inzet ambulances regio Haaglanden

Auteur Topic: inzet ambulances regio Haaglanden  (gelezen 6172 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

harold

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2005, 15:50:07
Is grappig dat je dat zo zegt...want Zoetermeer is met ruim 100.000 inwoners een belangrijk deel van regio Haaglanden.
De nieuwe RAD Haaglanden bestaat dan ook uit:
* Witte Kruis
* GGD (Den Haag/Delft/Voorburg)
* Ambulancezorg Zoetermeer (AZZ)

Nee, okay daar heb je vast gelijk in, maar die aantallen van 22 en 7 zijn uitgezonderd Zoetermeer, die naar ik begreep een regio op zich is. Maar de RAD Haaglanden omvat nu ook Zoetermeer begrijp ik...?


harold

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2005, 15:57:58
Strongbow, die zeven wagens 's nachts zijn zeker niet voldoende. Het gebeurt vaak genoeg dat bijvoorbeeld een wagen uit Delft naar Leidschendam moet, en als je 's nachts een wagen kwijt bent aan een overplaatsing buiten de regio, dan voel je dat...

Ik heb een paar keer meegereden in Den Haag en ik geloof dat Den Haag het goed doet voor wat betreft aanrijtijden, maar dan nog is de weg erg lang als je van de ene kant van de regio naar de andere kant moet.

Overdag is het andere koek. De hulpambulances van het Witte Kruis verlichten de werkdruk aanzienlijk omdat ze veel  B-ritten overnemen, en ook de motorambulances dragen hun steen bij.

Maar er zitten op dit forum ook ambulancemensen uit de regio Haaglanden, die weten vast meer te vertellen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2005, 01:33:02
Thanks...  ;D

Nu ben ik eigenlijk nog wel benieuwd hoeveel ambulances er dan (gemiddeld) in de avonduren rondrijden.

Daarnaast vraag ik mij ook af of de mensen uit de praktijk (Joffry?) vinden dat 7 ambulances in de nacht voldoende is voor de regio of komt men nog wel eens in de knoei met de aanrijdtijden en/of de werkdruk?

De vraag stellen is hem beantwoorden, helaas maar waar. :-X   ongeveer 5 a 8 ritten per nacht per auto is geen uitzondering.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2005, 14:09:55
De reden waarom ik dit allemaal vraag is de volgende;

Op 1 juni 2005 is in de regio Den Haag het PCI-project van start gegaan. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat bij patiënten met een myocardinfarct snel ingrijpen middels dotteren of het plaatsen van een stent uiteindelijk de schade aan het hart duidelijk beperkt. Het doel van het Haagse PCI-project is een snellere doorlooptijd voor deze groep patiënten. De samenwerking wordt vormgegeven door de meldkamer ambulancevervoer, beide ambulancevervoerders en de Haagse ziekenhuizen. De interventies vinden plaats in het ziekenhuis Leyenburg. Het PCI-project is 24 uur per dag van toepassing. Er is geen leeftijdsgrens voor de patiënt.

De praktijk van het PCI-project
Het ambulancepersoneel maakt bij een patiënt met hartklachten een 12-kanaals ECG. Dit ECG wordt via een computer beoordeeld en bij relevante afwijkingen doorgezonden naar de interventiecardioloog. Deze bepaalt in overleg met het ambulancepersoneel de route van de patiënt. Er zijn dan drie mogelijkheden:
a. Patiënt komt in aanmerking voor PCI-procedure: Naar ziekenhuis Leyenburg
b. Patiënt komt in aanmerking voor ziekenhuisopname: Naar ziekenhuis waar de patiënt bekend is of waar plaats is. Dit wordt geregeld door het ambulancepersoneel.
c. Patiënt hoeft niet te worden vervoerd: Bij een ´ambulance ongezien´, ambulancepersoneel overlegt zo nodig met SMASH (dit is de huisartsenpost). Desgewenst neemt SMASH de hulpverlening over.

In de regio Voorschoten bestaat dit protocol al langer onder de naam ´Coronair open: mission patient´ en de patiënten worden vervoerd naar het LUMC


Nu werk ik op de huisartsenpost en daar is intern een discussie losgebarsten over de inzet van de huisarts c.q. ambulance in dit geheel.
Laat ik duidelijk zijn, bij een acuut myocardinfarct heeft een huisarts absoluut géén meerwaarde. Er zijn er genoeg die niet eens fatsoenlijk een waaknaald kunnen inbrengen (in afwachting van de ambu). Het gaat om de (vele) twijfelgevallen.

De tendens is momenteel om alles wat maar enigszins het woordje hart in het verhaal heeft, onder de noemer PCI-project door te sturen naar de CPA. Het lijkt er dan ook op dat de ambulances steeds vaker uitrukken terwijl dit makkelijk ondervangen had kunnen worden door de huisarts.
In het recente verleden reden wij vaak onder A1 naar een mogelijk cardiale patiënt. Bij aankomst viel het allemaal reuze mee en vaak genoeg was er dan zelfs vervolgens géén ambu nodig. Nu gaan al deze ritten naar de CPA.

Ik ben van mening dat de aanrijdtijden tijdens de nachten in de Haagse regio momenteel onder druk staan. Ik ben ook van mening dat er een behoorlijk aantal artsen zijn die alles afschuiven op het PCI-project, waardoor de aanrijdtijden nog meer onder druk komen te staan.

Ik vind dat (zker in de nachtdienst) bij twijfel de hap eerst zelf (onder A1) moet gaan kijken en/of er een betere samenwerking moet komen met de CPA. Is er géén ambu zo snel voor handen, vraag dan aan de HAP of zij alvast kunnen gaan rijden, ook dit komt eigenlijk nooit voor.
Terwijl ik uit de praktijk weet dat er momenten zijn dat er géén ambulance beschikbaar zijn

maar wat vinden jullie hier van?  ;D
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 11 augustus 2005, 16:13:20
De reden waarom ik dit allemaal vraag is de volgende;

Op 1 juni 2005 is in de regio Den Haag het PCI-project van start gegaan. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat bij patiënten met een myocardinfarct snel ingrijpen middels dotteren of het plaatsen van een stent uiteindelijk de schade aan het hart duidelijk beperkt. Het doel van het Haagse PCI-project is een snellere doorlooptijd voor deze groep patiënten. De samenwerking wordt vormgegeven door de meldkamer ambulancevervoer, beide ambulancevervoerders en de Haagse ziekenhuizen. De interventies vinden plaats in het ziekenhuis Leyenburg. Het PCI-project is 24 uur per dag van toepassing. Er is geen leeftijdsgrens voor de patiënt.

De praktijk van het PCI-project
Het ambulancepersoneel maakt bij een patiënt met hartklachten een 12-kanaals ECG. Dit ECG wordt via een computer beoordeeld en bij relevante afwijkingen doorgezonden naar de interventiecardioloog. Deze bepaalt in overleg met het ambulancepersoneel de route van de patiënt. Er zijn dan drie mogelijkheden:
a. Patiënt komt in aanmerking voor PCI-procedure: Naar ziekenhuis Leyenburg
b. Patiënt komt in aanmerking voor ziekenhuisopname: Naar ziekenhuis waar de patiënt bekend is of waar plaats is. Dit wordt geregeld door het ambulancepersoneel.
c. Patiënt hoeft niet te worden vervoerd: Bij een ´ambulance ongezien´, ambulancepersoneel overlegt zo nodig met SMASH (dit is de huisartsenpost). Desgewenst neemt SMASH de hulpverlening over.

In de regio Voorschoten bestaat dit protocol al langer onder de naam ´Coronair open: mission patient´ en de patiënten worden vervoerd naar het LUMC


Nu werk ik op de huisartsenpost en daar is intern een discussie losgebarsten over de inzet van de huisarts c.q. ambulance in dit geheel.
Laat ik duidelijk zijn, bij een acuut myocardinfarct heeft een huisarts absoluut géén meerwaarde. Er zijn er genoeg die niet eens fatsoenlijk een waaknaald kunnen inbrengen (in afwachting van de ambu). Het gaat om de (vele) twijfelgevallen.

De tendens is momenteel om alles wat maar enigszins het woordje hart in het verhaal heeft, onder de noemer PCI-project door te sturen naar de CPA. Het lijkt er dan ook op dat de ambulances steeds vaker uitrukken terwijl dit makkelijk ondervangen had kunnen worden door de huisarts.
In het recente verleden reden wij vaak onder A1 naar een mogelijk cardiale patiënt. Bij aankomst viel het allemaal reuze mee en vaak genoeg was er dan zelfs vervolgens géén ambu nodig. Nu gaan al deze ritten naar de CPA.

Ik ben van mening dat de aanrijdtijden tijdens de nachten in de Haagse regio momenteel onder druk staan. Ik ben ook van mening dat er een behoorlijk aantal artsen zijn die alles afschuiven op het PCI-project, waardoor de aanrijdtijden nog meer onder druk komen te staan.

