"Tips" om eerste hulp te verlenen

Auteur Topic: "Tips" om eerste hulp te verlenen  (gelezen 22285 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #80 Gepost op: 23 augustus 2005, 23:53:03
Maar wie van al die gene die nu over elkaar heen vallen gaat bij de eerstvolgende reanimatie reageren zoals in het voorbeeld beschreven ?

Ik, maar zoals voor alle zaken die vanuit amerika komen overwaaien, je moet het de woordkeus wel aan de nederlandse situatie aanpassen. Ik zeg dat niet omdat ik het boek heb, maar ik heb al lezend veel herkenbare dingen gelezen heb die ik in aangepaste vorm ook al lang in praktijk breng.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #81 Gepost op: 24 augustus 2005, 00:04:52
Wat ik wel heb is een "vaste uitstraling". En die komt overtuigender over dan welke woordkeuze ook.
Je bent een echte oponent van Jomanda, want die straalt in .... ::)

Maar even serieus, 20% van de communicatie tussen mensen gebeurd met woorden, 80% met andere middelen om te communiceren.

Per saldo denk ik dat je veel baat kunt hebben bij de technieken an sich, maar ook ik heb de tijd ver achter me gelaten dat ik, als 5-jarige, plechtig de wereld kenbaar maakte dat ik bisschop wilde worden.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #82 Gepost op: 24 augustus 2005, 00:07:09
Je bent een echte oponent van Jomanda, want die straalt in .... ::)

Maar even serieus, 20% van de communicatie tussen mensen gebeurd met woorden, 80% met andere middelen om te communiceren.

Per saldo denk ik dat je veel baat kunt hebben bij de technieken an sich, maar ook ik heb de tijd ver achter me gelaten dat ik, als 5-jarige, plechtig de wereld kenbaar maakte dat ik bisschop wilde worden.



Zie... we dachten het al. ;D ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #83 Gepost op: 24 augustus 2005, 08:05:50
Ik, maar zoals voor alle zaken die vanuit amerika komen overwaaien, je moet het de woordkeus wel aan de nederlandse situatie aanpassen. Ik zeg dat niet omdat ik het boek heb, maar ik heb al lezend veel herkenbare dingen gelezen heb die ik in aangepaste vorm ook al lang in praktijk breng.

"Ik denk dat jij denkt" (dat het werkt)
Het gaat mij net te ver om een klinisch danwel biologisch dode te instrueren om tijdens een reanimatie op commando zijn bloedstroom om te leiden, maar ieder zijn of haar meug hoor.
Ik heb er op zich niet zo'n probleem mee als iemand het wil proberen, het zal de patient in ieder geval niet schaden.

Overigens is het boek wat ik gelezen heb al een nederlandse vertaling en interpreatie van de amerikaanse versie.
Er wordt al rekening gehouden  met de nederlandse situatie (o.a. bel 112 ipv bel 911 etc). Het is nu juist die woordkeuze van deze nederlandse versie waar de hele dicussie omdraait.

Hoe dan ook, succes toegewenst !

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #84 Gepost op: 24 augustus 2005, 11:09:41
Ik heb geprobeerd open te staan voor deze aanpak, maar wat ik mis zijn echt wetenschappelijk gefundeerde bewijzen. Het klopt zeker dat praten een ontzettend belangrijk aspect is, mijn eerste blok van mijn studie geneeskunde gaat over het contact tussen arts en patient...
Maar dit boek is maar een benaderingswijze. Ik mis daarbij wetenschappelijke uitleg over hoe het lichaam het voor elkaar krijgt om op de juiste plek vasocontractie weet te bewerkstellingen om het bloed de goede kant uit te sturen als het lichaam klinisch gezien dood is, om harder te genezen als het lichaaam daar al volop mee bezig is (biochemische processen zijn niet lui, die lopen gewoon op maximum snelheid)... Daarbij, nooit uitspraken doen over letsels is een van de belangrijkste regels die hier, ook weer zonder uitleg aan de kant wordt gezet. Het is voor een egoistische ehbo-er heel fijn om dat te zeggen omdat het ook echt geruststellend werkt, maar voor een patient die nog tig operaties en revalidatiecentra staat te wachten, is het extra pijnlijk. Daarom trek ik het boek in twijfel: omdat het chemisch, fysisch en moreel niet te verantwoorden is.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #85 Gepost op: 24 augustus 2005, 12:58:30
Ik heb geprobeerd open te staan voor deze aanpak, maar wat ik mis zijn echt wetenschappelijk gefundeerde bewijzen. Het klopt zeker dat praten een ontzettend belangrijk aspect is, mijn eerste blok van mijn studie geneeskunde gaat over het contact tussen arts en patient...
Maar dit boek is maar een benaderingswijze. Ik mis daarbij wetenschappelijke uitleg over hoe het lichaam het voor elkaar krijgt om op de juiste plek vasocontractie weet te bewerkstellingen om het bloed de goede kant uit te sturen als het lichaam klinisch gezien dood is, om harder te genezen als het lichaaam daar al volop mee bezig is (biochemische processen zijn niet lui, die lopen gewoon op maximum snelheid)... Daarbij, nooit uitspraken doen over letsels is een van de belangrijkste regels die hier, ook weer zonder uitleg aan de kant wordt gezet. Het is voor een egoistische ehbo-er heel fijn om dat te zeggen omdat het ook echt geruststellend werkt, maar voor een patient die nog tig operaties en revalidatiecentra staat te wachten, is het extra pijnlijk. Daarom trek ik het boek in twijfel: omdat het chemisch, fysisch en moreel niet te verantwoorden is.

Mooi verwoord !

Maar laat ieder zijn eigen mening vormen en loop even naar de bibliotheek, het boek is daar wel te reserveren, of het zit in de eigen collectie en anders kan het via het IBL bij een andere bieb geleend worden (Middelburg heeft het in ieder geval)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #86 Gepost op: 24 augustus 2005, 19:36:08
Ik heb geprobeerd open te staan voor deze aanpak, maar wat ik mis zijn echt wetenschappelijk gefundeerde bewijzen. Het klopt zeker dat praten een ontzettend belangrijk aspect is, mijn eerste blok van mijn studie geneeskunde gaat over het contact tussen arts en patient...
Maar dit boek is maar een benaderingswijze. Ik mis daarbij wetenschappelijke uitleg over hoe het lichaam het voor elkaar krijgt om op de juiste plek vasocontractie weet te bewerkstellingen om het bloed de goede kant uit te sturen als het lichaam klinisch gezien dood is, om harder te genezen als het lichaaam daar al volop mee bezig is (biochemische processen zijn niet lui, die lopen gewoon op maximum snelheid)... Daarbij, nooit uitspraken doen over letsels is een van de belangrijkste regels die hier, ook weer zonder uitleg aan de kant wordt gezet. Het is voor een egoistische ehbo-er heel fijn om dat te zeggen omdat het ook echt geruststellend werkt, maar voor een patient die nog tig operaties en revalidatiecentra staat te wachten, is het extra pijnlijk. Daarom trek ik het boek in twijfel: omdat het chemisch, fysisch en moreel niet te verantwoorden is.

Het boek blijft maar herhalen dat de verbale EHBO de fysieke EHBO onnodig maakt, sterker nog, in direct levensbedreigende situatie heeft de fysieke EHBO de hoogste prioriteit.

Verder weet ik niet, maar dat kan vast iemand wel vertellen of er tijdens de reanimatie nog een zodanige hersenfunctie aanwezig is, dat mensen nog "horen".
Lange tijd werd van coma patienten gedacht dat ze diep bewusteloos waren en dus onbewust waren van wat er om hen heen begint.

Het is een vaststaand feit dat de gemoedstoestand van het slachtoffer in belangrijke mate zijn genezings- c.q. overlevingskansen beinvloed.

Het boek stelt op dezelfde manier als de fysieke EHBO werkdiagnoses.

Veel belangrijker dan het naprevelen van voorgedrukte teksten, is het herkennen van gemoedstoestanden zodat je daar beter op in kan spelen.

Jacques, over de woordkeuze van de nederlandse vertalers zijn we het eens, ik krijg  het zo ook niet uit  de strot.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #87 Gepost op: 24 augustus 2005, 19:42:58
Het boek blijft maar herhalen dat de verbale EHBO de fysieke EHBO onnodig maakt, sterker nog, in direct levensbedreigende situatie heeft de fysieke EHBO de hoogste prioriteit.

Je bedoelt natuurlijk Het boek blijft maar herhalen dat de verbale EHBO de fysieke EHBO NIET onnodig maakt


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #88 Gepost op: 25 augustus 2005, 01:15:41
Je bedoelt natuurlijk Het boek blijft maar herhalen dat de verbale EHBO de fysieke EHBO NIET onnodig maakt

   :o :-[ :-\ 8)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #89 Gepost op: 25 augustus 2005, 01:25:04
   :o :-[ :-\ 8)

Oftewel, dus wel nodig maakt ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod