"Tips" om eerste hulp te verlenen

Auteur Topic: "Tips" om eerste hulp te verlenen  (gelezen 22284 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 22 augustus 2005, 20:24:44
Dat er aandacht besteed wordt aan dit aspect van de hulpverlening is heel belangrijk, maar als ik dat zo hoor kan ik me niet voorstellen dat de insteek zeer serieus is. Ik ga het ook halen, nu ben ik helemaal nieuwschierig :D!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #61 Gepost op: 22 augustus 2005, 21:29:06
Tips waneer je iemand aan het reanimeren bent na een hartinfarct:

John, ik ga je helpen en jij gaat doen wat ik zeg
Terwijl ik voor je ademhaal kunnen al je lichaamsfuncties, alles wat je in je hebt, longen, hart hersenen gaan zorgen dat je gezond wordt, zorgen datje hart je bloed vrijelijk en makkelijk rondpompt

John help je mij mee door het bloed precies naar die plekken te sturen  waar de zuurstof het meest noodzakelijk is, elke keer als ik druk en je adem inblaas, stuur je die zuurstof naar je hersenen, Dat doe je alleen doordat je mijn stem hoort, en die hoor je dat weet ik, ookal ben je niet bij bewustzijn....
Het moet een troostede gedachte voor je zijn dat vele mensen dit overkomen is .....
probeer anderen weg te houden want stilte kan enorm helpen en vergeet niet dat je ondertussen kunt bidden.
etc etc

Bij een slachtoffer van vergiftiging:
Mary, ik ben het, 112 komt je helpen, ik weet wat er gebeurd is en ik weet ook dat mijn woorden tot de diepste wezen doordringen en je helpen beter te worden, dus luister goed.
Je hebt een aantal belangrijke organen die speciaal bedoeld zijn om je lichaam te beschermen tegen gifstoffen, ze werken als een soort zeef waarmee je die kwalijke stoffen wegfiltert zodat de goede stoffen overblijven.
Je weet hoe een zeef werkt ? Mooi zo ! blijf luisteren je hele lichaam, elke cel luistert en volg de aanwijzingen van mijn stem op zodatje hele systeem gezuiverd wordt en beschermd is. je lichaam weet precies wat het doen moet en is daar nu mee bezig....

Iemand heeft van haar arts te horen gekregen dat ze aan MS te lijdt:

Je kunt je lichaam toespreken, het is simpelweg een vergissing van je immuumsysteem, die je eigen zenuwen als indringers ziet en het weefsel er omheen aantast.
Je kunt er in gedachte gele memobriefjes op plakken waar "van mij" of "goed volk" op staat, zodat je imuumsysteem op zoek gaat naar de echte indringers...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #62 Gepost op: 22 augustus 2005, 22:07:04
Misschien nog een tip:

Kijk bij een gewond slachtoffer niet met afgrijsen naar de verwondingen, het slachtoffer ziet je kijken en "a picture paints a thousend words"

Kijk ook niet angstig vragend naar een ander of doe niet net alsof je de vraag niet hoort wanneer het slachtoffer vraagt of het ernstig is, je wekt dan tenminste de indruk dat er iets is wat je niet durft te zeggen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 22 augustus 2005, 22:25:44
Misschien nog een tip:

Kijk bij een gewond slachtoffer niet met afgrijsen naar de verwondingen, het slachtoffer ziet je kijken en "a picture paints a thousend words"

Kijk ook niet angstig vragend naar een ander of doe niet net alsof je de vraag niet hoort wanneer het slachtoffer vraagt of het ernstig is, je wekt dan tenminste de indruk dat er iets is wat je niet durft te zeggen.


Kijk, hier heb je wel wat aan :).


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #64 Gepost op: 22 augustus 2005, 22:29:14
Maar het belang van praten helpt wel, volgens het boek. Er is onderzoek naar gedaan en velen die op deze manier waren 'geholpen' waren sneller op de been dan anderen...
Ik heb ook een beetje twijfelende gevoelens bij het boek, net als Jacques, maar toch zit er wel wat in. Door de aandacht af te leiden van de problemen zal het so minder last hebben van z'n verwondingen. Als ik hier kiespijn schrijf, voelt de helft van alle lezers opeens z'n oude kies die weer pijn doet. Door er niet aan te denken, dus door de aandacht af te leiden, verdrijf je als het ware de pijn. Denk ik. 8)

Christian


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #65 Gepost op: 22 augustus 2005, 22:52:17
natuurlijk helpt het om op een slachtoofer in te praten en het slachtoffer gerust te stellen, de vraag is alleen op wat voor een manier doe je dat.

Let niet te veel op de voorbeelden uit het boek, dat zijn allemaal zorgvuldig geselecteerde gevallen waarbij de uitkomst in het straatje van de auteurs past.
het zijn onderzoekjes zonder enige wetenschappelijke waarde, vaak de ervaring van 1 persoon gebasserd op 1 voorval.

Er staat een voorbeeld in van iemand die al maanden (of jaren) kanker had zonder dat het verteld was, nadat het verteld was overleed de patient binnen 6 weken.

ja en ? was hij of zij na 1 week overleden als het niets verteld was ?
Of pas na 7 weken overleden als ze elke avond naar GTST had gekeken ?

Ik hoofpijn heb en ik neem aan paracetamolletje, als dan vervolgens de hoofdpijn na 1 uur over is. komt dat dan door de PCM ? of was het zonder PCM even snel of misschien nog sneller over gegaan ?
Zaken die op basis van 1 voorval niet te bewijzen zijn.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #66 Gepost op: 22 augustus 2005, 23:30:42
Tips waneer je iemand aan het reanimeren bent na een hartinfarct:

John, ik ga je helpen en jij gaat doen wat ik zeg
Terwijl ik voor je ademhaal kunnen al je lichaamsfuncties, alles wat je in je hebt, longen, hart hersenen gaan zorgen dat je gezond wordt, zorgen datje hart je bloed vrijelijk en makkelijk rondpompt

John help je mij mee door het bloed precies naar die plekken te sturen  waar de zuurstof het meest noodzakelijk is, elke keer als ik druk en je adem inblaas, stuur je die zuurstof naar je hersenen, Dat doe je alleen doordat je mijn stem hoort, en die hoor je dat weet ik, ookal ben je niet bij bewustzijn....
Het moet een troostede gedachte voor je zijn dat vele mensen dit overkomen is .....
probeer anderen weg te houden want stilte kan enorm helpen en vergeet niet dat je ondertussen kunt bidden.
etc etc

Bij een slachtoffer van vergiftiging:
Mary, ik ben het, 112 komt je helpen, ik weet wat er gebeurd is en ik weet ook dat mijn woorden tot de diepste wezen doordringen en je helpen beter te worden, dus luister goed.
Je hebt een aantal belangrijke organen die speciaal bedoeld zijn om je lichaam te beschermen tegen gifstoffen, ze werken als een soort zeef waarmee je die kwalijke stoffen wegfiltert zodat de goede stoffen overblijven.
Je weet hoe een zeef werkt ? Mooi zo ! blijf luisteren je hele lichaam, elke cel luistert en volg de aanwijzingen van mijn stem op zodatje hele systeem gezuiverd wordt en beschermd is. je lichaam weet precies wat het doen moet en is daar nu mee bezig....

Iemand heeft van haar arts te horen gekregen dat ze aan MS te lijdt:

Je kunt je lichaam toespreken, het is simpelweg een vergissing van je immuumsysteem, die je eigen zenuwen als indringers ziet en het weefsel er omheen aantast.
Je kunt er in gedachte gele memobriefjes op plakken waar "van mij" of "goed volk" op staat, zodat je imuumsysteem op zoek gaat naar de echte indringers...

Jacques, help me svp snel uit deze nachtmerrie!! dit is toch niet waar dat de bovenstaande teksten worden gereciteerd in een ''''toespraakje aan het al dan niet bewusteloze slachtoffer???? ??? :-[ :-\ >:( :(

Ik kan dat toch echt niet serieus nemen hoor!!
Een holistische visie en/of benadering kan ik me wel voorstellen, zo ben ik op de HBO-V ook ooit opgeleid, maar bovenstaande benadering gaat mij echt te ver.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #67 Gepost op: 23 augustus 2005, 00:01:40


Ik kan dat toch echt niet serieus nemen hoor!!
Een holistische visie en/of benadering kan ik me wel voorstellen, zo ben ik op de HBO-V ook ooit opgeleid, maar bovenstaande benadering gaat mij echt te ver.

Ga niet te kort door de bocht bij het veroordelen van de techniek, ik ben geen voorstander ervan maar kan ook niet ontkennen dat er wat in zit. (Dat heet "open staan").

