GRIP 2 (man met pistool eist zendtijd NOS journaal) Journaalplein - Hilversum 29-01-2015

Auteur Topic: GRIP 2 (man met pistool eist zendtijd NOS journaal) Journaalplein - Hilversum 29-01-2015  (gelezen 69385 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: LuukPol link=msg=1327060 date=1422570442
Één ding kan ik je vertellen, de mannen die de verdachte overmeesteren opereren niet in AT-verband. Wel kan et zijn dat ze een AE/AT-achtergrond hebben. Al lijkt dit ook sterk. Sterker nog, op beelden uit een andere hoek is te zien dat er zelfs aspiranten (student-agenten) aanwezig zijn.
Bij de schietpartij in Alphen aan den Rijn was er ook een aspirant bij de eerste of een van de eerste agenten die naar binnen gingen. Dat is nou eenmaal de praktijk. Ik denk dat deze agenten niets anders zijn dan reguliere noodhulp of een speciale eenheid op het mediapark. Een AT doet er langer over en loopt ook in andere kledij. Gewone agenten worden ook getraind in dit soort situaties.

Citaat van: en-er-gy link=msg=1327095 date=1422576058
Ik weet niet hoe het daar met camerabeveiliging staat.. Ik denk dat er flink wat mag worden opgehangen in elke gang om zowel veiligheid als welzijn van mensen te monitoren.
Ja, camera's... die houden een gewapende gek wel tegen. Doh! hij wilde juist voor de camera!

Citaat van: marsmello link=msg=1327102 date=1422576732
Zullen we anders het hele mediapark in de bunker in Osdorp stoppen?
Ik moet de eerste beveiliger nog gaan zien die niet meewerkt wanneer zijn collega een vuurwapen op zijn hoofd krijgt gericht, je kan je hier bijna niet tegen beveiligen en de vraag is of je dat überhaupt moet willen.Directeur SBS gaf dit ook al aan dat de behoefte voor een mega beveiliging er niet is en naar mijn mening kan je niet beveiligen tegen een eenmans actie.
Prioriteit zou moeten liggen bij het zo snel mogelijk ter plaatse krijgen van goed gekwalificeerde en goed bewapenende politiemensen. De volgende keer loopt er misschien iemand met een echt wapen naar binnen en dan geen pistool maar een Kalashnikov.
Precies! Niets helpt tegen mafkezen. nou ja, niets legaals... >:D


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1327177 date=1422604686
Ik vind het onzin dat mensen zeggen dat de beveiliging beter moet bij het Mediapark. Ik vind dat er supergoed gehandeld is nu. Als je bij de receptie al tegen gaat stribbelen maak je het alleen maar erger en heb je kans dat iemand al begint te schieten voor die daadwerkelijk het pand in is....

Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand van de NOS durft te zeggen dat ze goed beveiligd zijn met als argument dat je niet binnenkomt zonder pasje. Een pasje stopt geen kogels!

Verder, hele grote pluim voor het optreden van de politie! Het zag er aanzienlijk professioneler uit dan de supermarkt in Parijs waar de agenten over elkaar heen leken te vallen om maar binnen te komen of een schot te kunnen lossen.

Deze agenten komen als het aan mij ligt in aanmerking voor een lintje voor moed en daadkracht!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: SniperEye link=msg=1327185 date=1422606032
Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand van de NOS durft te zeggen dat ze goed beveiligd zijn met als argument dat je niet binnenkomt zonder pasje. Een pasje stopt geen kogels

Precies! En door de dader op dit punt zijn zin te geven (in een studio te komen) voorkom je dat je de situatie erger maakt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: SniperEye link=msg=1327185 date=1422606032
Verder, hele grote pluim voor het optreden van de politie! Het zag er aanzienlijk professioneler uit dan de supermarkt in Parijs waar de agenten over elkaar heen leken te vallen om maar binnen te komen of een schot te kunnen lossen
Mee eens, heel erg nette actie inderdaad.
Alleen ben je nu wel appels met peren aan het vergelijken, deze persoon liep met een pistool en had 1 gijzelaar in een open ruimte met veel glas en camera's, de dader in Frankrijk liep met een AK47, kogelvrij vest en mogelijk handgranaten in een afgesloten supermarkt met tientallen gijzelaars.
Samen sterk in de hulpverlening!


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Wouter link=msg=1326986 date=1422564539
En de politie kon dit weten aangezien ze in de regie stonden, de de man een werkende microfoon had en er een draaiende camera stond die hem filmde :-)
Ik kan me bijna geen gunstigere omstandigheden voor de politie bedenken.

De agenten zijn niet in de regie geweest.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1327201 date=1422612005
De agenten zijn niet in de regie geweest.
Ik denk dat de kamer bedoelt werd waar enkele agenten in stonden om de "live" beelden van de studio te zien. Zag er voor mij ook uit als een regiekamer, maar kan ook een montage kamer zijn geweest.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Blog gebeurtenissen NOS

https://www.hilversum.nl/Inwoners/Nieuwspagina/Nieuws/januari_2015/blog_gebeurtenissen_NOS

Hier houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom het incident op het mediapark.

Liveblog NOS-journaal

Vanmorgen gaan Politie, burgemeester en NOS in overleg over de situatie op het Media Park. Na dit overleg zullen wij een statement op deze blog plaatsen.

23.51: Op Politie.nl staat een lijst van meest gestelde vragen over het incident in de studio van de NOS.

23.04: De 'grip-situatie' is afgeschaald naar 0. Er is onderzoek gestart door politie en daar vindt de verdere afhandeling plaats. Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure (GRIP) is de naam van de werkwijze waarmee bepaald wordt hoe de coordinatie tussen hulpverleningsdiensten verloopt. Grip 0 betekent 'dagelijkse routine'.

22.49: Burgemeester Broertjes en Johan Bac (Openbaar Ministerie) prijzen het snelle en adequate handelen van de politie op het Media Park. Broertjes: "Gelukkig zijn we bespaard gebleven van een ernstig incident." Sinds 'Parijs' zijn we extra voorbereid op dit soort situaties bij het Media Park.  Zo is er een extra mediateam bij de politie en extra surveillance. De heer Bac meldt dat een 19-jarige man uit Pijnacker is opgepakt  "Hij wordt verdacht van wederrechtelijke vrijheidsberoving, bedreiging en wapenbezit. Er is een grootschalig opsporingsonderzoek gestart, om zo snel mogelijk antwoord te vinden op vele vragen die u en wij hebben."

22.30 Persconferentie burgemeester Broertjes, politie, OM en veiligheidsregio in Raadhuis.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #159 Gepost op: 30 januari 2015, 11:43:24
Tarik Z. verklaart dat hij alleen handelde

VANDAAG, 11:38BINNENLAND

De 19-jarige verdachte uit Pijnacker, die gisteravond zendtijd eiste van de NOS en daarbij een beveiliger gijzelde, is inmiddels gehoord door de politie en heeft een bekentenis afgelegd.

Hij heeft verklaard alleen, en niet namens een organisatie te hebben gehandeld. Ook niet vanuit een terroristische organisatie. Er was volgens hem geen sprake van een op handen zijnde cyberaanval, evenmin zijn ergens explosieven geplaatst. Zoals gisteren naar buiten kwam was het wapen een nepwapen dat echt leek.

lees verder: http://nos.nl/artikel/2016281-tarik-z-verklaart-dat-hij-alleen-handelde
Samen sterk in de hulpverlening!