Weet je wat het is soms ben je op een PD bezig met bv een getuige te horen. De meeste journalisten snappen dan dat je niet uitgebreid gaat staan filmen. OVD en agent staan te overleggen met betrokkene bij een aanrijding. Dan is het niet netjes dat je dat gaat filmen met geluid er op. De OVD vraagt of hij weg wil gaan. Ik denk dat als hij dat niet wil je kunt gaan vorderen. Getuigen of betrokkenen kunnen niet in vrijheid verklaren met een camera op hun neus.
Bewust loopt deze meneer naar het onderonsje van de politie/OVD met betrokkenen toe. Ik denk dat hij op dat moment de politieman belemmert in het uitvoeren van zijn taken. De raad van hoofdcommisarisen en de raad voor de journalistiek stellen ook dat de journalist zich op een PD niet schuldig mag maken aan strafbare feiten.
Ik denk dat deze meneer de politie belemmert, en daar gevolgen strafbaar is voor artikel 184 wetboek van strafrecht.
Artikel 184
1
Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.