Ik vind dat (zker in de nachtdienst) bij twijfel de hap eerst zelf (onder A1) moet gaan kijken en/of er een betere samenwerking moet komen met de CPA. Is er géén ambu zo snel voor handen, vraag dan aan de HAP of zij alvast kunnen gaan rijden, ook dit komt eigenlijk nooit voor.
Terwijl ik uit de praktijk weet dat er momenten zijn dat er géén ambulance beschikbaar zijn

maar wat vinden jullie hier van?  ;D

PCI protocol gaat pas lopen als de CPA een ambu inzet of ambulanceteam besluit om een 12 afleidings ECG te maken en deze indien nodig te verzenden naar de interventiecardioloog. Het is dus niet de bedoeling dat huisartsen de ambulanceteams gebruiken als een ECG screeningsteam  >:( .
De gemiddelde huisarts of HAP moet zijn eigen meldingen goed screenen en uitvragen daar zijn hele mooie protocollen voor bedacht.

Een met POB bekende patient moet bijv. eerst minstens 3x NTG sprayen waarna de pijn voortduurt voordat er gesproken kan worden over instabiele angina pectoris. Een ambu ter plaatse vragen omdat iemand na 1x sprayen nog steeds pijn op de borst heeft is dus niet correct!

Instabiele AP klachten kunnen wijzen op verdenking van een acuut myocard infarct als er sprake is van bandgevoel, uitstraling etc. na behandeling door 3x NTG en verder wijzen natuurlijk de AMI symptomen bij patienten die nog niet bekend zijn met POB er soms op dat er AMI verdenking kan zijn. De huisarts die ter plekke is zal ook dan weer de NTG gebruiken bij deze patient om te bepalen of de pijn hart-gerelateerd is en of er idd een indicatie bestaat om uit te gaan van een acuut myocard infarct. Kortom: betere screening!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ambuman

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 11 augustus 2005, 23:37:34
De MKA's zijn ook niet echt volledig op de hoogte hiervan ben ik bang.
Hoe vaak een huisarts belt voor een POB niet reagerend op (1x) nitro (wordt ook door de MKA zo aan de bemanning doorgegeven en gewoon gestuurd onder een A1).

Het leuke is nu dat Haaglanden doet voorkomen in alle publicaties alsof dit een ontzettend geweldige ontwikkeling is. Er wordt niet bij vermeld dat dit project jarenlang is tegengehouden door de cardiologen.

Andere regio's werken al veel langer op (ongeveer) deze manier.
Maar in Haaglanden duurt het allemaal wat langer zoals gebruikelijk.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2005, 09:34:27
...Het is dus niet de bedoeling dat huisartsen de ambulanceteams gebruiken als een ECG screeningsteam  >:( . ...

en daar ligt dus nu net het probleem...   :'(
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #17 Gepost op: 12 augustus 2005, 10:23:30
Daar wil ik ook nog wel wat over kwijt.
Bij invoering van het PCI Haaglanden vonden de Cardiologen van de MCH groep het niet de moeite waard om de CCU daarvan op de hoogte te brengen, zelfs hun eigen arts-ass wist niet van dit project af...

Ik krijg eerlijk gezegd nog steeds niet de indruk dat de genoemde cardiologen dit project steunen.

Wat wij er op de CCU van merken? Nou héél veel! De laatste maanden geen grote infarcten maar, alleen maar doorgemaakt infarctjes. De clientele in duidelijk minder acuut die we nu krijgen...de laatste keer Metalyse??? Heel lang geleden. Dus voor de bevolking van Haaglanden is dit zeker een prima ontwikkeling...

Zou het niet een geweldige ontwikkeling zijn als de HAP zelf een ECG apparaatje meeneemt, leert een ECG te draaien en de HA even gaat bijscholen hoe je zo'n ECG beoordeeld? Ik denk dat dát echt een meerwaarde heeft !!
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2005, 11:50:12
Klopt, de CCU hier in het MCH wordt er niet gelukkiger van, daarom zijn ze nu bezig met een EHH op te starten.

Tintin werk jij ook in het MCH?
Nurse powerrrrr


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2005, 12:29:17
Nee, maar wel met dezelfde groep cardiologen :-\
 ;)
Ach dat ze er niet blij van worden dat snap ik wel....het is hun brood tenslotte. Maar ik denk serieus dat er met dit project grote handicaps voorkomen worden en dat scheelt héél veel geld van de gemeenschap (WW, WAO etc..)  

Ik snap wel de algemene toegevoegde waarde van een EHH, maar hoe zie je dat in relatie tot het PCI project?
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO