Trambestuurder weigert te stoppen met overleden man aan boord - Amstelveen 23-01-2015

Auteur Topic: Trambestuurder weigert te stoppen met overleden man aan boord - Amstelveen 23-01-2015  (gelezen 6637 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Trambestuurder rijdt willens en wetens rond met dode

maandag 26 januari 2015  |  07:03

AMSTERDAM Een Amsterdamse trambestuurder heeft willens en wetens zeker twintig minuten lang rondgereden met een overleden man in zijn voertuig. Dat meldt De Telegraaf.
De chauffeur van lijn 5 werd vrijdagmiddag omstreeks half vijf meerdere malen door verontruste passagiers gewezen op de noodsituatie in zijn tram, maar weigerde te stoppen om hulpdiensten gelegenheid tot reanimatie te bieden. Pas bij de eindhalte aan het Binnenhof in Amstelveen konden daardoor ambulancebroeders, via 112 geïnformeerd door geschokte reizigers, zich over de man ontfermen, maar toen bleek hulp voor hem al te laat.

Het GVB spreekt van een 'bizar incident' en heeft de bestuurder per direct op non-actief gesteld. ,,Het is natuurlijk volstrekt onacceptabel als een trambestuurder willens en wetens blijft doorrijden met een overleden persoon aan boord. Dat mag nooit gebeuren'', aldus woordvoerder Eric Bosman.

p2kflex
16:37:53 23-01-15GROUP-1A1 13179 Amstelveen Handelsweg
0120179Ambu 13-179 (Ambulance Amsterdam)
0120999MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant)
p2kflex
16:37:21 23-01-15GROUP-2P 1 Reanimatie (+Inc.net: 3+) , Handelsweg Amstelveen [ NET03 ASV1 ]
0100200BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (BvD Beroeps)
0100219BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Lichtkrant Beroeps)
0100201BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (TS/WO)
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
p2kflex
16:34:02 23-01-15GROUP-2A1 13178 Amstelveen Handelsweg
0120178Ambu 13-178 (Ambulance Amsterdam)
0120999MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant)


Samen sterk in de hulpverlening!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB stelt een onderzoek in naar een Amsterdamse trambestuurder die twintig minuten zou hebben rondgereden met een overleden man in zijn tram.

Een passagier zegt in De Telegraaf dat de man verdacht stil zat met zijn ogen open. Bij nadere inspectie ontdekte ze naar eigen zeggen dat de man was overleden. Ze zegt dat ze het bij de trambestuurder meldde en dat die niet reageerde.

Ook andere passagiers van tramlijn 5 zeggen in de krant dat ze de chauffeur een paar keer hebben gewaarschuwd maar dat die weigerde te stoppen voor reanimatie.

De politie doet onderzoek naar een overleden trampassagier.
De man overleed afgelopen vrijdag in lijn 5. Volgens De Telegraaf waarschuwden verschillende trampassagiers de bestuurder van de tram, maar weigerde deze te stoppen.

'Wij kregen rond half vijf een melding binnen van een onwel geworden persoon', stelt een woordvoerder van de politie over de zaak. 'Dat was bij de eindhalte van de tram, het Handelsplein in Amstelveen. Politie en ambulancemedewerkers hebben nog geprobeerd de man te reanimeren, maar dit bleek tevergeefs'.

Natuurlijke dood
Hoewel het slachtoffer, een 56-jarige man uit Amstelveen, een natuurlijke dood is gestorven, doet de politie toch onderzoek in de zaak. 'Wij onderzoeken de zaak wel, omdat iemand in hulpeloze toestand achterlaten strafbaar is. We onderzoeken dus of meldingen van passagiers' (Dat de trambestuurder doorreed ondanks waarschuwingen red.) 'waar zijn'.

Non-actief
Het GVB heeft eerder al laten weten de zaak te onderzoeken. De bewuste bestuurder is op non-actief gesteld.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Bizar verhaal, verwacht je normaliter in landen als India, Mozambique etc... Handremwaardig. En dat er niemand in zo'n tram adequaat genoeg was om de trambestuurder te overtuigen / tot stoppen te manen. (reactie puur op eerste mediaberichten gebaseerd)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Weinig zin in dit geval: Het schijnt dat indien je in een tram in Amsterdam de noodrem activeert, er alleen een lampje gaat branden bij de bestuurder...
Samen sterk in de hulpverlening!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Live link=msg=1326079 date=1422269913
Weinig zin in dit geval: Het schijnt dat indien je in een tram in Amsterdam de noodrem activeert, er alleen een lampje gaat branden bij de bestuurder...

Die constructie mag toch helemaal niet? Stel bestuurder wordt onwel... Jij trekt aan de noodrem zodat de tram tot stilstand komt maar dat werkt dus niet? Lekker veilig..... Ik hoop dat het niet waar is dat op die manier de noodrem werkt..
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

Weinig zin in dit geval: Het schijnt dat indien je in een tram in Amsterdam de noodrem activeert, er alleen een lampje gaat branden bij de bestuurder...
Als het goed is, maakt de tram een noodstop.

Als je bij het artikel van AT5 de reacties leest, staan er ook reacties bij van mensen die in de tram zaten voordat de man overleed. Voor het overlijden zou de man "roggelende" geluiden hebben gemaakt en men scheen zich daar aan te ergeren.  Vreemd dat toen het plots stopte, niemand actie ondernam. Dat vind ik net zo kwalijk als het gedrag van de trambestuurder.
Overigens, er zijn genoeg passagiers die voor dood in een tram zitten omdat ze te diep in het glaasje hebben gekeken.


MikeSchomaker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Citaat van: Bert65 link=msg=1326084 date=1422270478
Als het goed is, maakt de tram een noodstop.

Als je bij het artikel van AT5 de reacties leest, staan er ook reacties bij van mensen die in de tram zaten voordat de man overleed. Voor het overlijden zou de man "roggelende" geluiden hebben gemaakt en men scheen zich daar aan te ergeren.  Vreemd dat toen het plots stopte, niemand actie ondernam. Dat vind ik net zo kwalijk als het gedrag van de trambestuurder.
Overigens, er zijn genoeg passagiers die voor dood in een tram zitten omdat ze te diep in het glaasje hebben gekeken.

Men ziet wel dat iemand dood is maar roggelende geluiden herkennen we niet als een mogelijk gaspen.  Blijft een bizar verhaal als je dit zo leest.

Blij dat ik.nauwelijks meer met de tram reist...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ben benieuwd naar de opvolgende mediaberichten. Ik geloof niet dat ambu's / politie achter de tram aangereden zijn. Dat gaat er bij mij niet in. De trambestuurder heeft de meldingen van passagiers totaal verkeerd ingeschat / geïnterpreteerd / genegeerd vrees ik.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Dinges link=msg=1326088 date=1422272159
Ik geloof niet dat ambu's / politie achter de tram aangereden zijn. Dat gaat er bij mij niet in.

Locatie bij de meldingen is de Handelsweg, dat is het eindpunt van de tram.
Samen sterk in de hulpverlening!


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Ellen ‏@EllenKoenen 7 uur geleden
@globalistaa Ik heb ooit 112 gebeld omdat iemand in de tram onwel werd. De tram werd vanzelf gestopt door politie, ambulance etc hoor.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet