Agenten die in uniform reizen verplicht dienstwapen mee naar huis

Auteur Topic: Agenten die in uniform reizen verplicht dienstwapen mee naar huis  (gelezen 51626 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #150 Gepost op: 12 maart 2015, 09:29:18
Is dat echt zo dat je altijd overal je wapen mag dragen? (uitgezonderd calamiteiten)
Citaat van: rrpd link=msg=1336637 date=1426147726
Paar jaar geleden een melding gehad van een gedetineerde die in het bezit zou zijn van een mes binnen de inrichting.
Toen wij tp kwamen wilde de beveiliging ons niet binnen laten met ons dienstwapen. Die moesten we inleveren.
Dat gaan we natuurlijk niet doen. Wij mogen als politie elke plaats betreden ter uitvoering van onze taak, inclusief wapen.
En als er dan een mes in het spel is ga ik toch niet mijn wapen wegleggen, ben gekke gerrit niet.
Uiteindelijk de beste man gevorderd tot medewerking waar hij uiteindelijk ook gehoor aan gaf.... anders zou het misschien wel gek zijn afgelopen...
Ik geef je gelijk dat je in deze situatie wel een wapen meewilt nemen en anders niet naar binnen gaat. Maar ik geef de bewaking ook gelijk dat de beveiliging niet, in niet calamiteiten situaties, agenten met een wapen toelaat.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #151 Gepost op: 12 maart 2015, 09:54:06
Tja ik denk dat we allemaal wel is in zo'n tweestrijd komen; je moet ergens naartoe maar je bent verplicht om je wapen af te hangen.

- Rechtbank
- Ministeries
- Cellencomplexen etc.

Als er geen 'persoonlijke' kluis is doe ik mijn wapen sowieso niet af, ik ga hem niet ergens achter een balie leggen of in een kluis met gezamelijke toegang. Als het wapen weg is heb ik een probleem, laat staan als iemand mijn wapen gebruikt om....... enfin.
Als er wel een persoonlijke kluis is, hangt het af van de omstandigheden. Kom ik een AT brengen naar een cellencomplex doe ik hem in de kluis, maar als ik bijstand moet verlenen ivm een incident dan houd ik hem om.
Met een lastige arrestant hang ik ook niet eerst af, daar doen ze bij ons gelukkig ook niet moeilijk om.

In principe houd ik mijn wapen altijd bij, tenzij. Wel eens een fikse discussie gehad in de Haagse rechtbank, met mij vele anderen.

Bij een noodgeval is er ook niemand die mij kan verbieden zonder wapen binnen te komen. Zoals eerder aangehaald zijn wij rechtens bevoegd het wapen te dragen en daarbij iedere plaats te betreden noodzakelijk ter uitvoering van de politietaak. Huisregels, interne regels en weetikwat ten spijt, maar de wet gaat boven deze regelgeving.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #152 Gepost op: 12 maart 2015, 10:04:53
Citaat van: JJ75 link=msg=1336638 date=1426148958
Is dat echt zo dat je altijd overal je wapen mag dragen? (uitgezonderd calamiteiten) Ik geef je gelijk dat je in deze situatie wel een wapen meewilt nemen en anders niet naar binnen gaat. Maar ik geef de bewaking ook gelijk dat de beveiliging niet, in niet calamiteiten situaties, agenten met een wapen toelaat.

Want?

Wie blijft er verantwoordelijk in zo'n calamiteit? De agent of de bewaker? Ik weet wel wie...de agent namelijk.

Dit soort regels stammen nog uit de "politie is je beste vriend" tijdperk van de jaren 90 waar alles maar "gedeëscaleerd" moest worden, geen wapens want dat is eng. Afschaffen dit soort onzin en wel heel snel.

Het zijn andere tijden...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #153 Gepost op: 12 maart 2015, 10:26:27
Citaat van: MNL-5200 link=msg=1336647 date=1426151093
Want?

Wie blijft er verantwoordelijk in zo'n calamiteit? De agent of de bewaker? Ik weet wel wie...de agent namelijk.

Dit soort regels stammen nog uit de "politie is je beste vriend" tijdperk van de jaren 90 waar alles maar "gedeëscaleerd" moest worden, geen wapens want dat is eng. Afschaffen dit soort onzin en wel heel snel.

Het zijn andere tijden...
Heb je mijn reactie wel goed geïnterpreteerd? Ik dacht namelijk te verwoorden dat in situaties dat er geen calamiteit is, ik best snap dat er geen wapens naar binnen mogen.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #154 Gepost op: 12 maart 2015, 10:31:44
Citaat van: silque link=msg=1336643 date=1426150446
Tja ik denk dat we allemaal wel is in zo'n tweestrijd komen; je moet ergens naartoe maar je bent verplicht om je wapen af te hangen.

- Rechtbank
- Ministeries
- Cellencomplexen etc.

Als er geen 'persoonlijke' kluis is doe ik mijn wapen sowieso niet af, ik ga hem niet ergens achter een balie leggen of in een kluis met gezamelijke toegang. Als het wapen weg is heb ik een probleem, laat staan als iemand mijn wapen gebruikt om....... enfin.
Als er wel een persoonlijke kluis is, hangt het af van de omstandigheden. Kom ik een AT brengen naar een cellencomplex doe ik hem in de kluis, maar als ik bijstand moet verlenen ivm een incident dan houd ik hem om.
Met een lastige arrestant hang ik ook niet eerst af, daar doen ze bij ons gelukkig ook niet moeilijk om.

In principe houd ik mijn wapen altijd bij, tenzij. Wel eens een fikse discussie gehad in de Haagse rechtbank, met mij vele anderen.

Bij een noodgeval is er ook niemand die mij kan verbieden zonder wapen binnen te komen. Zoals eerder aangehaald zijn wij rechtens bevoegd het wapen te dragen en daarbij iedere plaats te betreden noodzakelijk ter uitvoering van de politietaak. Huisregels, interne regels en weetikwat ten spijt, maar de wet gaat boven deze regelgeving.

Er bestaan locaties waar je als diender geen toegang krijgt, politietaak of niet.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #155 Gepost op: 12 maart 2015, 10:42:34
Noem er is wat? Ik ben op gekke plekken geweest met een incident, rechtbank, paleis, Schiphol airside.....

Uiteraard afhankelijk van het soort incident, maar je kunt mij niet vertellen dat je per definitie niet binnen komt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


rrpd

  • Gast
Reactie #156 Gepost op: 12 maart 2015, 11:20:30
Het enige wat ik mij kan voorstellen dat ik niet binnen zou komen ergens is een fysieke belemmering waar ik bv. een pasje voor nodig heb.
De beveiliger dient mij dan gewoon toegang te verlenen, doet hij dat niet is hij strafbaar. Als de politie naar binnen wilt, gaan we naar binnen.
Zou toch gek zijn anders ;D

Natuurlijk wel alles in redelijkheid. Als er geen incident is en er zijn bepaalde huisregels waar ik me in kan vinden doe ik niet zo moeilijk, gaat ie inderdaad wel in een persoonlijke kluis.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #157 Gepost op: 12 maart 2015, 11:34:42
Citaat van: DKAG link=msg=1336654 date=1426152704
Er bestaan locaties waar je als diender geen toegang krijgt, politietaak of niet.
bedoel je hier de vergaderingen van openbaar bestuur en geloofsgemeenschappen mee? Ook daar mag je als agent komen buiten calamiteit maar dan moet je een machtiging hebben.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #158 Gepost op: 12 maart 2015, 11:50:49
Excuses. Had het niet zo moeten schrijven aangezien ik wedervragen niet inhoudelijk kan beantwoorden.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #159 Gepost op: 12 maart 2015, 14:16:45
Jammer...