De techniek heet "visualiseren". 90 % van alles wat we doen wordt gestuurd vanuit ons onderbewustzijn. Tel daar de drijfveren als instincten, gevoelens, omgevingsfaktoren enz bij op en je moet haast wel tot de conclusie komen dat we maar beperkt invloed hebben op ons functioneren. Vaak wil je bewust iets en lukt het niet omdat ons eigen onderbewustzijn dat tegenwerkt. Ik heb mensen "betrapt" op de eigenlijke drijfveren uit het onderbewustzijn die ze pas herkenden nadat ze benoemd werden en ze er mee geconfronteerd werden. Roy Martina (waarover eerder) leert mensen technieken  (visiualisatie, implanteren van je doelen bv) waarmee ze vanuit het bewustzijn het onderbewustzijn kunnen beļnvloeden. Bij afslanken enzo. Maar ook ziektes te voorkomen voor je ze moet genezen.

Een voorbeeld. Mensen roepen vaak niet met je blote voeten over het zeil, daar wordt je verkouden van. Als je daarvan werkelijk verkouden van wordt, is dat omdat je dat vanuit je onbewustzijn over jezelf afroept, omdat je er (onbewust) in gelooft.

Er is in werkelijkheid geen enkel verband tussen blote voeten over het zeil en verkoudheid.

Net zo goed als je jezelf toe kan spreken (je kan het, je wilt het, je bent het waard!) zo kan ook een ander je onderbewustzijn beļnvloeden. Dat doet bv de hypnotiseur. Genezing gaat volkomen vanuit je onderbewustzijn. Kun je je onderbewustzijn beļnvloeden, dan kun je ook je genezing beinvloeden. Ik heb zelf toen ik vier was met ernstige, onstoken brandwonden meer als een jaar in het ziekenhuis gelegen, in een glazen kooi, niemand mocht me aanraken. Ik werd pas beter toen mijn moeder mij, tegen de uitdrukkelijke wil van de artsen (onverantwoordelijk, U bent een slechte moeder) uit het ziekenhuis ontvoerde.*

Ik ben haar er nog altijd dankbaar voor.

Henk

* bedenk wel het was 1956. Er is heel wat veranderd sinds die tijd. Misschien schudden we over 48 jaar wel ons hoofd over zoveel domheid in 2005, toen nog niet ontdekt was hoeveel kracht er schuilt in beļnvloeding van het onderbewustzijn...

Zo, nu eerst een Bavaria...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #68 Gepost op: 23 augustus 2005, 00:38:50
Ik ga hierin met je mee, inclusief de bavaria

Maarten


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #69 Gepost op: 23 augustus 2005, 08:46:14
Jacques, help me svp snel uit deze nachtmerrie!! dit is toch niet waar dat de bovenstaande teksten worden gereciteerd in een ''''toespraakje aan het al dan niet bewusteloze slachtoffer???? ??? :-[ :-\ >:( :(

Ik kan dat toch echt niet serieus nemen hoor!!
Een holistische visie en/of benadering kan ik me wel voorstellen, zo ben ik op de HBO-V ook ooit opgeleid, maar bovenstaande benadering gaat mij echt te ver.

Nou ik kan me ook niet voorstellen dat iemand in de beschaafde wereld op een dergelijke manier een patient zal benaderen (op de Jomanda typetjes na). Ik weet niet of ik zou lachen of huilen als ik zoiets zou meemaken, misschien zou ik zo iemand wel van de plaats van het ongeval verwijderen wanneer ik zou zien dat de patient er absoluut niet van gediend is of het de toestand van de patient in gevaar zou brengen.

Het boek adviseert gelukkig wel om eerst 112 te waarschuwen en ook de 'standaard' ehbo handelingen uit te voeren. het neemt geen afstand van de reguliere gezondheidszorg maar ziet zichzelf als aanvulling.
(kan in de VS ook niet anders gelet op de aansprakelijkheidstellingen daar)

Je kunt natuurlijk zeggen "baat het niet dan schaadt het niet", maar  ik vrees dat je weinig respect en authoriteit/overwicht zult overhouden bij je patient en iedereen er om heen, en dat is iets wat je in bepaalde  situaties bitterhard nodig hebt.

Iedereen mag van mij geloven wat hij of zij wil geloven hoor, zolang de patient daar maar niet de dupe van is.
Placebo's werken tenslotte volgens een deel van de patienten ook.

Maar wat het boek betreft, mijn advies is om het eens uit de bieb te halen als je geinteresseerd /nieuwsgierig bent, maar houdt je geld voorlopig in je zak.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources