"Tips" om eerste hulp te verlenen

Auteur Topic: "Tips" om eerste hulp te verlenen  (gelezen 22283 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #30 Gepost op: 18 augustus 2005, 15:02:51
De symptomen van een primaire/psychische hyperventilatie komen maar deels overeen met die van een infarct.
Verder kunnen de mensen die last hebben van primaire hyperventilatie die symptomen meestal goed herkennen, zij weten dus wel wel wat er aan de hand is. De kans dat je een primair hyperventilerend iemand tegenkomt die dat voor het eerst overkomt is dus niet zo heel erg groot.

Maar in principe is deze vorm van hyperventilatie een restdiagnose, je trekt hem als alle andere mogelijke oorzaken (bijvoorbeeld door een lab onderzoek van het bloed) zijn uitgesloten. Als EHBO'er heb je meestal geen lab bij je ....

Ook heb ik inderdaad artikelen gelezen waarin stond dat sommige hyperventilerende mensen (bijvoorbeeld tijdens een paniekaanval) geen verlaagd CO2 hebben. Maar wellicht is dit dan ook geen hyperventilatie, zie volgende opmerking.

Naar aanleiding van de aanvullingen van PdR:
Je kunt je afvragen of de respiratoire compenstatie van een metabole acidose wel een hyperventilatie is.
Immers de ventilatie is verhoogd vanwege een verhoogde behoeft aan afvoer van Co2 , als de verhoogde ventilatie in lijn is met de verhoogde behoefte is er van een hyper denk ik geen sprake, tenminste niet als je hyper vertaalt als "een overmatig diepe ademhaling waarbij de ademhaling de metabole behoeften van het lichaam overstijgt".

Opassen blijft noodzakelijk er zijn in het verleden doden gevallen omdat er in een zakje geademd werd met een pneumothorax, longembolie of infarct. Herkent het slachtoffer de eigen symptomen dan kun je denk ik gerust assisteren met het papieren of plastic zakje.
(Pas op dat het plastic zakje niet ingeademd wordt :-)
Heeft de betreffende persoon blauwe lippen en/of nagels dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand  :-\
(nee ik heb het niet over de kleur van de nagellak)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #31 Gepost op: 18 augustus 2005, 15:15:49
Het waarom hyperventileert iemand is heel belangrijk.
maar dat  is denk ik meer voor een arts omdat uit te zoeken

voor een ehv-er:
Geen O2 toedienen
en een plastik zakje blijft effectief
voor de gevallen zoals Rader beschrijft op straat


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 18 augustus 2005, 16:12:46

Naar aanleiding van de aanvullingen van PdR:
Je kunt je afvragen of de respiratoire compenstatie van een metabole acidose wel een hyperventiletie is.
Immers de ventilatie is verhoogd vanwege een verhoogde behoeft aan afvoer van Co2 , als de verhoogde ventilatie in lijn is met de verhoogde behoefte is er van een hyper denk ik geen sprake, tenminste niet als je hyper vertaalt als "een overmatig diepe ademhaling waarbij de ademhaling de metabole behoeften van het lichaam overstijgt".

Ik meen dat de compensatie bij een metabole oorzaak een secundaire hyperventilatie wordt genoemd. In Silverthorn (fysiologie) wordt deze snelle ademhaling wel hyperventilatie genoemd. Maar inderdaad, het zijn termen en het is maar net hoe je ze gebruikt.

Ik sluit me verder aan bij de opmerkingen van SEH zustertje. Probeer een mogelijke oorzaak te achterhalen en ben voorzichtig met je therapie.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #33 Gepost op: 18 augustus 2005, 16:20:41
Dan zijn we het allemaal weer helemaal eens, leuk dat dat op het forum ook nog kan  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #34 Gepost op: 18 augustus 2005, 17:13:01
soms lukt het met inpraten op het slachtoffer om het s.o. rustiger te laten ademhalen. Door s.o. met gevouwen handen een masker te laten vormen creeer je een weerstand bij het in en uitademen.

Wat je ook doet, het moet snel tot verbetering leiden, anders moet je daarmee stoppen.

En bij twijfel deskundige hulp sturen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 18 augustus 2005, 21:26:19
Dan zijn we het allemaal weer helemaal eens, leuk dat dat op het forum ook nog kan  ;D

Gelukkig, ik was al bang dat dat onmogelijk was  ;D!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 20 augustus 2005, 19:57:06
Ik heb het boek in mijn bezit en de eerste indruk is erg goed. De subtitel geeft duidelijk de strekking van het boek aan "verbale ehbo". Wat ik bij het OK, en ook bij andere organisaties, mis is wat dit boek behandeld.
Het boek geeft bij de diverse onderwerpen aan wat je moet doen en gaat vervolgens dieper in op wat je moet zeggen.

Een citaat uit het begin van het boek.

Je ziet een motorongeval gebeuren. Je ziet en zwaargewonde motorrijder. Nadat je de essentiele hulp hebt geboden zeg je Ik heet Timoty en ik kom je helpen. Het ergste is voorbij. Ik heb de alarmcentrale gebeld en ze zijn onderweg. Ik zie dat er iets aan je been moet gebeuren. Wil je in gedachten de rest van je lichaam nalopen, zodat we weten of de rest in orde is ? Hoe zit het met je andere been ? Hoe is het met je armen ? De ambulance is onderweg, dus jij kunt je nu wat ontspannen en je lichaam alles laten doen wat nodig is om je leven te sparen en de genezing te laten beginnen. Ik weet haast zeker dat je op dit moment liever ergens anders zou zijn.nWaar is dat ? Ergens op het strand ? Goed, terwijl je lichaam zich met je genezing bezig houdt, kun je in gedachten naar je lievelingsstrand gaan, naar een plek waar je echt graag komt en je krijgt het al het aangename gevoel dat je krijgt dat je hebt daar bent ....."

Dat is semenvatten een goed voorbeeld van stel het slachtoffer gerust....


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 20 augustus 2005, 19:59:39
Klinkt goed. Ik ga maandag eens bij de bibliotheek kijken, want ook dit aspect van de hulpverlening is erg belangrijk. :)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #38 Gepost op: 20 augustus 2005, 20:12:23
en.............
je krijgt op deze manier ontzettend veel info wat er aan de hand is!

Ik ken het boek niet, maar ga er ook eens op zoek naar
goeie tip!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 20 augustus 2005, 21:32:22
dus jij kunt je nu wat ontspannen en je lichaam alles laten doen wat nodig is om je leven te sparen

Hoe geruststellend...

MIJN LEVEN TE SPAREN ??? ??? HOEZO  :-[ !?  WAT...  :-[ IS MIJN LEVEN IN GEVAAR... NEE TOCH   :o

Henk