het doe mijn genoegen dat ik een aantal forumleden hiermee een plezier kan doen.
ik heb nog een aantal foto's die ik kan plaatsen. ik denk op dit moment aan een paar blokken met verschillende wagens, net als ik nu gedaan heb. dus een blok met autospuiten, een blok hulpverleningswagens, een blok tankwagens en misschien een paar dienstauto's en overige voertuigen. ik zal deze over de komende dagen verspreiden. wat betreft je vraag. inderdaad zijn een paar foto's verkregen via de collega fotograaf uit Japan. maar de meeste zijn gemaakt bij gezamenlijke fototochten met hem daar in Japan, op momenten dat ik daar toendertijd moet zijn ivm mijn werk. vaak regelde ik dat op zo manier dat ik een paar dagen langer bleef op eigen kosten. zo doende kon ik een paar dagen met de hobby bezig zijn. vooral in het begin ging het contact maken met de Japanese brandweer moeilijk. aangezien vaak alleen het kader genoeg Engels kan. de gewone Japanese brandwacht kan over het algemeen geen woord Engels. een enkeling daar gelaten. daarom maakt ik vaak gebruik van een bevriende Japanese stewardess of haar broer die goed Engels kunnen en waarmee een goede band is opgebouwd, die dan vaak als gids en ook voor de contacten en de taal goed van pas komen. trouwens via haar vader die zelf brandweercommandant is ben ik in contact gekomen met de collega fotograaf uit Japan. ik ben op het moment bezig om een reis te plannen naar Japan samen met een aantal van mijn Amerikaanse collega Fotograven, al zal dit vermoedelijk pas volgend jaar worden aangezien er toch genoeg geregeld moet worden.