volgens de vertaling)

"Omdat je altijd zo snel geneest, kun je je ontspannen in het besef dat je lichaam weet hoe het zichzelf moetgenezen"

"het ergste is nu  geweest"  (Vraag de juistheid van deze uitspraak eens ne bij  een brandwonden slachtoffer na een paar jaar therapie en operaties)

"is het niet fijn om rustig te kunnen zitten en je ademhaling al het werk te laten doen ?"

"Richt je met al je aandacht op je genezing"

"terwijl ik dit compres op je been houd, voel je aan de tinteling dat het al begint te genezen."

"terwijl dat been daar zijn genezing voortzet, kun je rustig hier bij mij liggen" (Amputatie ?)

wordt vervolgd ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #54 Gepost op: 22 augustus 2005, 19:54:07
Nou ik heb het uit de bieb gehaald en ben ongeveer op een kwart, maar wat een apart boek.
ik geloof dat ik me in de handen van een sektelid zou wanen als mijn ehbo'er zo zou regeren. brrrr

"probeer te overleven, laat je lichaam beginnen met genezen en nog meer van dergelijke uitspraken, ik weet niet of het aan de vertaling ligt, maar mij bekruipt een vreemd gevoel als ik dat zo lees.

Afgezien van het taalgebruik, is het aangetoond dat het werkt. Zelf zal ik wel andere bewoordingen van gelijke strekking kiezen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 22 augustus 2005, 19:56:56
EHBO-er: inderdaad, juridisch gezien zijn daarover geen afspraken gemaakt. Hoewel, in mijn tas van het RK zaten zwaluwstaartjes en hechtstrips. Beetje lastig wordt het dan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #56 Gepost op: 22 augustus 2005, 19:57:08


"probeer te overleven, laat je lichaam beginnen met genezen en nog meer van dergelijke uitspraken, ik weet niet of het aan de vertaling ligt, maar mij bekruipt een vreemd gevoel als ik dat zo lees.
Mna,als ik zo als gewondeverzorger tegen mij slachtoffer zou gaan praten,kreeg ik opslag een koud nat doekkie op mijn voorhoofd van m,n bevelvoerder  :-X :-X


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #57 Gepost op: 22 augustus 2005, 20:08:55
Nog zo'n mooie tip voor iemand die bloedend bekeneld zit in of onder een voertuig:

" Ik ben Dr Cheek, Ik kom je helpen, houd op met bloeden, verspil je bloed niet"

"Zodra je wond schoon genboeg is kun je het bloeden latenm ophouden en je bloed sparen"

Het wel een erg hoog Jomanda gehalte.
"Zeg maar tegen je tumor dat hij moet stoppen met groeien" (deze is zelf verzonnen)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 22 augustus 2005, 20:10:15
Peter71: En terecht!  ;D

Ik denk dat zulke taal wat averechts gaat werken en in strijd is met het 3e gebod van de EHBO ;).

Jacques, is het wel een serieus boek?! Kijk maar uit, drek praat/lees je jezelf nog iets aan!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #59 Gepost op: 22 augustus 2005, 20:19:32
Peter71: En terecht!  ;D

Ik denk dat zulke taal wat averechts gaat werken en in strijd is met het 3e gebod van de EHBO ;).

Jacques, is het wel een serieus boek?! Kijk maar uit, drek praat/lees je jezelf nog iets aan!

Nou nee hoor, ik kijk er heel erg sceptisch tegenaan, het wordt haast humoristisch maar ja je wilt een slachtoffer met meerdere gekneusde of gebroken ribben toch niet laten bulderen van het lachen met zulke uitspraken ....
het is geschreven door een psychotherapeute en een hypnotherapeute/klinisch homeopaat
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources