Ik heb geprobeerd open te staan voor deze aanpak, maar wat ik mis zijn echt wetenschappelijk gefundeerde bewijzen. Het klopt zeker dat praten een ontzettend belangrijk aspect is, mijn eerste blok van mijn studie geneeskunde gaat over het contact tussen arts en patient...
Maar dit boek is maar een benaderingswijze. Ik mis daarbij wetenschappelijke uitleg over hoe het lichaam het voor elkaar krijgt om op de juiste plek vasocontractie weet te bewerkstellingen om het bloed de goede kant uit te sturen als het lichaam klinisch gezien dood is, om harder te genezen als het lichaaam daar al volop mee bezig is (biochemische processen zijn niet lui, die lopen gewoon op maximum snelheid)... Daarbij, nooit uitspraken doen over letsels is een van de belangrijkste regels die hier, ook weer zonder uitleg aan de kant wordt gezet. Het is voor een egoistische ehbo-er heel fijn om dat te zeggen omdat het ook echt geruststellend werkt, maar voor een patient die nog tig operaties en revalidatiecentra staat te wachten, is het extra pijnlijk. Daarom trek ik het boek in twijfel: omdat het chemisch, fysisch en moreel niet te verantwoorden is.
Het boek blijft maar herhalen dat de verbale EHBO de fysieke EHBO onnodig maakt, sterker nog, in direct levensbedreigende situatie heeft de fysieke EHBO de hoogste prioriteit.
Verder weet ik niet, maar dat kan vast iemand wel vertellen of er tijdens de reanimatie nog een zodanige hersenfunctie aanwezig is, dat mensen nog "horen".
Lange tijd werd van coma patienten gedacht dat ze diep bewusteloos waren en dus onbewust waren van wat er om hen heen begint.
Het is een vaststaand feit dat de gemoedstoestand van het slachtoffer in belangrijke mate zijn genezings- c.q. overlevingskansen beinvloed.
Het boek stelt op dezelfde manier als de fysieke EHBO werkdiagnoses.
Veel belangrijker dan het naprevelen van voorgedrukte teksten, is het herkennen van gemoedstoestanden zodat je daar beter op in kan spelen.
Jacques, over de woordkeuze van de nederlandse vertalers zijn we het eens, ik krijg het zo ook niet uit de strot.