De symptomen van een primaire/psychische hyperventilatie komen maar deels overeen met die van een infarct.
Verder kunnen de mensen die last hebben van primaire hyperventilatie die symptomen meestal goed herkennen, zij weten dus wel wel wat er aan de hand is. De kans dat je een primair hyperventilerend iemand tegenkomt die dat voor het eerst overkomt is dus niet zo heel erg groot.
Maar in principe is deze vorm van hyperventilatie een restdiagnose, je trekt hem als alle andere mogelijke oorzaken (bijvoorbeeld door een lab onderzoek van het bloed) zijn uitgesloten. Als EHBO'er heb je meestal geen lab bij je ....
Ook heb ik inderdaad artikelen gelezen waarin stond dat sommige hyperventilerende mensen (bijvoorbeeld tijdens een paniekaanval) geen verlaagd CO2 hebben. Maar wellicht is dit dan ook geen hyperventilatie, zie volgende opmerking.
Naar aanleiding van de aanvullingen van PdR:
Je kunt je afvragen of de respiratoire compenstatie van een metabole acidose wel een hyperventilatie is.
Immers de ventilatie is verhoogd vanwege een verhoogde behoeft aan afvoer van Co2 , als de verhoogde ventilatie in lijn is met de verhoogde behoefte is er van een hyper denk ik geen sprake, tenminste niet als je hyper vertaalt als "een overmatig diepe ademhaling waarbij de ademhaling de metabole behoeften van het lichaam overstijgt".
Opassen blijft noodzakelijk er zijn in het verleden doden gevallen omdat er in een zakje geademd werd met een pneumothorax, longembolie of infarct. Herkent het slachtoffer de eigen symptomen dan kun je denk ik gerust assisteren met het papieren of plastic zakje.
(Pas op dat het plastic zakje niet ingeademd wordt :-)
Heeft de betreffende persoon blauwe lippen en/of nagels dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand
(nee ik heb het niet over de kleur van de nagellak)
Jacques