De reden waarom ik dit allemaal vraag is de volgende;
Op 1 juni 2005 is in de regio Den Haag het PCI-project van start gegaan. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat bij patiënten met een myocardinfarct snel ingrijpen middels dotteren of het plaatsen van een stent uiteindelijk de schade aan het hart duidelijk beperkt. Het doel van het Haagse PCI-project is een snellere doorlooptijd voor deze groep patiënten. De samenwerking wordt vormgegeven door de meldkamer ambulancevervoer, beide ambulancevervoerders en de Haagse ziekenhuizen. De interventies vinden plaats in het ziekenhuis Leyenburg. Het PCI-project is 24 uur per dag van toepassing. Er is geen leeftijdsgrens voor de patiënt.
De praktijk van het PCI-project
Het ambulancepersoneel maakt bij een patiënt met hartklachten een 12-kanaals ECG. Dit ECG wordt via een computer beoordeeld en bij relevante afwijkingen doorgezonden naar de interventiecardioloog. Deze bepaalt in overleg met het ambulancepersoneel de route van de patiënt. Er zijn dan drie mogelijkheden:
a. Patiënt komt in aanmerking voor PCI-procedure: Naar ziekenhuis Leyenburg
b. Patiënt komt in aanmerking voor ziekenhuisopname: Naar ziekenhuis waar de patiënt bekend is of waar plaats is. Dit wordt geregeld door het ambulancepersoneel.
c. Patiënt hoeft niet te worden vervoerd: Bij een ´ambulance ongezien´, ambulancepersoneel overlegt zo nodig met SMASH (dit is de huisartsenpost). Desgewenst neemt SMASH de hulpverlening over.
In de regio Voorschoten bestaat dit protocol al langer onder de naam ´Coronair open: mission patient´ en de patiënten worden vervoerd naar het LUMCNu werk ik op de huisartsenpost en daar is intern een discussie losgebarsten over de inzet van de huisarts c.q. ambulance in dit geheel.
Laat ik duidelijk zijn, bij een acuut myocardinfarct heeft een huisarts absoluut géén meerwaarde. Er zijn er genoeg die niet eens fatsoenlijk een waaknaald kunnen inbrengen (in afwachting van de ambu). Het gaat om de (vele) twijfelgevallen.
De tendens is momenteel om alles wat maar enigszins het woordje hart in het verhaal heeft, onder de noemer PCI-project door te sturen naar de CPA. Het lijkt er dan ook op dat de ambulances steeds vaker uitrukken terwijl dit makkelijk ondervangen had kunnen worden door de huisarts.
In het recente verleden reden wij vaak onder A1 naar een mogelijk cardiale patiënt. Bij aankomst viel het allemaal reuze mee en vaak genoeg was er dan zelfs vervolgens géén ambu nodig. Nu gaan al deze ritten naar de CPA.
Ik ben van mening dat de aanrijdtijden tijdens de nachten in de Haagse regio momenteel onder druk staan. Ik ben ook van mening dat er een behoorlijk aantal artsen zijn die alles afschuiven op het PCI-project, waardoor de aanrijdtijden nog meer onder druk komen te staan.
Ik vind dat (zker in de nachtdienst)
bij twijfel de hap eerst zelf (onder A1) moet gaan kijken en/of er een betere samenwerking moet komen met de CPA. Is er géén ambu zo snel voor handen, vraag dan aan de HAP of zij alvast kunnen gaan rijden, ook dit komt eigenlijk nooit voor.
Terwijl ik uit de praktijk weet dat er momenten zijn dat er géén ambulance beschikbaar zijn
maar wat vinden jullie hier van?