"Tips" om eerste hulp te verlenen

Auteur Topic: "Tips" om eerste hulp te verlenen  (gelezen 22311 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #70 Gepost op: 23 augustus 2005, 15:14:38
Ik kan me ook niet voorstellen dat een HV allerlei akties onderneemt bij een SO, voor tenminste te vertellen wat ie gaat doen. Toch was dit kort geleden de gewoonste zaak van de wereld, ook toen zei men "ik ga toch niet tegen een patiënt lopen OH- en ik ben Lou de Palingboer niet! (voor de jonglui onder ons een soort Yomanda van vroeger) Toch is het nu een goed gebruik om te vertellen dat je "even een infuus in gaat brengen" enzo.  Inzichten zijn dynamisch en het is verstandig bij tijd en wijle even bij te stellen en niet meteen te hard te roepen dat iets belachelijk is. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment op een leeftijd komt dat het allemaal niet meer bij te houden is. Het is toch altijd goed gegaan, waarom zouden we iets veranderen zei de SRV man.

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #71 Gepost op: 23 augustus 2005, 15:36:46
Je kunt natuurlijk zeggen "baat het niet dan schaadt het niet", maar  ik vrees dat je weinig respect en authoriteit/overwicht zult overhouden bij je patient en iedereen er om heen, en dat is iets wat je in bepaalde  situaties bitterhard nodig hebt.
quote]

Jacques,

Ik begin langzamerhand erg nieuwsgierig te worden wat jij tegen een slachtoffer zegt.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #72 Gepost op: 23 augustus 2005, 15:46:51
Je kunt helemaal niet van tevoren aangeven wat je zult gaan zeggen, niet eens bij benadering...

... maar da's slechts mijn bescheiden mening.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #73 Gepost op: 23 augustus 2005, 17:00:08
Je kunt helemaal niet van tevoren aangeven wat je zult gaan zeggen, niet eens bij benadering...

... maar da's slechts mijn bescheiden mening.

Als Jacques zo resoluut de technieken uit het boek afschiet, dan ga ik er vanuit dat hij er een alternatief voor heeft.

Verder heb je gelijk, maar dat geldt ook voor het handelen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #74 Gepost op: 23 augustus 2005, 17:36:17
Als Jacques zo resoluut de technieken uit het boek afschiet, dan ga ik er vanuit dat hij er een alternatief voor heeft.

Verder heb je gelijk, maar dat geldt ook voor het handelen.
Wat ik tegen een s.o. zeg is afhankelijk van vele zaken waaronder maar niet beperkt tot

1. mijn relatie met het slachtoffer
2. het soort ongeval
3. leeftijd
4. geslacht
5. soort verwondingenl
6. plaats van de verwondingen
7. ernst verwondingen
8, psychische toestand van het s.o.
9. plaats van het ongeval
10. aanwezigheid meerdere slachtoffers.
11. verwachte tijd tot aankomst profesionele hulp
12. een evenutule relatie tussen s.o. en de veroorzaker
13, is er familie / zijn er bekenden van het s.o. bij het ongeval betrokken ?

etc etc etc

Wat ik wel zal zeggen is dus vooraf niet te bepalen.

Het doel van wat ik doe zal zijn de situatie onder controlle te krijgen.
Het doel van wat ik zeg zal zijn het s.o. laten inzien dat de situatie onder controle is en daardoor het s.o. zich meer laten ontspannen en vertrouwen geven in een (relatief) goede afloop.

Wat ik niet zou doen is het bedrijven van gebeds geneeskunde.


Ik heb op het werk eens geinformeerd hoe men in een genoemd geval als slachtoffer zou reageren,  wanneer een ehbo'er zou reageren volgens het boekje.

De reacties varieerde van lachen tot het zich afvragen of de ehbo'er door het ongeval wellicht de realiteit een beetje uit het oog verloren had.

Niemand kon een dergelijke benadering erg waarderen.
Maar ook op het forum heb ik niet het idee dat ik alleen sta in het zetten van vraagtekens bij de invulling van deze methode.
Afschieten is een woord wat ik niet gebruik.

En Henk, dat heeft met leeftijd niet zo veel te maken hoor, misschien meer met nuchterheid en realiteit ?
(Mijn dochtertje van 15 moest er ook hartelijk om lachen en kon niet geloven dat het een serieus boek was)

Maar wie van al die gene die nu over elkaar heen vallen gaat bij de eerstvolgende reanimatie reageren zoals in het voorbeeld beschreven ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #75 Gepost op: 23 augustus 2005, 19:12:59
Ik niet... ben d'r allergisch voor. ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #76 Gepost op: 23 augustus 2005, 19:56:29
Je kunt helemaal niet van tevoren aangeven wat je zult gaan zeggen, niet eens bij benadering...

... maar da's slechts mijn bescheiden mening.

Als je het werk veel doet krijg je toch een praatje op laatst, weet je welke dingen de niet (het paard is er ook slecht aan toe) en wel (de ambu is gebeld, ze komen er zo aan tot die tijd blijf ik bij U. Ja, probeer te ontspannen als U zo aanspant voelt U de pijn des te meer).

Niet proberen op te staan. Als ik een vraag stel schudt U niet met Uw hoofd maar zegt alleen ja of nee.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #77 Gepost op: 23 augustus 2005, 19:58:04
Als je het werk veel doet krijg je toch een praatje op laatst, weet je welke dingen de niet (het paard is er ook slecht aan toe) en wel (de ambu is gebeld, ze komen er zo aan tot die tijd blijf ik bij U. Ja, probeer te ontspannen als U zo aanspant voelt U de pijn des te meer.

Niet proberen op te staan. Als ik een vraag stel schudt U niet met Uw hoofd maar zegt alleen ja of nee.

Henk
Ja Henk  ;D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #78 Gepost op: 23 augustus 2005, 19:59:59
Als je het werk veel doet krijg je toch een praatje op laatst, weet je welke dingen de niet (het paard is er ook slecht aan toe) en wel (de ambu is gebeld, ze komen er zo aan tot die tijd blijf ik bij U. Ja, probeer te ontspannen als U zo aanspant voelt U de pijn des te meer.

Niet proberen op te staan. Als ik een vraag stel schudt U niet met Uw hoofd maar zegt alleen ja of nee.

Henk

Ik heb nog steeds geen "vast praatje".  Wat ik wel heb is een "vaste uitstraling". En die komt overtuigender over dan welke woordkeuze ook.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #79 Gepost op: 23 augustus 2005, 20:09:00