Tja ik denk dat we allemaal wel is in zo'n tweestrijd komen; je moet ergens naartoe maar je bent verplicht om je wapen af te hangen.
- Rechtbank
- Ministeries
- Cellencomplexen etc.
Als er geen 'persoonlijke' kluis is doe ik mijn wapen sowieso niet af, ik ga hem niet ergens achter een balie leggen of in een kluis met gezamelijke toegang. Als het wapen weg is heb ik een probleem, laat staan als iemand mijn wapen gebruikt om....... enfin.
Als er wel een persoonlijke kluis is, hangt het af van de omstandigheden. Kom ik een AT brengen naar een cellencomplex doe ik hem in de kluis, maar als ik bijstand moet verlenen ivm een incident dan houd ik hem om.
Met een lastige arrestant hang ik ook niet eerst af, daar doen ze bij ons gelukkig ook niet moeilijk om.
In principe houd ik mijn wapen altijd bij, tenzij. Wel eens een fikse discussie gehad in de Haagse rechtbank, met mij vele anderen.
Bij een noodgeval is er ook niemand die mij kan verbieden zonder wapen binnen te komen. Zoals eerder aangehaald zijn wij rechtens bevoegd het wapen te dragen en daarbij iedere plaats te betreden noodzakelijk ter uitvoering van de politietaak. Huisregels, interne regels en weetikwat ten spijt, maar de wet gaat boven deze regelgeving.